Bøker

Liker best folk i krise

Torkil Damhaug har det med å plassere folk i vanskelige situasjoner, for å se hva som skjer. Derfor dyrker han ingen fast helt.

– En glede og ære, og en fin mulighet til å si noe om mitt eget forfatterskap, og om krimlitteraturen, sier Torkil Damhaug.

Han er årets festivalforfatter ved Krimfestivalen, som går av stabelen i Oslo torsdag, fredag og lørdag.

– For meg er det ingen stor forskjell på krim og annen litteratur. Det handler om å fortelle en god historie. Man må jobbe med språk og karakterer, prøve å levendegjøre dem gjennom fiksjonen. Krim åpner for spenning i historien, for å skrive om avviket i normaliteten. Man kan utforske og reflektere rundt hvordan vi opptrer som mennesker, sammen og i grupper. Og hvordan vi påvirkes av ulike kulturer og tenkesett.

Les også: «Falken»: Tom Egeland på et sidespor (Dagsavisen+)

Høy kvalitet

«Sindig og klokt fra side til side, og med den selvfølgelige autoritet som følger med stor faglig kunnskap om menneskene», skriver Karin Fossum om Torkil Damhaug i Krimfestivalens programhefte. De to forfatterne nevnes ofte i samme setning, som de to fremste norske representantene for krim som først og fremst utforsker menneskesinnet, i bøker av høy litterær kvalitet.

– Dagens krim favner mye videre enn den snevre, formelaktige oppfatningen noen fremdeles har. Det skrives bøker av høy kvalitet innenfor hele feltet som er spenningslitteratur, sier Damhaug.

I motsetning til svært mange av sine kollegaer, Karin Fossum inkludert, har han ingen fast helt leseren kan følge fra krimbok til krimbok.

– Jeg har ingenting prinsipielt imot serier. Mange forfattere gjør bra ting med faste figurer. Gunnar Staalesen følger for eksempel Varg Veum gjennom mange år, og lar ham eldes. Det er spennende å følge en karakters livsløp slik. Men for meg er hver nye bok et nytt prosjekt der jeg begynner med blanke ark. Jeg må stå fritt til å utforske de karakterene som melder seg, som interesserer meg, forklarer Damhaug.

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Neste stopp Budapest

Men selv om jeg ikke har en fast helt, så går ofte karakterene fra en bok igjen i en annen av Damhaugs bøker. Ofte unge mennesker.

– En perifer figur i en bok kan være hovedpersonen i den neste. I min nye roman, som kommer rundt 1. september, skjer nettopp det. Handlingen er lagt til Budapest. Datteren av hovedpersonen i en tidligere bok er hovedpersonen i denne. Hun er nå blitt medisinstudent i Budapest. Unge mennesker er fascinerende fordi de er midt i en overgangsfase i livet. Ofte veldig modige, opptatt av rettferdighet, men samtidig veldig sårbare. Ungdom er fulle av pågangsmot, men mangler ofte erfaringen som gjør at de forstår konsekvensene av det de gjør. Da kan de ta valg som får konsekvenser hele livet, sier forfatteren.

Også i den kommende romanen skjer det noe dramatisk. Selvsagt.

– Denne gangen handler det mye om hukommelse. Om hva og hvordan vi husker, og om hvordan vi lager historier om oss selv basert på selektiv hukommelse. Hvordan vi plukker det vi trenger for å skape en historie vi kan leve med.

Snur opp ned

I sentrum står menneskene. Som alltid.

– Jeg begynner alltid med personer jeg synes er interessante. Hva bærer de med seg, og hva har skjedd rundt dem. Når det oppstår en krise, hva skjer da, når noe blir snudd opp ned på i livet, for dem eller i deres relasjoner til andre. Hvem er vi i kritiske situasjoner? Det er denne typen spørsmål som har ført meg til krimlitteraturen.

Dét, og gleden over en god fortelling.

– Jeg tror at en av mange grunner til at krim er populært er at man holder fast ved den gode fortellingen, og innfrir leserens forventning til spenningsøkning, vendepunkt og løsning av konflikten. Det som fascinerer i den greske tragedien, fascinerer også i våre fortellinger, i dag.

Torkil Damhaugs tips

Som festivalforfatter ved Krimfestivalen skal Torkil Damhaug blant annet holde en prolog om krimlitteratur, og være gjenstand for andre krimforfatteres hyllest. Det blir dessuten en lang rekke andre programposter de tre dagene festivalen varer. Paneldiskusjoner, sceneintervjuer, litt quiz og litt teater. Blant gjestene på lista er kjente utenlandske navn som Camilla Läckberg og Yrsa Sigurdadottir, og norske som Tom Egeland, Jørn Lier Horst og Unni Lindell.

– Noen lesetips, Torkil Damhaug?

– Svenske Arne Dahl er veldig fin, bøkene hans er veldig godt skrevet. Karin Fossum er en mester. Og så må jeg nevne Ruth Lillegraven, en veldig god lyriker som nylig debuterte som spenningsforfatter med den psykologiske thrilleren «Alt er mitt». Ellers leser jeg veldig mye som ikke er krim. Der kan jeg dra fram franske Virginie Despentes «Vernon Subutex», som er en interessant mosaikk av ulike menneskeskjebner i Paris, som viser hvor påvirket vi blir av økonomi og samfunn rundt oss. Tyske Jenny Erpenbecks «Alle dagers ende» er ingen omfattende bok, men makter likevel å fange 1900-tallets Europa gjennom en kvinneskikkelse som dør hele fem ganger. Og så må Michel Houellebecq nevnes. Og Elena Ferrante og Roberto Bolano. Dessuten Cormac McCarthy, som med veldig nakent språk klarer å skildre veldig dype ting.

Krimfestivalen

* Pågår i dag og lørdag, hovedsakelig i Cappelen Damms lokaler i Akersgata i Oslo, med panelsamtaler, sceneintervjuer, quiz og teater.

* Blant gjestene er svenskene Camilla Läckberg, Arne Dahl, Jan Stocklassa, Anders de la Motte, Martin Österdahl, Viveca Sten, Mattias Edvardsson, Bo Svernström, Stefan Ahnheim, Elisabeth Norebäck, Anna Bågstam og Camilla Grebe. Fra Storbritannia kommer Lisa Jewell, CJ Tudor, Araminta Hall, Joseph Knox og Cara Hunter, fra Island Yrsa Sigurdadóttir, fra USA Lisa Gardner og Robert Dugoni.

* Blant de mange norske forfatterne er Tom Egeland, Jørn Lier Horst, Unni Lindell, Jørgen Jæger, Anne Holt, Trude Teige, Hanne Kristin Rohde, Ruth Lillegraven, Ingar Johnsrud, Kjell Ola Dahl, Gunnar Staalesen, Thomas Enger og Knut Nærum.

Mer fra Dagsavisen