Forlaget vil ikke assosieres med boka. Nå er den nominert til høythengende pris. Og utsolgt

Debutboka tar for seg overgrep. Nå er den nominert til Bragepris, etter at forlaget brøt med forfatter Per Marius Weidner-Olsen fordi han ikke fortalte om en 17 år gammel dom.

– En nominasjon det står respekt av. Brageprisjuryen holder fast ved bokas litterære kvaliteter, der forlaget og agenturet har slått beina under forfatteren, sier advokat Hans Marius Graasvold til Dagsavisen.

Han representerer forfatteren Per Marius Weidner-Olsen, som i høst debuterte med romanen «Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen» på Oktober forlag. Torsdag ble det kjent at romanen er nominert til Brageprisen i klassen for skjønnlitteratur. «Et interessant bidrag i en aktuell samfunnsdebatt om forholdet mellom offer og overgriper», skriver juryen i sin begrunnelse.

Les flere nyhetssaker om bøker, forfatterintervjuer og litteraturanmeldelser i Dagsavisen Nye Bøker

«Alvorlig tillitsbrudd»

Forlaget Oktober har imidlertid brutt med forfatteren, og vil ikke gi ut flere opplag av den nå utsolgte romanen. Det skjedde etter det de ifølge forlagssjef Ingeri Engelstad i et intervju med NRK kaller «et alvorlig tillitsbrudd» fra forfatterens side.

Bakgrunnen er at Per Marius Weidner-Olsen i 2003 ble dømt til 120 dagers fengsel, 30 av disse ubetinget, for ifølge dommen å «ha skaffet seg seksuell omgang ved misbruk av sin stilling eller tillitsforhold». Han måtte dessuten betale den fornærmede 30.000 kroner i oppreisning.

Teksten fortsetter under bildet av Per Marius Weidner-Olsen

Per Marius Weidner-Olsens debutroman «Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen» fikk god kritikk og er nå nominert til Bragepris. Men forlage har avsluttet samarbeidet med forfatteren, og løst ham fra kontrakten. Foto: Baard Henriksen for Oktober forlag

Foto: Baard Henriksen for Oktober forlag

Denne dommen var ukjent for Oktober da de ga ut romanen, som er en oppvekstskildring fra Bærum på 1970-tallet. Romanen tar for seg seksuelle overgrep, og diskuterer skam og skyld og ansvar, idet jeg-personen utsettes for seksuelle overgrep, og tar på seg ansvaret for disse.

Stusser over prinsippene

Romanen handler altså ikke direkte om det Weidner-Olsen er dømt for, men har en «overlappende tematikk» som gjør at «den leses i et annet lys», uttalte Oktober-sjef Ingeri Engelstad til NRK tidligere i høst. Hun forklarte at de ville jobbet annerledes med teksten, og kanskje informert flere parter, dersom de hadde visst hva forfatteren var dømt for før de ga ut boka.

– En spesiell situasjon. Jeg stusser veldig over Oktobers prinsipielle begrunnelse. Forstår ikke hvordan de framover kan gi ut virkelighetslitteratur av andre forfattere, når de har problem med at en bok knytter seg til virkelige hendelser. De har jo forfattere hos seg, som Knausgård, som til og med omtaler virkelige personer i bøkene sine. Det gjør ikke min klient, sier advokat Graasvold.

Les anmeldelsen av Knausgårds nyeste, «Morgenstjernen»: «Tidvis briljant» (D+)

Advokat Graasvold poengterer at akkurat dette ikke er et juridisk spørsmål.

– Oktober bryter med prinsippene forlagene har holdt så høyt tidligere, om at romanen er fri, og at forfattere står fritt til å bruke romanen til å utforske vanskelig tematikk. Det er dypt problematisk at Weidner-Olsen fratas muligheten til å skrive om sin egen rolleforståelse som offer.

Oktober gratulerer

Oktober forlag ved forlagssjef Ingeri Engelstad valgte å svare på Dagsavisens intervjuforespørsel med følgende e-post:
– Denne nominasjonen er selvsagt veldig gledelig for forfatteren. Vi gratulerer. Vi har ved flere anledninger tilbudt forfatteren rettighetene tilbake og nå er de hos ham. Vi står for den avgjørelsen vi har tatt. Dette endres ikke av den debatten som har pågått eller denne prisnominasjonen. Dette har vært en veldig vanskelig sak og det ligger en grundig og vel gjennomtenkt vurdering bak vår avgjørelse. Vi kan heller ikke se at det er noe grunnlag for erstatningskrav og det har vi gjort rede for i et brev vi har sendt til forfatterens advokat, skriver hun.  

«Troverdig og nyansert»

En av «Jeg hadde en oppvekst nesten som min egen»s fremste kvaliteter er ifølge Brageprisjuryen «de troverdige og nyanserte refleksjonene omkring hovedpersonens opplevelse av overgrepene han blir utsatt for». «Boken tegner med det opp hvor uklare grenser mellom seksuell utforskning og offersituasjonen kan være», skriver de videre.

Juryen har bestått av BT-kritiker Gro Jørstad Nilsen, Klassekampen-kritiker Bjørn Ivar Fyksen, Camilla Tvedt fra Norli Libris og Sindre H. Søreide fra Fjaler Folkebibliotek.

Hjorth, Grimsrud, Nilssen

De andre nominerte til Bragepris i klassen for skjønnlitteratur for voksne er Vigdis Hjorth for «Er mor død», Olaug Nilssen for «Yt etter evne, få etter behov», og Beate Grimsrud for «Jeg foreslår at vi våkner». Grimsrud døde av kreft i sommer.

Les anmeldelsene av
Olaug Nilssen: «Hvordan skal det gå om ingen orker eller gidder å yte omsorg til dem som virkelig trenger det


Vigdis Hjorth: «Tilbake der hun er best, med en rå og vond bok»


Beate Grimsrud: «Skremmende vakker», og «trøsterik som en dundyne»

Utsolgt førsteopplag

Alle de fire romanene har fått svært god kritikk. Lesere som vil reflektere og utforske akkurat Per Marius Weidner-Olsens oppvekstroman selv, vil imidlertid slite med å få tak i den. Første opplag er utsolgt, og Oktober ville ikke trykke opp flere før de brøt med forfatteren.

– Weidner-Olsen står nå fritt til å gi ut boka på et annet forlag, siden Oktober har brutt med ham. Det er i og for seg greit. Det praktiske problemet her er imidlertid at det tar tid å trykke opp nye bøker, også om han finner et annet forlag som vil gi den ut. Julesalget står for døra, forfatteren taper stort økonomisk på ikke å ha bøker å selge, sier Graasvold.

Mulig erstatningskrav

Derfor har han på vegne av sin klient varslet mulige krav om erstatning for det økonomiske tapet Per Marius Weidner-Olsen har lidd ved at Oktober hevet avtalen dem imellom.

– Forlaget har vært ulne og uklare. I en redegjørelse sier de at det problematiske er at han ikke opplyste om dommen før de inngikk kontrakt. I andre sammenhenger og e-poster sier de at hensynet til den fornærmede spiller inn. Det sier også agenturet Oslo Literary Agency, som hevet avtalen de hadde uten å melde ifra til forfatteren. Han fikk vite det av NORLA, at de ikke kom til å promotere boka hans internasjonalt på bokmessa i Frankfurt, sier advokat Hans Marius Graasvold, partner i advokatfirmaet Graasvold&Stenvaag.