Øyvind Holen og Mikael Noguchi har sammen laget tegneserien Drabant. Holen jobber dessuten med en bok om Donald-Norge, og Noguchi lager dataspill til Game of Thrones.

Fra Drabant til Donald

Øyvind Holen vil vise hvordan Donald Duck har formet Norge. Mikael Noguchi lager dataspill av Game of Thrones. Sammen skildrer de graffitimiljøet i Oslo anno 1994.

«Donald-landet: Hvordan en and i matrosdress formet det moderne Norge» er tittelen på journalist og sakprosaforfatter Øyvind Holens nye bok, som kommer i høst.

- Den er ikke helt ferdig, så jeg vil ikke røpe så mye. Men det handler om det tittelen sier. Ta for eksempel noe så tilsynelatende enkelt som at så mange av oss har lært å lese av Donald. «Donald traff oss da hjernebarken var som mykest», for å sitere Jan Kjærstad. Hva gjør det med oss som folk? sier Holen.

 

Ekte norgesvenn

Selv om Donald Duck er en amerikansk Disney-karakter, har han har han i over femti år vært mye mer populær i Norge enn i hjemlandet.

- I USA har Disney-tegneserier vært skikkelig marginale siden midten av femtitallet. I Norge har Donald i flere generasjoner vært et av landets aller største ukeblader. Her er det helt dagligdags å sammenligne finansministeren med Onkel Skrue - da Kristin Halvorsen tok over Finansdepartementet fikk hun en Donald-historie i velkomstpresang.

Planlagt utgivelse er i høst.

- Jeg sitter og skriver nå. Har holdt på siden 2006. Det blir sakprosa, ingen illustrert praktbok.

 

Nulltoleranselinja

Øyvind Holens siste prosjekt, «Drabant», er imidlertid mer enn bare illustrert. Det er en tegneserie han har laget sammen med tegner Mikael Noguchi, om graffitimiljøet i Groruddalen på nittitallet.

Tegneseriens hovedperson kommer flyttende til Groruddalen i 1994, og blir snart del av et graffitimiljø der. Han digger hiphop, selger dop på skolen, og roter seg borti feil dame. Samtidig handler det meste om lage den feteste graffitien, helst store malerier, såkalte pieces eller burners.

 

Grorudmyter

1994 er ikke tilfeldig valgt.

- Det var året myndighetenes kamp mot graffiti hardnet til. Fram til da hadde graffiti blitt sett på som kreativt og fargerikt, nå overtok en tankegang om at byen måtte bli «ren», og at alle former for graffiti var stygt og måtte fjernes. Der man før hadde snakket om «veggmalerier», begynte man nå å snakke om «taggere», som er negativt ladet. Samtidig kunne historien like gjerne utspilt seg i dag. Vi leker litt med myten om Groruddalen, at det liksom er en farlig getto. Da jeg skrev «Groruddalen - en reiseskildring» gjorde jeg det motsatte, sier Holen.

 

Stilutvikling

Selv om historien i «Drabant» er oppdiktet, viser Mikael Noguchis tegneserieruter flere faktiske graffitimalerier fra Oslo på 90-tallet.

- Stilen har utvikla seg. På åttitallet var stilen boblete og fargerik, lett å like for mange. Utover nittitallet ble det vanlig å bruke rustspray og krom, som gir metallic farger, og piecene ble hardere og raskere utført, siden de ofte ble laget under tidspress på grunn av den harde linja mot graffiti. Egentlig ble de vel styggere av den grunn, sier Noguchi.

 

Game of Thrones

Han og Øyvind Holen har samarbeidet tidligere, om faktaboka «Hiphop» for barn. Til daglig jobber Noguchi med dataspillutvikling for ArtPlant, som har laget det prisvinnende onlinerollespillet «Battlestar Galactica». Akkurat nå lager ArtPlant et tilsvarende spill basert på fantasysuksessen «Game of Thrones».

- Utfordringen er å være tro mot serien, samtidig som spillet skal være unikt i seg selv, sier Noguchi.

Når spillet blir ferdig, er fremdeles uklart. Men det skjer ikke i år.

gerd.elin.sandve@dagsavisen.no