Det var helt stille da Lajla E. Lorentzen kom ut med debutromanen «Setningsskade». Så ble hun nominert til NRK P2-lytternes romanpris, og nå strømmer rosende anmeldelser inn.

Nominert blant de store

Ingen kom da hun lanserte boka i høst. Nå kan hun vinne P2-lytternes Romanpris 2014. Med «Setningsskade» har Lajla E. Lorentzen skapt et bokfenomen.

Bøker

- På lanseringen var det ingen presse overhodet. Jeg fikk ingen henvendelser i etterkant. Det var dørgende stille i flere uker etterpå. Det var veldig skuffende. Jeg følte meg helt tom, sier Lajla Elisabeth Lorentzen (46) fra Drøbak.

14. oktober lanserte det Tromsø-baserte forlaget Margbok hennes debutroman «Setningsskade». Den hadde vunnet forlagets romankonkurranse med temaet «Periferi». Prisen på 150.000 kroner ble delt ut av Jon Michelet på Litteraturhuset i Oslo. Men ingen kom og ingen skrev.

 

Les Dagsavisens anmeldelse av romanen her.

 

Tre måneder etter er Lajla E. Lorentzen sammen med store navn som Roy Jacobsen, Tore Renberg og Nicolai Frobenius nominert til den norske litteraturprisen som får mest sendetid: NRK P2-lytternes romanpris. Og de rosende anmeldelsene har begynt å strømme inn (se ved siden av). Lykken har snudd for Lajla E. Lorentzen.

- Vendepunktet kom da Marta Norheim i NRK anmeldte boka, forteller Lorentzen.

På NRK P1s «Nitimen» 13. november fikk «Setningsskade» karakteristikken «en imponerende bok» av litteratur-nestor Marta Norheim, og Lorentzen fikk attesten «en fiks ferdig forfatter». Deretter, 22. november, ble «Setningsskade» valgt ut blant de 12 norske romanene fra 2013 som skal kjempe om nominasjon til P2-lytternes romanpris.

 

Slo Loe

- Da jeg fikk beskjed om at jeg var kommet på langlisten til P2-prisen, trodde jeg at jeg hallusinerte. Jeg lå på sykehus og var blitt operert. Jeg våknet fra narkose av at det peip i mobilen. Så sjekket jeg meldingene i halvørska, og så de var fulle av smilefjes og raketter, og tenkte: Dette må være en drøm, sier Lorentzen.

I starten av desember hadde så prisens fagjury, bestående av NRKs litteraturanmeldere, tatt ut Lorentzen blant de endelige seks nominerte. Dermed hadde Lorentzen danket ut navn som Erlend Loe og Hanne Ørstavik - «enda mer uvirkelig», synes Lorentzen. Nå skal en jury av frivillige lyttere diskutere de seks bøkene, fram mot den endelige kåringen, som sendes direkte fra Litteraturhuset i Fredrikstad 2. februar.

Blant bokårets over 50 skjønnlitterære debutanter, hvorav mange får lite eller ingen omtale, har Lorentzen dermed steget helt til toppen av bokhaugen.

- Det var rart å vinne en romankonkurranse med over 100 bidragsytere, inkludert flere titalls etablerte forfattere, og så ikke engang få en notis i avisen. Men jeg har erfaring fra bokbransjen selv, og vet hvor brutalt det kan være, sier Lorentzen. Hun er utdannet litteraturviter fra Universitetet i Oslo, med hovedoppgave om Jon Fosses roman «Naustet». Siden har hun blant jobbet i forlaget Unika, som er tilknyttet Norsk Husflidslag. En alvorlig sykdom for et par år siden ga henne støtet til å skrive roman.

 

Vrien figur

- Jeg har gjort et par forsøk på å skrive selv, men jeg har nok vært veldig selvkritisk, siden jeg har jobbet så mye med bøker. Det å skrive roman er jo også en maraton. Først da jeg fikk en sykdomsperiode, hadde jeg tid til å skrive. Da løsnet det, forteller Lorentzen.

«Setningsskade» har fått mye ros for sitt originale formgrep, der hele teksten er en monolog, fra en litt vrien, innesluttet gammel mann, som sliter med en setningsskade i huset - det vil si at huset hans sakte synker.

- Jeg ville lage en figur som var helt ulik meg selv, så jeg ikke skulle gå i veien for min egen roman: Menn som er innadvendt på grensen til det autistiske, som holder på med sitt, uten å ane hva som foregår rundt dem. Hvor gjør man av kjærligheten sin da? sier Lorentzen.

- Da jeg fikk høre om denne romankonkurransen, tenkte jeg historien min kunne passe med temaet «periferi». Og at det var greit å ha en deadline. Så hadde jeg tenkt å sende manuset videre til andre forlag etter konkurransen. Jeg hadde ikke forestilt meg at jeg skulle vinne, sier Lorentzen, som selv måtte gjøre en innsats i kampen for å bli hørt i bokhøsten.

- Det er stor forskjell på å være på stort forlag og et lite forlag, som er basert i Tromsø, og har mindre ressurser til markedsføring. Så jeg har gjort mye av arbeidet selv. Jeg er innforstått med at man ikke nødvendigvis kommer så langt med sin første bok. Jeg tenker langsiktig. Jeg har allerede en visjon om en ny roman. Denne handler om noe som synker, den neste skal handle om et løft, noe euforisk, noe som stiger.

pedersen@dagsavisen.no