Dette er årets beste europeiske film

Det polske kjærlighetsdramaet «Cold War» gjorde rent bord under årets European Film Awards-utdeling.

 

Polske «Cold War» var på forhånd hovedfavoritt til flere av prisene under den årlige utdelingen av European Film Award, regnet som det europeiske motsvaret til Oscars, og forhåndsstatusen innfridde over all forventning for regissøren Pawel Pawlikowski. Ifølge arrangøren Det europeiske filmakademiets twitterfeed tok han imot selve prisen for beste europeiske film med å takke gud (og produsentene sine) for at det fortsatt er mulig å lage denne typen film i Europa.

Les Dagsavisens anmeldelse av «Cold War»:«Cold War»: Kald krig, varme hjerter

Vant også med «Ida»

Mange fikk et nært forhold til Pawlikowskis filmkunst etter «Ida», som gikk på norske kinoer et helt år og som blant annet vant Oscar for beste fremmedspråklige film i tillegg til den samme prisen som lørdag ble «Cold War» tildel. Pawlikowski er med andre ord i ferd med å gjenta suksessbragden fra «Ida» med nok en film i svarthvitt, denne gangen med en fortelling som ligger nært opp til historien om hans egne foreldre.
Under European Film Awards ble filmen som fortsatt går på kino i Oslo kåret til årets beste europeiske, mens Pawlikowski personlig fikk prisen for Beste regi og Beste manus. Joanna Kulig fikk prisen for Beste kvinnelige skuespiller for innsatsen som danser og sanger i etterkrigstidens Europa, og når filmen i tillegg fikk prisen for Beste klipp endte den opp med å vinne hele fem priser under seremonien som i år ble arrangert i Sevilla i Spania, inkludert de aller gjeveste.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Joanna Kulig fikk skuespillerpris. Foto: Norsk Filmdistribusjon

 

Prisregnet over filmen i Sevilla lover godt foran mandagens annonsering av de ni filmene som kjemper om endelig nominasjon til Oscar i kategorien Beste fremmedspråklige film. Også i den sammenhengen vil «Cold War» kjempe om plassen mot flere av de samme filmene som var nominert under European Film Awards, inkludert den svenske Oscar-kandidaten «Grensen» og nederlandske «Girl», samt den norske Oscar-kandidaten «Hva vil folk si».

«Cold War» har imidlertid et forsprang som bare ble forsterket under den europeiske prisfesten: Fra før har Pawlikowski vunnet den høythengende regiprisen i Cannes for «Cold War», som i Dagsavisens anmeldelse ble karakterisert som: «En hyllest til drømmene, til livet og den vanskelige kjærligheten innenfor rammen av et gjennomkontrollert samfunn og i spennet mellom to på hvert sitt vis rastløse sjeler. Det er også en hyllest til musikkens grenseløse evne til å bryte barrierer og knytte bånd på tvers av ideologi og klassetilhørighet. Og ikke minst en uendelig vakker hyllest til filmen som kunstspråk.

Les også: «Utøya 22. juli»: Til ungdommen

Norsk pris

På forhånd var det kjent at den norske filmfotografen Martin Otterbeck skulle få European Film Award for foto på «Utøya, 22. juli», men selve filmen kom i likhet med Iram Haqs «Hva vil folk si» aldri videre fra den lange nominasjonslisten til en endelig vurdering foran årets prisshow i Spania. Dermed ble det Otterbeck som forsvarte norsk films ære i en av de mange fagkategoriene. Svenskene hadde på sin side flere nominasjoner inne på filmen «Grensen», blant annet for Beste europeiske film, Beste regi og Beste kvinnelige skuespiller (Eva Melander), men tapte alle kategoriene til «Cold War» så nær som fagpris for beste visuelle effekter. Til gjengjeld kunne svenske Jane Magnusson hente hjem prisen for Beste europeiske dokumentarfilm for hennes «Bergman – ett år, ett liv», om 100-årsjubilanten Ingmar Bergman. Den svenske legenden var for øvrig en av grunnleggerne av European Film Academy som i år delte ut prisene sine for 31. gang.

Les også: Engler og demoner – Bergman i 100

I hovedkategorien Beste film slo «Cold War» ut både «Grensen» og de italienske filmene «Dogman» og «Happy As Lazzaro» samt nederlandske «Girl» under en seremoni som hyllet den europeiske filmens mangfold og egenart. Lukas Dhonts drama «Girl», om en ung mannlig ballettdanser som er født i feil kropp og lengter etter å ta det endelige skrittet for å bli jente, ble imidlertid kåret til årets nykommerpris FIPRESCI Discovery Award.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Lukas Dhonts film ble årets nykommer. Foto: Kris De Witte

Les anmeldelsen av «Girl»: «Girl»: Ingen dans på roser

Italienske Matteo Garrones «Dogman» fikk også en pris, nærmere bestemt til hovedrolleinnehaver Marcello Fonte som vant den mannlige skuespillerprisen. Prisen til Beste europeiske komedie gikk til Armando Iannuccis «The Death Of Stalin», som ifølge Variety kvitterte for æren med å si at det var modig gjort å gi han prisen, all den tid filmen ble forbudt i Russland. Årets publikumspris basert på stemmer fra alle land tilknyttet Det europeiske filmakademiet, også Norge, gikk til det kritikerroste dramaet «Call Me By Your Name».

Les også: Disse kan vinne publikumsprisen for beste europeiske film

 

Ærespriser

Under seremonien i Sevilla ble også flere ærespriser delt ut. «Den engelske pasienten»- og «Grand Budapest Hotel»-stjernen Ralph Fiennes fikk prisen for sin innsats for den europeiske filmen, den såkalte European Achievement in World Cinema Award for sitt livslange arbeid i filmens tjeneste, mens regissøren Costa Gavras og den spanske skuespilleren Carmen Maura fikk hver sin ærespris av Det europeiske filmakademiet, som ledes av tyske Wim Wenders.

Her er listen (i utvalg) over European Film Awards 2018:

Beste europeiske film: «Cold War»

Beste regi: Pawel Pawlikowski for «Cold War»

Beste europeiske komedie «The Death Of Stalin»

Les også: «The Death Of Stalin»: Ramsalt politisk satire

Beste kvinnelige europeiske skuespiller: Joanna Kulig («Cold War»)

Beste mannlige europeiske skuespiller: Marcello Fonte («Dogman»)

Les også: «Dogman»: Et hundeliv

European Discovery Prix FIPRESCI: «Girl» av Lukas Dhont

Beste europeiske animasjonsfilm: «Another Day Of Life», regi: Raul de la Fuente & Damian Nenow

Beste foto – Prix Carlo De Palma: Martin Otterbeck for «Utøya, 22. juli»

Beste klipp: Jaroslaw Kaminski for «Cold War»

Beste europeiske kortfilm: «The Years», regi: Sara Fgaier