Tor Jonasson jobber i Salomonsson Agency, som har forfattere som Jo Nesbø, Jan Guillou, Anne Holt, Jørn Lier Horst og Liza Marklund i stallen. FOTO: ARNE OVE BERGO

Dette gjør norsk bokbransje feil

Med forfattere som Jo Nesbø, Sofi Oksanen og Liza Marklund i stallen har Salomonsson Agency markert seg som del av veien til internasjonal boksuksess. Nå gir de råd til kulturministeren.

– Vi tok nylig inn Jørn Lier Horst. Det går veldig, veldig bra. Vi var forbløffet over at han ikke var solgt bredere ut, men nå har vi solgt ham inn til ti nye land, sier Tor Jonasson, som jobber i Salomonsson Agency, et frittstående agentur som har markert seg ved at de har kjente forfattere som Jo Nesbø, Liza Marklund, Sofi Oksanen og Jan Guillou i stallen.

I tillegg til nylig å ha inngått et samarbeid med Jørn Lier Horst, jobber de også med å selge barneboken til «Dirk Ohm»-regissør og forfatter Bobbie Peers, ut til verden. Hittil har han solgt med stor framgang, forteller Jonasson.

Dagsavisen møter Jonasson etter han har deltatt på møte i regjeringens næringspolitiske råd for kulturell og kreativ næring. Kulturminister Thorhild Widvey (H) og næringsminister Monica Mæland (H) nedsatte rådet tidligere i år, med tanke på at de skal kunne gi råd om hvordan norsk kulturliv skal kunne tjene mer penger og nå bredere ut internasjonalt.

Kulturministeren har påpekt at det er paradoksalt at det er utenlandske agenter som i størst grad tjener penger på å selge norske forfattere til utlandet.

LES OGSÅ: Nå skal Widvey promotere Norge

Frittstående

Jonasson holdt en innledning på rådsmøte om hva norsk bokbransje gjør feil.

– Det finnes ingen historikk med frittstående agenter i Norge. Cappelen, Gyldendal og Aschehoug har rettighetsavdelinger som de kaller agencys, men de er ikke avhengig av å selge mye for å overleve. De er der mer som en serviceinnretning. Det er det som er feilen: I Norge er det ingen driftig person som har startet et agentur som går bra, sier han.

Salomonsson Agency velger selv forfatterne de vil representere.

– Forfattere fra alle de nordiske landene kontakter oss hele tida og søker representasjon. Vi følger med på alt som kommer ut i de nordiske landene, og plukker ut det vi synes er best. Vi har eksistert i 15 år nå, og blir bedre og bedre på å selge bøker. Men vi tar ikke inn forfattere som vi ikke tror har et salgspotensial, sier Jonasson.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Litteraturentreprenører

Han mener det er færre entreprenører innen bokbransjen i Norge, enn i Sverige.

– Sverige har også mange forlagsagenturer, men det er også flere som har forsøkt å starte frittstående agenturer. Forlagene sitter med doble stoler. De har ikke noe press om gevinst på utenlandssalg, og de er ikke profesjonelle i det de driver med. Jeg tror det er den store forskjellen som gjør at norske forlag i mindre grad når ut med forfatterne sine, sier Jonasson.

Flere bransjer

I det næringspolitiske rådet sitter representanter fra musikk-, dataspill-, film- og bokbransjen.

– Det morsomme med rådet er at vi kommer fra mange bransjer. Jeg tror det er ekstremt viktig at ulike bransjer lærer av hverandre. De felles utfordringene våre handler til sjuende og sist om at vi er fra minoritetsspråkområder. Vi slåss mot store områder med flere innbyggere. Selger du 5.000 bøker i Norge, så er det veldig mye, men du tjener ikke nok. Selger du til samme andel av befolkningen i USA, så er du stor, sier Jonasson.

Ikke bare Nesbø

Selv om litteraturbransjen, ifølge Jonasson, ikke er noe å bli rik av, så er det ingen store problemer nå, mener han.

– Jeg mener den skandinaviske litteraturen er i en gullalder nå. Det er sjelden at vi har sett så mange skandinaviske forfattere som selger så godt til utlandet, som nå. Vi er i en spennende tid, der man ikke bare leser papirbøker mer, men hører på lydbøker og leser e-bøker. Jeg skjønner at forlagene er urolige og redde for den teknologiske utviklingen, da de i størst grad tjener penger på papirbøkene. Men for vår del har det ingenting å si om folk leser Jo Nesbø i papirbok eller e-bok, sier Jonasson.

For det er ikke til å komme fra at det er Jo Nesbø som fortsatt er flaggskipet for norsk litteratur i utlandet salgsmessig. Jonasson mener Nesbø er den største nålevende forfatter fra Norden.

– Det var en ekstrem krimboom for noen år siden. Alle så etter den neste Nesbø eller Larsson. I volum selger krim fortsatt mest, men også Sofi Oksanen, for eksempel, har vi solgt til 40 land. Og hun skriver litterære romaner, sier Jonasson.

LES OGSÅ: Vil bli e-bokgigant