Bøker

Hilde Hagerup: Raust om bestselgerdronninga

Hilde Hagerup leverer et raust, sympatisk, men også kritisk undersøkende portrett av Anne Karin Elstad.

Dagsavisen anmelder

BIOGRAFI

Hilde Hagerup

«Som hennes dager var: Et portrett av Anne Karin Elstad»

Aschehoug

I denne første biografien om «bestselgerdronninga», som Anne Karin Elstad (1938–2012) noen ganger ble kalt, plasserer Hilde Hagerup henne i et større litterært rom enn det hun ble tildelt i samtiden. Hilde Hagerup er selv en forfatter med kritikerroste bøker i bagasjen, og forteller i forordet om sitt første og eneste møte med den eldre kollegaen Anne Karin Elstad. Allerede under dette møtet fikk hun en sterk fornemmelse av at merkelappen bestselgerdronninga ikke bare var til behag i Anne Karin Elstads ører. Den forviste henne til en trang celle. Hun fikk da heller aldri noen av de tunge litterære prisene, men var til gjengjeld elsket av sin store, kvinnelige leserskare, og fikk flere ganger den ettertraktede Bokhandlerprisen.

Biografien er formet som en tradisjonell, kronologisk levnetsbeskrivelse, med et solid og kritisk, men også sympatisk blikk på Anne Karin Elstads litterære produksjon, fra debutboka «Folket på Innhaug», som vokste til fire bind, til de siste arbeidene, «Odel» og memoarboka «Hjem». Hun fremhever særlig Elstads evne til empati og nærhet med sine karakterer og evnen til stramme, presise dialoger.

Hilde Hagerups lette, elegante penn kombinert med et kvinneperspektiv av kritisk karakter gir boka verdimessig forankring og et skarpt bitt i kanten. Hun har støttet seg på brev og samtaler med den nære familien, på intervjuer og dokumenter og naturligvis på Anne Karin Elstads mange romaner. Med dette store materialet i bunn har Hilde Hagerup klart å skrive fram en underholdende og tidvis svært dramatisk historie, som med innvevde sitater fra samtaler og intervjuer likevel flyter sømløst.

###

Anne Karin Elstad var av solid bondeslekt, vokste opp på en gård i Valsøyfjord på Nordmøre, i en søskenflokk på seks, med besteforeldre i kårstua, i et hjem der sang og musikk, litteratur og politikk ble diskutert og fremført. Mora Jenny kom også fra en gård, men hadde hatt store drømmer om utdannelse og et annet liv, drømmer som ble overført til døtrene. Tragedien i familien var moren Jennys død i altfor ung alder. Anne Karin Elstad var 13 år da moren døde, og måtte overta «husmorrollen» på gården. Hun mistet skolegang, men klarte å ta det igjen senere i livet. Det var en stor seier den dagen hun var ferdig utdannet lærer og hadde flyttet til Levanger, der hun bodde i flere år, stiftet familie og underviste på en av byens skoler.

Drømmen om og lysten til å skrive lå og ulmet, og det var de gamle historiene om forfedrene som på begynnelsen av 1800-tallet dro over fjellet til Valsøyfjord for å starte på nytt, som hadde fascinert henne siden hun var barn – som måtte skrives. Etter mye strev og nattarbeid ble et manus sendt til Aschehoug forlag, der potensialet ganske fort ble sett. De fire bøkene om «Folket på Innhaug», som kom i slutten av 1970-tallet, ble store lesersuksesser. De fikk jevnt over også gode kritikker, med noen krasse unntak.

Hilde Hagerup forteller om en forfatter som veldig fort ble folkekjær, men som også ble utsatt for sjalusi og en lett nedlatende holdning fra det litterære establishment. Hilde Hagerup problematiserer disse holdningene, hun viser til svakheter i Anne Karin Elstads tekster, men hevder med styrke at bøkene hennes på ingen måte kunne degraderes til «kiosklitteratur». Hun viser til de komplekse karakterene, de stramme dialogene og det sikre dramaturgiske grepet, og ikke minst det historiske bakteppet, alltid tegnet opp med sikker hånd og solid kunnskap. Hilde Hagerup framhever spesielt den imponerende innsikten Anne Karin Elstad må ha hatt i norsk landbrukshistorie, og måten hun formidlet dette på i de historiske romanene.

Hilde Hagerup viser også i hvor sterk grad Anne Karin Elstad bygde sine fortellinger og sine personer på opplevelser og erfaringer fra eget liv og egen familiehistorie. Både i de to romanene om «Lena», de fire bøkene om «Julie» og i romanen «Maria, Maria» brukte hun stoff og konflikter fra eget liv. Dette var bøker som svært mange kvinner kunne kjenne seg igjen i, og de ble store salgssuksesser.

Anne Karin Elstad skrev med varme og empati, og hun hadde mye viktig å si om frihet og anstendighet, hevder Hilde Hagerup i biografien. «Som hennes dager var» er blitt en spennende, underholdende og skarp fortelling om en av Norges mestselgende forfattere.