Kultur

Bugge Wesseltoft fra mange sider: Dette er ualminnelig tøft

Etter snart 40 år som sentral aktør i norsk jazz kan Bugge Wesseltoft fortsatt både overraske og imponere.

Bugge Wesseltoft bekrefter sin sentrale posisjon i norsk jazz.
Bugge Wesseltoft bekrefter sin sentrale posisjon i norsk jazz.
Publisert Sist oppdatert

Bugge Wesseltoft har vært med på svært mye i jazzlivet, både på plater, på scener og i kulissene, men hans helt egne utgivelser kommer ikke så ofte som man skulle tro. Tittelen på det nye albumet «Am Are» antyder en fortsettelse av «Be Am» fra 2022, det forrige med bare hans eget navn på omslaget. Om jeg skal forsøke meg på en tolkning av titlene fortsetter han å bøye verbet «å være», «to be». Forrige gang med «am» i entall siden det var et rent soloalbum. Denne gangen fulgt av flertallsformen «are», siden det er veldig mange andre som spiller med. I seks forskjellige konstellasjoner hører vi ham etter det klangfulle åpningsnummeret «How?», der hovedpersonen igjen er alene med tangentene.

Han fortsetter livlig og spenstig i «Rein», med Elias Tafjord (Tigerstate, Why Kai) på trommer. «Is Anyone Listening?» spørres det etterpå i en sang med vokalisten Rohey Taalah og saksofonisten Martin Myhre Olsen. – Ja, svarer jeg umiddelbart. Jeg så nylig dette paret i en uttrykksfull duokonsert på Nasjonal Jazzscene, og hører dem gjerne igjen senere også. Gjerne med Bugge ved pianoet, om han får tid.

Les også:Mathias Eick med jazz til trøst, håp og ettertanke

Hei
Du må ha et aktivt abonnement for å lese videre

5 uker - 5 kroner

KJØP

Powered by Labrador CMS