Kultur

En krimforfatter faller

Både besk og omtenksom refs av bokbransjen i Ingvar Ambjørnsens nye roman.

Dagsavisen anmelder

ROMAN

Ingvar Ambjørnsen

«Ut av ilden»

CappelenDamm

Ingvar Ambjørnsen refser bokbransjen i sin nye roman «Ut av ilden». Det er blitt både beskt, poetisk og svært underholdende. En imponerende balansegang av en forfatter som sitter midt i det samme fatet.

Så ingen skal beskylde Ingvar Ambjørnsen for å gå på akkord med sitt litterære talent. Slik hovedpersonen i hans nye roman, krimforfatteren Alexander Irgens gjør. En superbestselgende forfatter som må ha legebehandling etter hver signeringsrunde, da er høyrearmen helt vissen! Sannsynligvis en situasjon Ingvar Ambjørnsen er godt kjent med.

Den samme Irgens er forfatter på forlaget Cappelen Damm, han har trådt sine barnesko i Larvik, og mot slutten av romanen blir han sannelig utnevnt til æresborger av fødebyen, akkurat som Ambjørnsen selv. Disse sammenfallene i biografi og fiksjon turneres med et humoristisk skråblikk av forfatteren, som tydeligvis har hatt stor glede av å leke seg med disse elementene, i en roman som også har krasse utfall mot nettopp tendensen i nyere romaner til uhemmet bruk av lett gjenkjennelig biografisk stoff.

For romanhelten Alexander Irgens går det riktig ille. Han er ingen udelt sympatisk helt, men på ingen måte bare en klisje. Ingvar Ambjørnsen viser også i denne romanen, som så sterkt raljerer over bestselgeriet og krimlitteraturens ekstreme voldsskildringer, at alt har en pris, i menneskelige omkostninger. Romanen blir mørkere i tonen etter hvert som handlingen skrider fram. Den spisser seg til og byr på en overraskende slutt. Nettopp denne blandingen av samfunnskritikk og eksistensielt alvor gir denne romanen tyngde og litterær kraft. Her viser Ingvar Ambjørnsen hvilken fin forfatter han er.

Alexander Irgens skrev en gang fine noveller, men lot sitt talent i stikken for penger og suksess i krimbransjen. Uten at forfatteren løfter noen pekefinger mot sin hovedperson av den grunn. Ingvar Ambjørnsen skriver om bokbransjens aktører og ansatte med forståelse og omtanke. Han leverer en fornøyelig beskrivelse av en sammenkomst på Lillehammer der hovedpersonen Irgens skal lansere sin sjette roman om krimhelten Stig Hammer for et svært kvinnedominert publikum.

Bokreiser til Hamburg, Schwerin og Island inngår også i denne romanen. Etter hvert innlemmes et ganske stort og tidvis uoversiktlig persongalleri, som må sies å være en av få svakheter ved romanen. Alexander Irgens skrev en gang fine noveller, men lot sitt talent i stikken for penger og suksess i krimbransjen. Uten at forfatteren av den grunn løfter noen pekefinger mot sin hovedperson.

Ingvar Ambjørnsen viser også denne gangen sine mer poetiske sider i noen særdeles fine og knappe beskrivelser av hjembyen Larvik, av norsk skog i oktober, av islandsk natur, av bymiljøer i Schwerin og Hamburg. Når dette veksler med situasjonsbeskrivelser av en alkoholdrikkende krimkonge i klammeri med en beruset beundrer eller et hallelujamøte med kvinnelige lesere, er vekslingene og variasjonene i romanen godt ivaretatt. «Ut av ilden» tilbyr både stort alvor og fornøyelig underholdning.