Nyheter

Dagsavisen-familien leses av 161.000

- Dagsavisens journalistikk når nå ut til flere mennesker enn den har gjort på 20 år, kan adm.dir. og sjefredaktør i Dagsavisen Eirik Hoff Lysholm konstatere.

Tirsdag ble lesertall og opplagstall for norske medier offentliggjort. Og Dagsavisen-familien kan slå fast at de nå har hele 116.000 lesere på papir hver dag. Dagsavisen, inkludert Fremtiden og Moss Dagblad, står for 80.000 papirlesere og 108.000 lesere totalt.  I 2014 solgte Dagsavisen 27.897 aviser, fordelt på 21.945 (inkludert Fremtiden og Moss Dagblad) og 5.952 i Rogalands Avis.

- Dagsavisens journalistikk når nå ut til flere mennesker enn den har gjort på 20 år. Den nye Dagsavisen-familien har daglig 161.000 lesere på alle plattformer og 116.000 lesere av våre papiraviser. Vi håper at 2015 skal gi leservekst, uttaler Eirik Hoff Lysholm, adm.dir. og sjefredaktør i Dagsavisen og adm.dir. i Rogalands Avis.

Mediehuset Dagsavisen

Dagsavisens eierselskap Mentor Medier overtok eierskapet i Rogalands Avis fra 1. oktober. De to avisene er nå organisert under felles ledelse og styre i Mediehuset Dagsavisen.

- Opplagsutviklingen til Rogalands Avis etter overgangen til tredagersavis i januar 2014 bekrefter at det var riktig å omstille tilbake til utgivelse seks dager i uken igjen. Dette hadde ikke vært mulig å få til uten samdriften med Dagsavisen, som i praksis fyller 50 prosent av stoffet i nye RA. Når vi inkluderer RA i Dagsavisen-driften får vi bedre forretningsmessig drift, flere lesere og høyere totalopplag, sier Eirik Hoff Lysholm.

Les også: Dagsavisen blir eget aviskonsern og Mentor Medier kjøper Rogalands Avis

- Bedre enn mange andre

I Dagsavisen er abonnementsutviklingen relativt stabil. Fallet i 2014 var på under tre prosent i abonnementsbasen. Løssalgsfall og endrede opplagsregler har dessverre bidratt til at det offisielle opplagstallet falt med 4,9 prosent.

- Jeg noterer meg at utviklingen likevel er bedre enn de fleste andre aviser. Lokalutgavene vi har lansert i Drammen og Moss har vært viktige. Disse har også bidratt til at vi øker opplagsinntektene og bedrer opplagsøkonomien, noe som er avgjørende for vår overlevelsesevne. Dagsavisen har som en av få mediebedrifter i Norge økt den totale omsetningen fra 2011 til 2014. Dette skyldes offensive satsinger på innovasjonsprosjekter i opplagsmarkedet. I annonsemarkedet opplever vi den samme dramatiske nedgangen som alle andre, forklarer Eirik Hoff Lysholm.

- 2015 blir et år der vi skal forsøke å ta ut det totale digitale potensialet i Mediehuset Dagsavisen. Vi har så smått begynt med oppussingen av nettsidene til Dagsavisen, Moss Dagblad og Fremtiden, og i løpet av første halvår blir det forhåpentlig nylanseringer av både nyemeninger.no og rogalandsavis.no, røper Lysholm, som er administrerende direktør for hele Dagsavisen-familien.

Mer fra Dagsavisen