Nick Cave og Kylie Minogue i filmen «20.000 Days On Earth». FOTO: TOUR DE FORCE

Cave gjennom norske øyne

Den kritikerroste og kinoaktuelle Nick Cave-dokumentaren «20.000 Days On Earth» fikk norsk drahjelp.

Den kritikerroste og kinoaktuelle Nick Cave-dokumentaren «20.000 Days On Earth» fikk norsk drahjelp.

BERLIN (Dagsavisen): - Nick Cave jobber hardt, har brutal disiplin og ser seg aldri tilbake, sier Jane Pollard, som sammen med regissørkollega Iain Forsyth har tilbrakt sju år sammen med låtskriveren og plateartisten. Resultatet er den kritikerroste kinodokumentaren «20.000 Days On Earth».

Da Dagsavisen møtte regissørene i Berlin tidligere i år, understreket de at den norske filmfotografen Erik Wilson har mye av æren.

- Vi så spillefilmene «Submarine» og «Tyrannosaur», og visste instinktivt at han var vår mann, sier Pollard om den norske fotografen som er etterspurt innen britisk film. - Det utfordrende med dokumentar for en fotograf som er vant til spillefilm, er at alt foran kamera skjer bare en gang. Men Eric visste intuitivt hva vi var ute etter og gjorde en fantastisk jobb med å skape filmens stemning og tekstur. Vi kunne ikke vært mer fornøyd.

 

Fans av Cave

Kunstnerduoen Iain Forsyth og Jane Pollard er innkjøpt av flere prestisjegallerier, og som filmskapere har de jobbet med alternative artister som The Cramps. At de er store fans av Nick Cave ga dem en unik innfallsvinkel, mener Pollard.

- Nick får bokstavelig talt tusenvis av henvendelser fra folk som vil lage film om han, men i bunn og grunn hater han å være foran et kamera. Når vi fikk lov er det fordi han trodde oss når vi sa at det var mulig å lage en annerledes film om han. Ambisjonene var noe annet enn den gjengse musikkdokumentaren. Detaljfakta interesserer oss ikke, det er personene vi vil lære å kjenne, sier hun.

- Cave er en overraskende åpen person, men er omgitt av myter og historier. Ikke så rent få av dem er skapt av ham selv. Det er helt åpenbart at mytene har bygd figuren Cave slik vi kjenner han fra scene og album, og i dag er artisten og personen Cave en og samme ting, sier Forsyth.

 

Kylie og Blixa

Møtene mellom Nick Cave og folk som har betydd mye er essensielle i filmen, blant dem Kylie Minogue og Blixa Bargeld, som i en årrekke var hans nærmeste venn og gitarist i bandet The Bad Seeds. Alt skar seg i 2003.

- Men han godtok å møte ham. Som filmskapere var det spennende fordi vi aldri visste hva som ville komme ut av scener som dette, mener Forsyth, som mener at møtet med Kylie Minogue i filmen ble et høydepunkt.

- Suksessamarbeidet med Kylie på sangen «Where The Wild Roses Grow» ga Nick et innblikk i en mainstreamkultur han ikke hadde hatt tilgang til før. Han fikk bevist at han kan skrive popsanger som slår an i hele verden, samtidig lærte han å sette pris på det han har fra før av, sier Forsyth, som mener Nick Cave på et vis er en spaltet personlighet.

- Ved å bringe inn de tidligere samarbeidspartnerne fikk vi tilgang til de ulike sidene ved han.

Selv kunne Cave fortelle Dagsavisen tidligere i år at han aldri har hatt en så inspirerende samtale med Kylie Minogue som i bilen under innspillingen av «20.000 Days On Earth».

- Det er som om de mest intime tingene kommer fram i disse iscenesatte scenene. Samtalen med Blixa Bargeld startet uten noen form for samtaler i forkant. Blixa forlot The Bad Seeds med å sende meg to setninger på en e-mail, og jeg har aldri konfrontert han med dette siden. Det var veldig følelsesladet for meg. Jeg elsker Blixa og det var helt spesielt å være sammen med ham i bilscenene. Der satt han i all sin velde, sa Cave den gang.