Kultur

Den nakne sannhet?

KOMMENTAR: Skjønnheten(e) velter mot deg i Finearts siste utstilling, «Nudes». Galleriet er fylt med nakne kvinner på rekke og rad. Utstillingen viser at likestillingen fortsatt ikke er ute av startblokkene.

«Er nå dette noe å ergre seg over?» «Det er jo bare uskyldig og vakkert.» Jeg ser dem for meg, innvendingene som garantert vil komme etter denne kommentaren. Men faktum er at du knapt nok noen gang har hatt muligheten til å se et så omfattende utvalg av mykpornografiske nakenbilder av «noen av verdens aller vakreste kvinner!», som galleriet begeistret skriver på sine nettsider. «Nudes» teller 91 fotografier i stort format, hovedsakelig i sort-hvitt, og med pupper, lår og forførende blikk som dominerende ingrediens. Dette er så politisk ukorrekt at man skulle tro de som har organisert utstillingen lever i en annen tid.

Les også: Utstillingskampen om Munch

Bildene er så forførende vakre at estetikken slår motsatt vei. Det er ingen bilder som kan balansere det ukritisk konsumerende, mannlige blikket. Alle åtte fotografer er menn. Utstillingstittelen er kjønnsnøytral, men i fotografiene glimrer mennene med sitt fravær. Kun tre av de 91 bildene viser menn. Fire til er i tvilsonen, men anatomien og sammenhengen mer enn antyder at også disse, inkludert en «Lårstudie» og tre studier av kropper dekket med gjørme, er kvinner.

To av de tre mennene har ryggen vendt mot kameraet. Mens mange av kvinnebildene navngir sine (kjendis-)modeller, er de to mennene anonyme. I det tredje figurerer kjendisskuespilleren Johnny Depp i helfigur med bar overkropp. Underlivet er dekket med et håndkle, på føttene har han støvler. Naken? Nei, du kan vel ikke si det?

Bildene i utstillingen er av en kategori der det bare er visuelt attraktive kroppsdeler som eksponeres. Et bredt utvalg kvinnebryst fremvises uten blygsel. Men hverken mennene eller kvinnene viser sine genitale kjønnsorgan. Her er ikke en eneste penis å se. På et fåtall fotografier ser du antydningene av et kvinnekjønn, for eksempel under vann.

Les også: Kvinnekraft og dødsdans

Kropp er topp. Nakenhet er etter hvert blitt så vanlig at de færreste gidder å løfte et øyebryn. Når det like vel er grunn til å reagere på denne utstillingen er det fordi den bygger på og presenterer et antikvert kvinnesyn. Ingen ville reagert hvis kjønnsbalansen hadde vært ivaretatt, hvis bildene hadde vært mer vågale, vært kunstnerisk utfordrende eller hatt humor. Men denne utstillingen grenser til det monomane. Her er det ingen bilder som gir publikum muligheten til å sette ting i perspektiv.

«Nudes» fremstår som en mykpornografisk presentasjon for maskuline fantasier om vakre og føyelige kvinner. Kroppene representerer kun en liten flik av det fantastiske mangfoldet kvinnekroppen kan fremvise. Utstillingens skjønnhetsideal er tradisjonelt og ensidig fokusert på slanke, veldreide kropper. Her er det ingen ting som kan utfordre publikum. Utstillingen presenterer kun én flik av virkeligheten.

Les også: Hun åpner verdens største bokmesse – og vil erte på seg Kina

Opplevelsen av mykporno oppstår til tross for at de avbildede kroppene tilhører noen av verdens mest suksessrike kvinner. Supermodellene og skuespillerne henger tett på veggene i kjellergalleriet. Men de fremstår ikke som det de er blitt kjent for. Kroppene i disse bildene kunne vært (nesten) hvem som helst. Navnene er kun med i titlene i markedsføringsøyemed: «Cindy with the sheet»; «Veruschka Imperial Dunes»; «Sara lying on steps»; «Christy in pool». Det er kun de absolutt mest kjente supermodellene som har fått med etternavnet i bildenes titler.

Utstillingen presenteres i landets største galleri. Galleri Fineart har stor innflytelse. Gjennom sin markedsføring i ulike kanaler påvirker de forståelsen av hva kunst er i de brede lag av folket. Det er grunn til å lure på hvem som har tatt avgjørelsen om å vise denne utstillingen? Den kunstfaglige staben er kvinner, ledelsen er menn. Sjefen har gitt ansvaret for galleriets fotoutstillinger til Morten Qvale. Han har bakgrunn som motemagasinredaktør og åpnet sitt eget fotogalleri i 2013. Som fotograf er hans spesiale skjønnhetssøkende bilder av landskap, i naturen så vel som på menneskekroppen. I sitt eget galleri viste han tidvis kunstneriske ambisjoner på fotografiets vegne. De to utstillingene han har hatt ansvar for hos Fineart bygger på stereotypier der fotografi utelukkende er dekorativt og konservativt bekreftende.

«Nudes» er først og fremst deprimerende på likestillingens vegne. Utstillingen presenterer et mannssjåvinistisk blikk på kvinner. Den demonstrerer dårlig dømmekraft. Og den tilhører en tid som vi burde ha lagt bak oss. Men i tidens rådende, politiske klima er det rom for å være politisk ukorrekt og tøye strikken.

Mer fra Dagsavisen