Bøker

Starter ny for­fatterutdanning

Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF) og Norsk Barnebokinstitutt starter opp en ny utdanning for forfattere som vil skrive sakprosa for de minste.

- Det kommer ut mer og mer litteratur for barn og ungdom, men over 60 prosent er oversatt. Veldig mange sakprosabøker kommer fra engelskspråklige land, og de norske fagbøkene for barn og ungdom står ikke like sterkt som skjønnlitteraturen, sier Dag Larsen, som er leder for forfatterutdanningen ved Norsk Barnebokinstitutt som skal Barnebokinstitutt skal forvalte og avholde studiet.

- Både vi og NFF ser stort rom for forbedring. Selv om det finnes mange flinke fagfolk som vil skrive for barn og unge, er det ikke gitt at de også er flinke forfattere. Vi ønsker både å utdanne de som vil skrive i kraft av sitt spesialfelt og forfattere som vil tilnærme seg faglitteraturen, sier Larsen til Dagsavisen.

Pengestøtte

NFF har satt av 750.000 kroner de neste tre årene til utdanningen, som i første omgang er en prøveordning med en ettårig utdanning. I tillegg har Norsk kulturråd bevilget 250.000 kroner for studieåret 2012-2013. Norsk

- Som forfatterorganisasjon mener vi at det er viktig å bidra til at forfattere blir interessert i å skrive sakprosa for barn. De skal ikke avspises med oversatte bøker. For oss er det viktig at det skrives norsk sakprosa for barn og unge av høy kvalitet. Denne litteraturen er for mange barn inngangen til det å begynne å lese, sier Trond Andreassen generalsekretær i NFF, i en pressemelding.

Satsing

I tillegg til pengene til en forfatterutdanning bevilget NFF 800.000 kroner til et stipend til forfattere som vil skrive fagbøker for barn og unge. Det er plass til ti studenter på den nye utdanningen som har søknadsfrist 30 mai.

- Etter tre år skal ordningen evalueres og vi vil da vurdere om dette skal bli et permanent studietilbud, sier Andreassen.

Norsk barnebokinstitutt har allerede en toårig forfatterskolen for skjønnlitteratur. Larsen tror sakprosautdanningen vil være et godt tilskudd.

- Vi vil se på kvalifikasjoner, kvalitet og lyst når vi velger studenter til utdanningen. Her handler de ikke bare om å formidle kunnskap, men å fortelle den på en god måte, sier Larsen.

inga.semmingsen@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen