Kultur

Buklanding for Supermann

Verdens største superheltduo klarte ikke å erobre verden. Men det betyr ikke at superhelt-filmene forsvinner fra kinoene med det første.

Bilde 1 av 2

Det første møtet mellom Batman og Supermann på film ble ikke en supersuksess, til tross for et filmbudsjett på to milliarder kroner, et PR-budsjett av en annen verden og tre år med gratisreklame på internett. I løpet av en måned på kino har «Batman v Superman»: Dawn of Justice» spilt inn drøyt 6,7 milliarder kroner på verdensbasis. Det er ikke godt nok i en tid hvor filmfranchiser er det eneste som teller i Hollywood. Filmens kinoinntekter er «bare» halvparten av «The Avengers» fra Disney og Marvel spilte inn i 2012.

Les Dagsavisens anmeldelse av «Batman v Superman: Dawn of Justice»: Team Lynvingen

Intergalaktisk nedtur

Den lunkne mottakelsen superfilmprosjektet til Warner Bros og DC Comics har fått av publikum og anmelderne er også en dårlig og kanskje kostbar start på den ambisiøse filmserien med navnet DC Extended Universe.

Dagsavisens anmelder Espen Svenningsen Rambøl konstaterer at filmen har fått spesiell hard medfart i USA.

– Filmen preges også av at den prøver å fortelle veldig mye på en gang. Den refererer til en mengde DC Comics-figurer, og til tegneseriehistorier bare fansen kjenner til. Det er tydelig man prøver å etablere et helt nytt filmunivers i løpet av en og samme film, som det konkurrenten Marvel med hell har gjort via mange filmer over flere år, sier han.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Buklanding

Her hjemme er «Batman v Superman: Dawn of Justice» blitt sett av drøyt 213.500 på fire uker. Dermed er filmen den tiende mest sette i superheltsjangeren på norsk kino, på langt nær like populær som de første Spider-Man-filmene eller Christopher Nolans «Dark Knight»-filmer.

– Filmen må anslagsvis spille inn rundt 900 millioner dollar, eller over sju milliarder kroner for å gå i pluss.  Takket være Blu-ray og streaming-inntekter vil den nok ikke gå i minus, men heller ikke tjene inn store summer. Dette skulle være superheltfilmens sikreste kort, så det må være litt krise for filmselskapet. Nå snakkes det om at de vil relansere en ny halvtimes lenger versjon på kino i USA for å øke inntektene, sier Rambøl.

Les også: Anarkistisk Marvel-galskap

De ikoniske superheltenes røffe landing til tross – Warner Bros har ikke annet valg enn å fortsette første fase av sin planlagte milliardsatsing. «Wonder Woman» er allerede innspilt. Gigantprosjektet «Justice League» har akkurat gått i produksjon, og filmstudioet lanserte nylig en egen Batman-film hvor Ben Affleck har helterolle og regi.
Superkrangel

På nettet har Batman og Supermann-fansen protestert mot burop og dårlige anmeldelser i ukevis. De mener filmen er utsatt for en svertekampanje sponset av Disney og Marvel som vil ha superheltmarkedet for seg selv. Det som er sikkert er at en av bransjens dyreste PR-kampanjer ikke har klart å forhindre at filmen har fått dårlig rykte. Kritiker Lindy West i The Guardian mente den er som å se en voksen mann slå to dokker mot hverandre i 150 minutter. En annen kritiker mener den var som å få en porselensvask knust over hodet.

Les også: Tidenes første kvinnelige superhelt klar for lerretet

Overraskelsen

På norsk kino har Batman og Supermann også tapt kampen mot vinterens mest populære superhelt; Deadpool, til nå sett av over 310.000 nordmenn.  Deadpool er en atypisk heltefigur, grovkornet og sexfiksert, mer ironisk og humoristisk enn teflonbelagte superheltfilmer flest. Dermed har filmen høyere aldersgrense på kino. At en lavbudsjett satsing som Deadpool slår så godt an har overrasket en internasjonal filmbransje.

– Det er interessant at folk er klare for en superheltfilm med 15-årsgrense. I USA kan ingen under 17 år se den. Den er en kjempesuksess likevel. Det viser at superheltsjangeren har mye potensial igjen, selv om reaksjonene på

«Batman v Superman» antyder at publikum begynner å bli mett av superhelter nå, sier Rambøl.

- Samtidig viser Marvels suksess «Guardian of the Galaxy» og «Ant-Man» at så lenge man forteller nye historier kan sjangeren fortsette å trekke et stort publikum, sier han.

Les anmeldelse: Marvels sjakktrekk

Hard konkurranse

Som om ikke Supermann har nok å slite med, har neste ukes premiereklare Marvel-prosjekt - «Captain America: Civil War» allerede fått gode anmeldelser. Avisen The Guardian har gitt den fire av fem stjerner, og Total Film mener den er en nærmest fullkommen popkornfilm. Dette er langt fra den eneste superhelthistorien på vei til kinoen. Seinere i vår kommer Fox med en «X-men: Apocalypse», DC Comics slipper «Suicide Squad» i sommersesongen. Neste år kommer «Spider-man: Homecoming», «Guardian of the Galaxy 2» og «Thor 3», for å nevne noen. Amerikanske filmselskap vil lage nær 30 superprosjekter de neste fire årene.

Dagsavisens anmelder tror heller ikke invasjonen av proteinpumpa muskelbunter i trikot avtar på kino med det første.

– Denne filmsjangeren er ikke en mindre levedyktig trend enn musikal- eller westernfilmen. Superheltfilmen er en mer dyptpløyende popkulturtrend. Disse figurene har jo fascinert publikum siden 1930-tallet, sier Rambøl.

Les også: Superhelt i Oslos gater

Mer fra Dagsavisen