Kultur

Donald annenhver uke

Etter 55 år som ukeblad kommer Donald Duck & Co i løssalg bare annenhver uke neste år. Abonnenter får fortsatt bladet hver uke.

Etter å ha kommet ut i kiosker og butikker hver uke siden 1959 er det en lang tradisjon som nå forsvinner.

 

Stor konkurranse

- Jeg er helt enig. Men vi må tilpasse oss. Vi har hatt et fall i løssalget som er problematisk. Grunnen er at konkurransen er så stor i butikkene, Antallet abonnenter øker, og det er viktig å skape lojalitet til disse leserne. sier Anita Tveten, som er ansvarlig redaktør i Donald Duck & Co i Egmont Publishing.

- Opplaget til Donald har gått ned i Norge, så dette er en naturlig del av markedsutviklingen, sier advokat Jon Gisle, som ga ut boka «Donaldismen» i 1973. - Bladet kom først ut én gang i måneden, så hver fjortende dag før det ble ukeblad, forteller Gisle.

- Det viktigste er å beholde leserne. Om de får bladene i kiosken eller postkassen er det samme for meg, så lenge de fortsetter å lese, sier Donald-tegner Arild Midthun.

 

«Helt på vidda»

I dag er 70 prosent av kjøperne av Donald abonnenter, mens løssalget bare utgjør 30 prosent. På grunn av den nye utgivelsesstrukturen faller fortsettelsesseriene bort. Det vil likevel bli lange fortellinger i Donald Duck & co., men nå trykt i sin helhet i de enkelte bladene.

- Vi lager våre historier for hele verdensmarkedet. Det kommer vi til å fortsette med. Dette kommer ikke til å påvirke vår proDUCKsjon, sier Midthun. Han lager sine fortellinger sammen med manusforfatterne Knut Nærum, Tormod Løkling og Terje Nordberg. Midthun forteller at årets nye julehefte «Helt på vidda» er skrevet som en fortsettelseshistorie, selv om det kommer ut i ett hefte i Norge. Dette har for øvrig vakt oppsikt ved å bli svært utsolgt, først i Finnmark, senere også i store deler av landet ellers.

 

«Århundrets fest»

- Interessen for Donald er fortsatt stor. Vi gir nesten ut en pocketbok fra Andeby på ukentlig basis. 48 stykker i år. De er veldig populære blant litt eldre barn som liker å lese lange historier. Dessuten jobber vi med Donald mot skoleverket. Tester viser at Donald skaper leserglede. Mange har lært å lese med Donald, sier Anita Tveten.

Donald Duck & Co hadde i 2013 et opplag på 49.000 ifølge tall fra Mediebedriftenes Landsforening. På sitt største var bladet oppe i rundt 250.000 solgte eksemplar på 70- og 80-tallet. På tross av det fallende opplaget har ukebladet fortsatt 360.000 lesere, sier Anita Tveten.

Neste års første nummer av Donald Duck & Co er allerede sendt til abonnentene. Her kan vi lese om Donalds strabaser for å bli en ordentlig kavaler for Dolly under «Århundrets fest», og en Carl Barks-klassiker med Petter Smart i «Bjørnetemmeren».

- Vårt motto er at den beste Donald-historien ennå ikke er fortalt, sier Arild Midthun.

 

Mer fra Dagsavisen