Bøker

«Fuglenes anatomi»: Lys i mørke landskap

I «Fuglenes anatomi» er Merethe Lindstrøm mer forførende enn noen gang.

Dagsavisen anmelder

ROMAN

Merethe Lindstrøm

«Fuglenes anatomi»

Roman, Oktober

Det er en suggestiv kraft i Merethe Lindstrøms språk, og i høstens roman, «Fuglenes anatomi», er hun mer forførende enn noen gang. Kanskje har det sammenheng med scenen som er valgt – den våte, saftiggrønne engelske landsbygda.

###

Men forvent ingen idyll fra denne forfatteren. Merethe Lindstrøm er gjenkjennelig i sin insisterende, metodiske avdekking av våre indre, skrøpelige landskap. Og hun leverer igjen en fortelling i slekt med tematikken fra «Dager i stillhetens historie» som ga henne Nordisk Råds Pris, og den mer autobiografiske «Fra vinterarkivene». Det handler om å balansere på grensen til det utholdelige, finne lyset som gjør det mulig å overleve.

«Fuglenes anatomi» er blitt en bevegende roman om tre kvinneskjebner, pakket inn i Merethe Lindstrøms sobre, poetiske språk, tidvis med så overraskende og treffende bildebruk at det søkker i leseren. Hun kan levere pussige og originale refleksjoner om eksempelvis fuglenes anatomi og hvordan den er knyttet til menneskets gjennom ordene. Bare det underlige at beinutspringet på skulderbladet vårt blir kalt ravnenebbet, eller at vi har en gåsefot i senefestet på skinnebeinet. Fugler har som tittelen på boka antyder, en framtredende plass i romanen, og spesielt fugler i bur. En åpenbar metafor kanskje, men effektfullt brukt i denne beretningen.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Jeg-fortelleren er en middelaldrende skrivende kvinne, som har skaffet seg arbeidsrom i en gammel prestegård i nærheten av den lille landsbyen Yew Tree Cottage – navnet på landsbyen nevnes en eneste gang i romanen. Her lever hun sammen med ektemannen Sirke. De to døtrene, en av dem Klara, som i mange år har levd med sterke depresjoner, har flyttet ut.

Kjærligheten mellom ekteparet er tydelig på lavbluss. En ung gutt fra landsbyen, Tom, som kommer for å utbedre det gamle huset og dessuten lage et stort fuglehus, blir et distraherende innslag. En påminnelse om følelser og lyster som kan blekne. Da kan et enkelt kyss bety mye: «jeg kjører fra kysset, men ikke fra avtrykket, fra gleden, jeg får lyst til å fortelle det til noen».

Fortelleren er vokst opp i Bergen, der hun stadig var på flyttefot til nye leiligheter med en alenemor. Også denne morens historie avdekkes, en traumatisk hendelse i ungdommen kommer fram i lyset, og forklarer hemmelighold og fravær.

Gjennom hele romanen veksler Merethe Lindstrøm mellom nåtidsplanet og jeg-fortelleren, og tilbakeblikkene på moren og egen oppvekst. Den lavmælte fortellingen om moren som var ung på 1960-tallet, og det overgrepet hun ble utsatt for, er en sterkt innslag i romanen. Merethe Lindstrøm klarer å vise hvordan denne ene fatale hendelsen fikk langtrekkende virkning og påvirket hele familiens liv, også datterens.

Les også: Slik blir bokhøsten: Mange veteraner, mange gode utfordrere

I tillegg kommer den gripende fortellingen om Klara, hun som mister gnisten og lysten til å leve. Her beveger Merethe Lindstrøm seg inn i landskap som hun også tidligere har rapportert fra med overbevisende styrke. Det kan innvendes at det blir mange tråder og bevegelser å holde styr på i disse historiene, men det hele er knyttet sammen og pakket inn i disse varsomt utvalgte ordene, som gløder på sitt beste.

Merethe Lindstrøm henter også inn filosofer og andre forfattere, som Descartes og Roland Barthes. De bidrar til fylden og kompleksiteten. De tar ikke mye plass, men understreker alvoret og forsøket på å forklare og belyse det nesten uforklarlige. Merethe Lindstrøm har gitt oss en ny, stor leseopplevelse.