Bøker

Gamle menn går igjen

Per Petterson. Lars Saabye Christensen. Kjartan Fløgstad. Det er tett mellom veletablerte forfatternavn i den skjønnlitterære bokhøsten.

Over hundre skjønnlitterære bøker kommer i høst. En av dem er Kjartan Fløgstads nye roman «Nordaustpassasjen». Den kommer i august.

Tre år har gått siden Kjartan Fløgstads forrige roman, «Grense Jakobselv» om overklassens bånd til nazismen, vakte stor begeistring og irritert debatt. Nå får den gode anmeldelser i flere land, senest Frankrike.

Samtidig går Fløgstads nye roman, som har fått tittelen «Nordaustpassasjen», i trykken.

- Den utspiller seg dels langt nord, og dels langt sør. Den ene karakteren holder til ved Nordøstpassasjen, den andre i Sør-Amerika, røper Fløgstad til Dagsavisen.

Historien strekker seg fra den spanske borgerkrigen fram til i dag, og vel så det.

- Jeg vil tro at de som leser «Nordauspassasjen» vil se den som en politisk roman, en roman som drøfter ideologiske spørsmål.

22. juli

I et foredrag han holdt for Stiftelsen Arkivet i Kristiansand under konferansen «Aldri mer 22. juli», luftet Fløgstad ideen om at terroren ikke bare var et utslag av antiislamisme, men også antimarxisme, marxofobi. Det er ideer som går igjen også i «Nordaustpassasjen», da i litterær form.

- Romanen bærer preg av at den er skrevet i kjølvannet av 22. juli. Det som skjedde da vil for alltid prege vår tid, være noe vi drøfter i mange sjangere og former nå og framover. Samtidig merker jeg ofte at når det er snakk om mine bøker, så drar folk ofte fram politikken og ideologien. Så jeg vil gjerne få lov til å understreke at dette ikke er noen ideologisk eller politisk traktat. Det er til dels ganske fantasifullt, en drabelig fortelling om folk på livets opprørte hav, i nær fortid og framover, sier Fløgstad.

Ingen fotnoter

Da «Grense Jakobselv» kom, havnet han selv i opprørt vær, da historiker Tore Pryser hevdet at forfatteren brukte hans forskning uten ordentlig kreditering gjennom teksten, gjerne i fotnoter. Men selv om Fløgstad også i «Nordaustpassasjen» skriver om historiske hendelser, blir også den uten fotnoter:

- Eventuelle henvisninger skjer direkte i teksten. Det er den praksisen jeg hele tida har fulgt når jeg skriver skjønnlitterært. Fortellerkunsten har levd i mange tusen år. Det vil den fortsette med, uten fotnoter.

Kortlest utdrag

«Nordaustpassasjen» kommer like over sommeren, rundt midten av august. Men et lite utdrag er allerede tilgjengelig for de som har iPhone eller iPad, gjennom forlagets app, «Kortlest».

- Forlaget spurte, og for meg er det greit. Men det er et relativt kort utdrag av boka, så jeg håper jo at flest mulig ser syn på å lese hele papirboka. Jeg har selv fått meg lesebrett, men tror ikke det vil endre lesevanene mine nevneverdig. Kan tenke meg at det i nær framtid vil bli brukt til å lese kortere tekster, eller når jeg trenger å slå opp og leite meg fram i teksten. Men jeg tror ikke at det vil endre romanlesningen min.

