Anmeldelse: Henrik Langelands «Showtime!» lever opp til tittelen

Med avsluttende bind i trilogien om eks-wondeboy Christian von der Hall er Henrik Langeland komfortabelt tilbake i rollen han mestrer best: som samtidssatiriker med humor og tempo.

Henrik Langeland

«Showtime!»

Roman, Cappelen Damm

Det hele starter, helt i tråd med det man lærer på forfatterkursene nå til dags, med en skikkelig klo av en prolog: «Showtime!»s hovedperson, Christian von der Hall, sitter på kafé på Frogner og summer seg etter et skjellsettende møte. Møtet var hos og med  Petter Stordalen – ja, dén Petter Stordalen – og Stordalens gigantiske bikkje slafset Christian i skrittet. Det kunne gått riktig galt, for den bikkja hadde tenner. Og fikk nå egentlig Christian sagt det han hadde tenkt i møtet? Hendene skjelver om den doble cortadoen på lett.

###

«Men vent nå litt!», bryter fortelleren direkte inn, «Hvordan i himmelens navn har vår alles wonderboy fra årtusenskiftets dot.com-verden, deretter PR-fyrste på 2010-tallet, et tiår senere prestert å havne her? Med bikkje til Petter Stordalen snusende like opp i skrittet?»

Og så er vi i gang. Tida skrus fem uker tilbake, og Christian von der Halls liv som «rik, hvit mann som pusher seksti» presenteres. Siden alt gikk skeis i «Fyrsten», har han klart å gjenoppbygge ekteskapet med Edel Theresa Borchrevink, alias Tessa, som er mor til hans to voksne barn og direktør for Nationaltheatret.

Christian ser for seg å tilbringe resten av livet sitt med Tessa. Det hindrer ham imidlertid ikke i å be kona om en aldri så liten tjeneste: Er det ok for henne om han har en siste flørt? Han har for lengst sett seg ut Madelen på jobben, en yppig 26-årig blondine fra Sørlandet?

Tessa reagerer ikke så positivt som han hadde trodd, gitt. I hvert fall ikke umiddelbart. Og ikke uten motkrav.

På andre fronter er det enklere. Utad. Siden «Fyrsten» har Christian von der Hall slått seg opp i event-bransjen, som eier av firmaet Showtime!. Det driver med kommunikasjon, TV-produksjon, reklame og såkalte events, det vil si fiksing av fest og feiring for bedrifter. Forretningen går egentlig greit, og Showtime! er verdt flere hundre millioner kroner.

Vår mann (noe han konsekvent kalles også av bokas forteller, som innimellom henvender seg direkte til «romanens lesere») er dessuten blitt TV-kjendis på sine voksne dager, som profilert programleder for et populært Idol-aktig gründerprogram på TVNorge.

Men Christian von der Hall har også et problem: For å finansiere noe av Showtime!s vekst har han i hemmelighet tatt opp et ikke-sporbart lån i en utenlandsk bank. Det vil bli veldig dyrt, dyrere enn han har råd til, om han ikke snart betaler tilbake pengene. Men hvordan? Og fins det kanskje måter han selv kan investere i startups uten å havne i skvis med de presseetiske vurderingene en programleder er underlagt?

Med andre ord er det fremdeles kvinner og kontanter Christian von der Hall jager etter, i «Showtime!» som i «Fyrsten» (2013) og «Wonderboy» (2003). Birken-merket har han allerede inne, med god margin. Underveis gjør han seg tanker om kjærlighet, om framtid og familie, men herr von der Hall er og blir en renkespillende pengemann langt inn i kjernen.

Heldigvis. Henrik Langeland er god på artige figurer, og på klasse- og tidsmarkører, fra biler til matretter. På Showtime!s kundeliste står mange reelle bedrifter, fra Cirkle K til Tine, og i tillegg til de helt og halvt oppdiktede karakterene, befolkes «Showtime!» av en like lang liste navngitte kjendiser. Petter Stordalen er behørig nevnt, siden dukker også folk som eiendomsinvestor Christian Ringnes og eks-Idoldommer og event-fikser Jan Fredrik Karlsen opp. Kronprinsen gjør en cameo, det gjør også en lang rekke sentrale norske bildekunstnere, skuespillere, kultur-, medie- og finanspersonligheter.

