Det store Roskilde-smellet

Kakkmaddafakka veltet Roskildes nest største scene og Eminem satte publikumsrekord på den enorme dyrskepladsen. Årets Roskilde-festival begynner i den store enden.

Kultur

ROSKILDE (Dagsavisen): Kakkmaddafakka fra Bergen hadde en gang stor drøm, og det var å spille på Roskilde. Den fikk de oppfylt i 2016. Den neste drømmen var selvsagt å komme tilbake, og det gjorde de nå i 2018, med det nye albumet «Hus» i bagasjen og attpåtil som første band ut på Roskilds nest største teltscene, Avalon. Det var duket for en festdag på Nord-Europas største musikkfestival som vil kreve sin plass i historiebøkene, og Kakkmaddafakka har absolutt fortjent en anekdote. I kjent stil gjorde de en forrykende entre på rekke og rad, hoppende så vel sidelengs som baklengs etter at Grieg hadde dundret utover anlegget, og med fullt poptrøkk fikk de taket i til å løfte seg fra første stund. Man skal ikke avvise at det var en god slump nordmenn i teltet, sikkert en og annen bergenser, men Kakkmadddafakka fikk bevist at de kan være verdens minste arenaband skikket for de store anledningene og for et stort publikum.

Se også: Roskilde-fest blant støv og stjerner

Onsdagen på Roskilde ble på alle vis en brakstart, som utover kveldstimene skulle by på gode konserter med en heltent St. Vincent i en nærmest futuristisk scenedekor, mens Trent Reznor i Nine Inch Nails gjorde en av sine sjeldne konserter på disse trakter og vartet opp med et dystopisk, røykfylt og apokalyptisk show som viser hvorfor han er kongen av industriell støtmetall. Men før det, med Kakkmaddafakka på scenen mens det danske stjerneskuddet Saveus viste at han kunne takle den store Orange Scene, var musikken i gang og et forsøksvis nystriglet og feststemt publikum kunne kaste støvmaskene som for første gang i historien er å få kjøpt på et Roskilde som for lengst har dampet bort.

Den store anledningen var Eminem, som spilte på Voldsløkka i Oslo sist helg, der med påfølgende kritikk av arrangøren for publikumsopplegget, samt en høylytt og viktig pressedebatt rundt hans totalforbud mot å la se fotografere. På Roskilde forsøkte han seg på det samme, men festivalens egne vakter kunne ikke brydd seg mindre da Eminems bryske tjenestemenn forsøkte å true bort noen hundre profesjonelle fotografer blant publikum som ikke så på boikott av konserten som et alternativ i protest mot fotoforbudet. Og som det komplette paradoks ber Eminem publikum tenne mobiltelefonene under nummeret «Sing For The Moment», som ved siden av «Stan», «My Name Is» og «The Real Slim Shady» fikk bakken til å riste. Det var anslagsvis over 100.000 foran Eminem, og ingen kan noen gang huske at det har vært en større konsert i Roskilde. Han fikk definitivt ikke gå derfra ufotografert, mens alle etterlatenskapene på sletta da konserten var slutt ikke akkurat legger en demper på festivalens store samtaleemne – støvet.

For nå er det bare støvet igjen, etter en sommer som også i Danmark har et drag av ørkenstemning over seg. Det er grått, inntrengende og klebrig, og hva det ellers inneholder når det virvles opp på en festival- og campingplass som fra onsdag rommet 130.000, vil vi helst ikke tenke på etter at mange av de frammøtte har ligget i telt og festet siden oppvarmingsdelen åpnet sist lørdag. Blant oppvarmingsbandene som fikk testet publikum fra Rising-scenen var norske Sassy 009 og Jakob Ogawa, mens torsdagen begynte med Cezinando med fire strykere, blåsere og opptil flere «Wow! Roskilde!» tidlig ettermiddag foran et par tusen «morgenfugler». Etter artistens egen håndsopprekning å dømme var det kun 30-40 av dem som ikke var norske. Senere torsdag skulle First Aid Kit innta Orange Scene og enda senere var det Bruno Mars’ sin tur til å rulle ut festen. Også han med et fotoforbud som garantert vil bli ignorert både av publikum og fotografene.