Film

Børnet seg gjennom Amanda

Rånerne sørget for «Børning Love» over hele linja på årets Amanda-utdeling. Hele fire priser fikk Hallvard Bræins bilkappløp, blant dem prisen for Beste norske kinofilm og Folkets Amanda

Bilde 1 av 3

HAUGESUND (Dagsavisen): - Børning har vært tonnevis av vilje og entusiasme, det å få folkets  Amanda betyr alt for en film som «Børning», jublet regissør Hallvard Bræin, og takket både kinofolket, filmfolket og ikke minst bilfolket.

Kanskje er det symptomatisk for norsk films ståsted akkurat nå, like før den kommende filmmeldingen skal debatteres under Den norske filmfestivalen i Haugesund, at den mest kommersielle prisen ble utdelt av Thorhild Widvey. I et år da flere av de mest kritikerroste filmene slet med dårlige tall på kino, tross internasjonalt gjennomslag, fastslo kulturministeren fra scenen at det viktigste med norsk film er at den treffer publikum. Fjorårets mest sette norske film «Børning» vant ikke overraskende Folkets Amanda gjennom avstemningen på Dagbladets nettsider, men at den også skulle vinne den juryvalgte prisen beste norske kinofilm var mer overraskende.

Sundquist

Derimot var det ikke overraskende at Bjørn Sundquist kunne innkassere sin femte Amanda gjennom tidene for rollen i «Her er Harold» da årets Amandapriser ble delt ut i Maritim Hall i Haugesund, dagen før Den norske filmfestivalen åpner filmhøsten. Sundquist spiller en bitter møbelhandler som kidnapper selveste IKEA-sjefen. I en heller halvstøpt film var Sundquists helstøpte rolle den soleklare Amanda-favoritten i sin klasse. Han så oppriktig glad ut der han løp opp på scenen, og innrømmet etterpå at han ble rørt der han sto og takket regissør Gunnar Vikene spesielt.

- Den rolla her er den mest verdifulle for meg fordi den betydde så mye og samarbeidet med Gunnar Vikene. Han er en mann mange kunne ønske seg å ha med hvis man satt i en livbåt, sa Sundquist.

Amanda-løpet generelt var mer åpent enn på lenge i forkant av utdelingen. Ine Marie Willmann fikk fortjent prisen for Beste kvinnelige skuespiller, og reddet dermed i land en pris til Anne Sewitskys kritikerroste «De nærmeste», som mange filmkommentatorer har tatt til orde for at burde vært nominert til Beste kinofilm, som en av det ovale Amanda-årets beste norske filmer. Dit kom den ikke, til fordel for Ole Giævers «Mot naturen», Bent Hamers «1001 gram» og altså vinneren «Børning», som er den første norske rene sjangerfilmen som mottar film-Norges gjeveste pris. Ikke bare det, den er også laget utenfor det norske støtteapparatet, og utgjør på det viset også en milepæl i Amandaprisens historie. Den ble dessuten Amanda-kveldens mestvinnende film, med birolle-Amanda til Henrik Mestad som spiller en mildt sagt pliktoppfyllende politimann som legger seg på hjul etter rånerkappløpet fra Oslo til Nordkapp. «Børning»-skuespiller Anders Baasmo Christiansen hadde selv sjansen til å vinne pris for en annen film, for kongerollen i «Kaptein Sabeltann og skatten i Rama Lama», men i motsetning til Nordkapp-løpet tapte han denne gangen konkurransen mot Mestad.

Løkkeberg

Kraftige biler og sterke kvinner skulle i det hele tatt sette preg på årets Amandautdeling. Ikke minst ble dette tydelig da æresprisen ble tildelt filmskaperen, skuespilleren og forfatteren Vibeke Løkkeberg, som har stått bak noen av Norgeshistoriens mest omdiskuterte filmer, men også noen av de sterkeste, som «Løperjenten» tidlig i karrieren og dokumentarfilmen «Gazas tårer» i nyere tid.

Sterkt var det også at Aslaug Holm fikk regiprisen for dokumentarfilmen «Brødre», en film hvor hun gjennom en årrekke følger sine to sønner med kameraet fra de er små til de er ferdige på skolen. Et nært og mye diskutert portrett fra Oslo som ble belønnet med en Amanda for beste regi, den største prisen en regissør kan få. Det er for øvrig første gang regiprisen går til en dokumentarfilm siden kategorien ble innstiftet i 2005, og Aslaug Holm, som ble portrettintervjuet her i Dagsavisen til selve Amanda-lørdagen, la ikke skjul på at blant nominasjonene i forkant hang regikategorien høyest.

- Det er ekstra hyggelig at Amanda-juryen med reginominasjonen på denne måten sier at en spennende fortelling er en spennende fortelling, enten det er fiksjon eller dokumentar. Det var dessuten en veldig krevende regioppgave der jeg hadde flere roller. Jeg skulle være mor, filmskaper, en aktør i filmen, samtidig som jeg skulle se meg sjøl utenfra og sette alt inn i en kunstnerisk ramme. Superkrevende! sier Holm i dette intervjuet, og i takketalen dette betyr for meg, dette er et livsprosjekt!

Drone

Holm kunne også fått prisen for beste dokumentarfilm. Den gikk til filmen «Drone», som går tett inn i tematikken rundt bruken, tankegangen og politikken bak dronekrigen, også den med kvinnelig regissør, Tonje Hessen Schei. Hun la ikke skjul på at hun håpet prisen ville føre til at filmen blir vist i USA.  Og Anne Krigsvoll fikk birollepris for sin frodige, rå skikkelse i «Kvinner i for store herreskjorter». Det ble med andre ord en Amanda-kveld der prisene fordelte seg godt blant de filmene, flere av dem nominert til flere priser. Blant forhåndsfavorittene var «1001 gram», Bent Hamers film med Ane Dahl Torp i hovedrollen som var nominert i flere kategorier, blant dem beste film. Hamer endte opp med manusprisen som eneste fangst i Haugesund, og kom dermed bedre ut av det enn Ole Giæver, som også hadde gjeve nominasjoner på forhånd for sin selvutleverende, absurde «Mot naturen». Kveldens nest største overraskelse var at han fikk gå tomhendt hjem. Den største var «Børning».

Her er Amanda-vinnerne:

Beste norske kinofilm - «Børning»

Beste kvinnelige skuespiller - Ine Marie Wilmann for «De nærmeste»

Beste mannlige skuespiller - Bjørn Sundquist for «Her er Harold»

Beste kvinnelige birolle – Anne Krigsvoll for «Kvinner i for store herreskjorter»

Beste mannlige birolle - Henrik Mestad for «Børning»

Beste regi - Aslaug Holm «Brødre»

Beste barnefilm – «Operasjon Arktis»

Beste dokumentarfilm – «Drone»

Beste kortfilm – «Bunker»

Beste filmmanus - Bent Hamer for «1001 gram»

Beste visuelle effekter - Morten Moen og Tine Teigene Dalen for «Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama»

Beste klipp - Christoffer Heie og Ida Kolstø for «Den tilfeldige rockestjernen»

Beste musikk - Nicholas Sillitoe for «Dirk Ohm  -  Illusjonisten som forsvant»

Beste lyddesign - Fredric Vogel og Petter Fladeby for «Børning»

Beste foto - Simon Pramsten for «Her er Harold»

Beste scenografi/produksjonsdesign - Peter de Neergaard for «Beatles»

Beste utenlandske film – «Leviatan»

Amandakomiteens Gullklapper - Harald Mæle

Amandakomiteens Ærespris - Vibeke Løkkeberg

Folkets Amanda

Mer fra Dagsavisen