Kultur

Brygger opp til krigsvinter på TV

Det blir mye krig på TV denne vinteren. Om halvannen uke begynner TV 2s danske storserie «1864». På nyåret kommer endelig NRKs «Kampen om tungtvannet».

«1864» handler om krigen som førte til at Danmark mistet store landområder. NRKs «Kampen om tungtvannet» forteller om våpenkappløpet under 2. verdenskrig som inkluderer den berømte sabotasjeaksjonen mot Norsk Hydros anlegg på Rjukan. Dette er to episk anlagte dramaserier som skildrer vesentlige kapitler krigshistorie. Til felles har de ambisjonen om å gjenfortelle virkelige hendelser som episk, moderne TV-drama.

 

Historisk drama

Dette er ikke noe TV- og filmskapere kan gjøre uten at det blir bråk, noe Danmarks Radio (DR) og regissør Ole Bornedal har erfart mens «1864» har gått på dansk TV i høst. Serien er egentlig et bestillingsverk fra den danske regjering, som i 2010 ga DR 100 millioner kroner for å lage moderne TV-drama om et kapittel historie som har vært avgjørende for den danske nasjonen.

I oktober hadde TV-serien til over 170 millioner danske kroner premiere, og den har vært utsatt for voldsom kritikk i ukene etterpå - fra den politiske høyresida i landet, fra historikere som reagerer på skildringen av miljøer, personer og politikk, og fra TV-anmeldere som plukker dramaet fra hverandre episode for episode. Femmerne som satt løst ved premieren er blitt til treere, det har stormet om #1864dr på Twitter hver søndag og serien blir kritisert i spalter og TV-debatter.

Angrepene på serien har fått forfatter Ib Michael til å rykke ut med et forsvar i avisen Politiken.

Kritikken mot «1864» er en «pærevælling av patetisk vrøvl», skriver han, og påpeker at serien ikke er en dokumentar om hendelsene på 1860-tallet. Den er derimot en dramaserie om fortida, på linje med Bernardo Bertoluccis filmatiske storverk «1900».

«Alle store fortellinger er ren og uforfalsket fiksjon», påpeker forfatteren, og legger til at i fiksjonen er «historieforfalskning «the name of the game», fortellerens frie rett til fortolke stoffet».

Kommer på TV 2

Samtidig har «1864» vært en kjempesuksess for DR med 1,4 millioner seere i snitt så langt. Neste søndag har serien premiere på TV 2.

- Det er viktig for TV 2 å ha en nordisk serieprofil. Vi vet at nordmenn er veldig interessert i serier relatert til skandinavisk kultur. Og dette er Nordens største TV-drama, sier innkjøpsdirektør Nina Lorgen Flemmen i TV 2, som også er medprodusent på DRs storsatsing.

- Historisk drama i denne sjangeren er nybrottsarbeid for TV 2, men vi tror at den vil passe norske seere i tida nå før og etter jul, sier Flemmen.

Hun har fått med seg debatten serien har skapt i Danmark.

- Serien har også vært en formidabel suksess for DR. I historisk drama må man nesten alltid regne med reaksjoner. Det vil alltid være noen som kritiserer manus­valgene i slike serier. Debatten i Danmark tar vi med ro, man må se på den som en fiksjonsserie. «1864» byr på virkelig storslåtte scener, det er en grunn til at den sees av over en million dansker. Det er også et stort pluss for oss at Jakob Oftebro har en sentral rolle i serien, sier Flemmen.

Han spiller en soldat som er med i slaget ved Dybbøl, som endte Danmarks tid som europeisk stormakt.

Norsk krigsdrama

«1864» vil ha kommet halvveis på TV 2 når NRK har premiere på «Kampen om tungtvannet» den 4. januar. Serien regissert av Per Olav Sørensen er også en ambisiøs dramaproduksjon, basert på faktisk historie. Handlingen byr på en rekke virkelige skikkelser, blant dem den tyske fysikeren Werner Heisenberg og nordmennene som var med i Kompani Linge.

Serien gjenskaper også de norske motstandsfolkenes dramatiske aksjon mot nazistenes tungtvannsanlegg på Rjukan. Serien på seks episoder er en samproduksjon mellom NRK og Filmkameratene og flere europeiske selskaper, og har et stort internasjonal cast. NRK har store forventninger til krigsserien.

- Vi sender den søndager med håp om at den skal bli en signaturserie. Jeg vil bli skuffet hvis hver episode ikke blir fulgt av en million nordmenn, sier TV-sjef Arne Helsingen i NRK.

- Dette er en stor og bred søndagsserie, TV-drama for hele familien. Selv om den er en europeisk samproduksjon har den et norsk ståsted, den føles som en norsk historie, sier Helsingen.

NRK er forberedt på at tungtvannsdramaet vil skape reaksjoner, slik «1864» har gjort i Danmark.

- Det vil alltid forekomme debatt knyttet til fiksjon som tar utgangspunkt i historiske hendelser, se eksempelvis «Max Manus» og «Kon-Tiki». Om dette er det bare å si at innen fiksjon bør den kunstneriske friheten være til stede. Ettersom man bygger på en historisk hendelse, vil det være mange som stiller spørsmål ved autentisiteten i det som utspiller seg. Det er positivt fordi det vil belyse de historiske hendelsene serien tar utgangspunkt i, sier Helsingen i NRK.

Mer fra Dagsavisen