Kultur

Dommedag på Nationaltheatret

Et kjærestepar flytter ned i en bunker for å takle dommedagsangsten. – Det er vulgært å lage teater uten å forholde seg til en verden i krise, mener regissør Angelina Stojčevska.

– Noe av det fineste å gjøre er å få folk til å le av sin egen angst sammen, sier Angelina Stojčevska, som i september er klar for å sette opp «Strategier for en lysere fremtid» ved Nationaltheatret. Stykket av Fiona Mergel er Angelina Stojčevskas diplomoppgave ved Kunsthøgskolen i Oslo, og hun ser med skrekkblandet fryd på å jobbe med skuespillerne Olav Waastad, Ole Johan Skjelbred, Gisken Armand, Kjersti Botn Sandal og Heidi Goldmann.

– Kanskje kan det sammenlignes med å være jomfru og skulle ligge med noen som har ligget med 179 personer. Man er redd man er dårlig. Jeg er egentlig vettskremt. Men jeg tror kanskje det er fint, jeg, at jeg ikke tar så lett på det, og at jeg respekterer det faktum at jeg har med veldig profesjonelle og begavede mennesker å gjøre, sier hun.

Kriser

Vi møter altså et kjærestepar som har gjemt seg i en bunker, fordi de venter på dommedag. De bygger på en maskin som kan skape mennesker, som kanskje kan komme opp med noen svar.

– Jeg synes det er vulgært å lage teater som ikke forholder seg til en verden i krise, og jeg lette etter en tekst som kunne det. Denne teksten har først og fremst som mål å henge ut meningsløsheten, men det er også en kjærlighetshistorie. Kjæresteparet er redde for terrorisme, klimakrise og økonomisk kollaps, og i håpløsheten prøver de å gjennomføre det mest optimistiske prosjektet, nemlig å være sammen, sier Stojčevska.

Selv om det kanskje blir galt å kalle det en komedie, er «Strategier for en lysere fremtid» en humoristisk forestilling.

– Det er ingenting som er så trist som humor, sier Stojčevska.

For kjæresteparets del tar angsten for verdens kriser helt overhånd.

– Angsten er kanskje verre for noen enn andre. Det kommer an på hvor sensitiv man er. Noen klarer nok å tenke at de bare må leve livet sitt. For meg er det mest interessante å bruke det umiddelbare rommet som teater har. Vi lever i en verden som forandrer seg fortere og fortere. Jeg tror folk bryr seg og at virkeligheten går inn på dem. Vi takler det og bearbeider det ved å snakke om det, sier hun.

Nye regissører

Stojčevskas forestilling er et av stykkene som Nationaltheatret legger fram på sin høstlansering i dag. Teatret viser til at de har en tradisjon for å knytte til seg unge, lovende regissører. Unge, profilerte regissører som Peer Perez Øian har satt opp sin diplomoppgave ved Nationaltheatret, og i år er Sigrid Strøm Reibo husregissør ved teatret.

Stojčevska vil utforske komedien videre som regissør.

– Jeg er også veldig glad i science fiction, katastrofefilmer og zombiefilmer. Drømmejobben måtte vært å gjøre noe med manuset til «The Night of the Living Dead» (skrekkfilm fra 60-tallet, journ.anm.), sier hun.

Mer fra Dagsavisen