Dessuten Henrik Langeland selv, attpå til i en ganske sentral rolle. Stikk i strid med Christians råd, skal en av Showtime!s kunder, det tradisjonsrike tidligere høvleriet, nå eiendomsfirmaet, «Christiania ASA» få skrevet en bok om konsernets nyeste historie. Romanfiguren Henrik Langeland hyres til oppdraget. Ha!

For alle som fikk med seg det bisarre kaoset rundt boka forfatter Henrik Langeland skrev for Aker-konsernet med Kjell Inge Røkke i leder-stolen – en bok som etter mye fram og tilbake først ble publisert på nett, så varslet utgitt på Tiden forlag og siden trukket tilbake igjen «på grunn av dårlig sitatpraksis» – er dette fornøyelig lesning. Hvorvidt ting skjedde slik og sånn, og hvem som trekte i hvilke tråder, trenger selvsagt ikke samsvare med virkeligheten. Artig er det uansett.

Så også når Langeland koster på seg flere meta-passasjer om metaparodier, der Christians bror harsellerer med virkelighetslitteratur generelt, og stiller seg det store spørsmålet «hvem som er mest fiktiv, Christian – du eller han. Ja hvem vet, kanskje det en vakker dag ender med at han ikke bare skriver en roman om deg, men en hel trilogi?» Litt av en skjebne, for en figur som mener forfattere er «fusentaster som knapt gjorde annet enn å sitte dag ut og dag inn og hamre ut skrønehistorier av høyst varierende gehalt», og har landet på at skjønnlitteratur «angikk ham ganske enkelt ikke». Vel er Langelands meta-lek overtydelig og litt tunglabbet – morsom er den likevel.

Les mer: Christian von der Hall sammenlignes også med American Psycho

Morsom er også de mange friske karakteristikkene av typiske tidsmarkører, og de mange inside-vitsene i form av referanser til høyt og lavt, for eksempel i mange av kapitteloverskriftene. Christian spiser selv persillemarinert tofu og drikker beskt mikrobrygget lokalt øl, men er skeptisk til høyt utdannede, dyktige yrkeskvinners dragning mot mindfulness og raw-food. Han assosierer Aeropress-kaffe med metroseksuelle ansatte, harsellerer over startup-sektorens programmatisk «livsbejaende» festing, og forstår ikke greia med dobbelt- og trippelt-ooo´er i de nygründede bedriftenes navn. Her er mye å smile og le av.

Alt i et voldsomt tempo. Det går ikke mange sidene mellom hvert dramatiske øyeblikk i Christian von der Halls liv. Han tar store risikoer og har mange fiender, to forklaringer på at han hele tida må fekte seg ut av ymse på-hengende-håret-situasjoner, den ene drøyere enn den andre. I tillegg kommer alt det andre som kastes mot Hall, nå i form av dramatiske endringer i datterens liv, og alvorlig sykdom hos en venn.

Leseren hektes med på en skikkelig tur i berg-og-dalbane, drevet av bange anelser om at dette neppe kan ende godt. Klarer event-sjefen denne biffen? Enn denne? Hvem blir hans nemesis, med så mange kandidater? Kanskje den 26-årige blondina? Eller den lugubre bankforbindelsen? En av oppdragsgiverne? Kona? Hans tidligere fiende, eller en av de nye? Noen må det jo bli. Eller?

Alle anslagene følges ikke like godt opp. En del spenning fisler bare ut helt mot slutten, og flere situasjoner underveis ordner seg på overdrevent mirakuløst vis. Begynnelsen på romanen er bedre enn den litt antiklimatiske avslutningen.

Men det er ingen tvil om at Henrik Langeland kan skrive. Og underholde. Og ta pulsen på tida. «Showtime!» lever helt klart opp til tittelen. Det er ikke verst, bare det.

Les mer av Dagsavisens bokstoff her