gerd.elin.sandve@dagsavisen.no

Her er listen for årets bokhøst

Norsk skjønnlitteratur for voksne

Per Petterson: Tittel ikke klar, roman
Lars Saabye Christensen: «Sluk»
Ingvar Ambjørnsen: «Natten drømmer om dagen»
Kjartan Fløgstad: «Nordaustpassasjen»: «Dødsøyeblikket»
Jon Michelet: «En sjøens helt»
Thorvald Steen: «Balanse»
Ketil Bjørnstad: «Verdens ende»
Vigdis Hjorth: «Leve posthornet!»
Trude Marstein: «Hjem til meg»    
Heidi Linde: «Agnes i senga»    
Marita Fossum: «Et siste kyss»
Thomas Hylland Eriksen: Veien til Baranquilla»
Jan Roar Leikvoll: «Bovara»
Lars Ramslie: «Liten fugl»
Eivind Hofstad Evjemo: «Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet»
Kjersti Annesdatter Skomsvold: «Monstermenneske»
Mona Høvring: «Venterom i Atlanteren»
Anne Gjeitanger: «The Love Book»
Stig Sæterbakken: «Sæterbakken i samling, 1.bind»    
Geir Gulliksen: «Bøyde knær»
Lars Ove Seljestad: «Isberg»
Bård Torgersen: «Voksne og barn»
Lars Amund Vaage: «Syngja»
Toril Brekke: «En blå kjole fra herr Hitler»
Heidi Marie Kriznik: «Du kan sove her»
Atle Næss: «Teltmakeren»    
Ingelin Røssland: «Kirsebærsnø»
Eivind Buene: «Allsang»
Rønnaug Kleiva: «Armenia, Albania, Argentina»
Tor Edvin Dahl: «Ti sekunder mellom himmel og helvete»
Ronnie MAG Larsen: «Sommar i Thereses gate»    
Line Nyborg: (Tittel ikke bestemt)    
Britt Karin Larsen: «Før snøen kommer»
Siri Kvamme: «Nattgjengar»    
Kaja Schjerven Mollerin: «Sammen, hver dag»
Astri Nordang: «Eva Dunkel»    
Rannveig Leite Molven: «Ordet for hva jeg er nå finnes ikke»
Kari Birkeland/Mette Antun: «En sexy liten sak»
Sunniva Ly Axelsen: «Jerusalemsyndromet»
Gaute Bie: «Verden i følge kartet»    
Peter Franziskus Strasegger: «Stasia»
Eirik Ingebrigtsen: «Heimfall. Ein julefortelling»
Christian Valeur: «Pusling!»
Runar Dahle: «Bak auga er det natt»    
Anne Bøe: «Frostdokumenter»    
Jan Grue: «Kropp og sinn»    
Gunnar Kopperud: «Under en kaldere himmel»    
Eirik Wekre: «Trollmannens læregutt»
Atle Berge: «Stockholmsyndromet»
Marit Kaldhol: «Darwins sporvar»
Ragnhild Kolden: «Krigens skugge»
Arnfinn Kolerud: «Kom ikkje inn i mitt hus»
Hermann Starheimsæter: «Der nåden finst»

Debutanter

Vibeke Tandberg: «Beijing Duck»
Gabi Gleichmann: «Udødelighetens elixir»
Bjarne Melgaard: «A New Novel»
Ida Løkås: «Det fine som flyter forbi»
Cathrine Evelid: «Mamma er en countrysang»
Marianne Storberg: «Toner til ditt bryst»
Marius Ektvedt: «Revir»
Leif Østli: «Befrieren»

Noveller

Beate Grimsrud: «Julaftener jeg har levd, steder jeg har sovet og søsteren min»
Håvard Syvertsen: «Det gode som jeg vil»
Anlaug Sanderød: «Ulvehunger»
Line Baugstø: «Sanger for rasende kvinner»

Krim

Gunnar Staalesen: «Der hvor roser aldri dør»
Jørn Lier Horst: «Jakthundene»
Tom Kristensen: «Korsbæreren»
Hans Olav Lahlum: «De fem fyrstikkene»
Øystein Wiik: «Hvit panter»
Alexandra Beverfjord: «Kronprinsen»
Aslak Nore: «En norsk spion»
Trude Teige: «Svik»
Eystein Hanssen: «Yeti»
Andreas Bull-Hansen: «Ragnarok»

Essay/skuespill/annet

Levi Henriksen: «Postkort fra alle tings utkant»
Jenny Hval: «Inn i ansiktet»
Espen Stueland: «Falsk tilståelse og andre essays»
Ole Robert Sunde: «Krigen var min families historie»    
Demian Vitanza: «Londonium»

Lyrikk

Gro Dahle: «Hundre tusen timer»
Nils-Øivind Haagensen: «God morgen og god natt»
Dan Aleksander Andersen: «Krise i jammerdarn»
Kristin Auestad Danielsen: «Merk mine ord, åleinemor»    
Aasne Linnestå: «Morsmål»
Oddveig Klyve: «Lyden av sol»
Liv Lundberg: «Dikt i utvalg»
Kaisa Aglen: «Kvar i kroppen sit ingenting»
Siw-Anita Kirketeig: «Alt kjød er grønt gras»
Juliane Rui: «Systrer kan bli like gamle»
Kjartan Hatløy: «Kjøkkendikt»
Tormod Haugland: «Straumen går»
Marianne Clementine (deb): «Bilydar»
Mona Vetrhus (deb): «Nokre gutar kjem ikkje heim i kveld»
Rebecca Dinnerstein (deb): «Lofoten»
Anja Høvik Strømsted (deb): «Darth Vader-eskalasjonen»
Helge Iberg: «Når tiden er inne, er det alltid for seint. Nidord om samtiden»

Mer fra Dagsavisen