Bøker

Barnebok om Pushwagners liv: – Et oppdrag jeg har tatt med ærefrykt

Hilde Louise Asbjørnsen kan det meste. Hun er jazzmusiker, vokalist og låtskriver, skuespiller, komiker og forfatter. Nå debuterer hun som barnebokforfatter.

– Jeg tror Terje hadde syntes at dette var en kjempegod idé. Han elska det at barn falt for kunsten hans, og han var hele livet veldig barnlig selv. Jeg tror han hadde vært stolt av dette.

Hilde Louise Asbjørnsen debuterer som barnebokforfatter.

Det sier Hilde Louise Asbjørnsen til Dagsavisen.

I august kommer hennes minibiografi om Pushwagner, kunstnernavnet til Terje Brofos (1940-2018). Det blir den siste boka i den populære serien «Min første biografi», for aldersgruppen 3–6 år. Serien har også minibiografier av blant annet Birgit Skarstein, Kim Friele, Gro Harlem Brundtland og Jahn Teigen.

Et oppdrag med ærefrykt

Å skulle fortelle om pop art-kunstneren Pushwagners liv på få sider og med lite tekst, var en utfordring, syntes Asbjørnsen. Som en del av forberedelsene leste hun den 800 sider lange biografien over Brofos/Pushwagner, skrevet av Petter Mejlænder i 2018.

– Det er et kjempeansvar å forvalte slik informasjon og koke det ned til 15 sider. Det var omfattende, men jeg håper alle som kjente ham kan kjenne seg igjen. For dette er et oppdrag jeg har tatt med ærefrykt.

Selv ble Asbjørnsen kjent med Brofos i 2002, og hadde god kontakt med ham fram til han døde i 2018. Det var under en gatekunstutstilling i Bjørvika, som en venn av Asbjørnsen arrangerte, at de ble kjent.

– Det var akkurat der operaen er nå, og det siste arrangementet som var i det 900 kvadratmeter store skuret før det skulle rives. Plutselig dukket Terje opp, og alle reagerte overrasket med: er det Pushwagner?!

– Det var kjempestort at han kom inn på den utstillingen, for det var ikke planlagt.

Ga farge til hverandre

På den tiden bodde Brofos på gata, men ble invitert inn til gatekunstfestivalen og fikk bo der i de ukene det pågikk.

– Han malte, tegna og løp rundt med sprayboksen. Og så var han en del hjemme hos meg og kjæresten min og overnatta der. Siden den gang holdt vi god kontakt, sier Asbjørnsen.

Asbjørnsen og Brofos ble gode venner: Han dro på hennes konserter, dansa til musikken og fulgte med, og spurte etter hvert om hun ville synge på utstillingsåpningen hans. Det ble til et jevnlig samarbeid, der de ga farge til hverandre. I 2015 designet Pushwagner coveret til Hilde Louises album «Don’t Stay For breakfast».

Det var nettopp fordi Asbjørnsen hadde en nær relasjon til Brofos, at hun ble invitert til å skrive biografien om ham.

– Det fine med denne serien er at det er, som barna sier, «ekte mennesker», som har levd et liv og representerer viktige, dramatiske og sentrale historier. Barna kan vel så gjerne lese om dem som å lese Disney-eventyr hvor det like fullt er mye drama. Livet er dramatisk.

De rette begrepene

Terje Brofos levde et heftig liv. I boken følger leserne kunstneren fra hans trøblete barndom i Oslo, via et liv på gata og en tilværelse preget av rus, til hans store kunstneriske suksess som Pushwagner. Å skulle skrive en ærlig og biografisk barnebok om hans liv var en utfordring, forklarer Asbjørnsen.

– Jeg tenkte mye på dette hele veien, men ettersom det skal være en biografi, må den være sann. Jeg lette etter begreper som barn kan forholde seg til, som det å være sliten, redd og føle seg ensom. Og alkohol er noe de blir informert om på skolen, et tema som heldigvis snakkes om i dag.

Det var viktig for henne å få fram den egentlige historien, at han bodde på gata og har vært gjennom krevende ting.

– Jeg tror barn i dag forstår, og om de ikke forstår, så kjenner de til en del av de begrepene jeg bruker i boka fra før. Også har jeg tenkt på de barna som kanskje har erfaringer med lignende i sitt liv, at det må være godt å lese Terjes historie, om hvordan han skrudde til livet sitt, jobba seg videre og brukte det han erfarte i kunsten, sier hun.

Kunst av kunsten

Med spreke og humoristiske illustrasjoner fra Anette Moi fortelles historien om den nervøse gutten som vokste opp til å bli en av Norges største kunstnere.

– Jeg elsker hvordan hun har gjort ham til en liten Pushwagner siden han ble født, med solbriller, skjorte og slips, sier Asbjørnsen lattermildt.

I Mois illustrasjoner er Brofos tegnet med dress og svarte solbriller fra barndom til slutt. Den karakteristiske stilen hennes er like gjenkjennelig som alltid.

– Jeg synes det er helt fantastisk det hun har levert. Hun har virkelig fått fram hvor mye glede det er i kunstverkene hans.

– Ja, for Moi har illustrert Pushwagners kunstverk. Det må ha vært krevende?

– Vi tenkte mye på hvordan vi skulle gjøre det, men jeg synes det er fint at boka er gjennomillustrert, og tegningene forteller en helhetlig historie. Terjes kunst er veldig gjenkjennelig, så selv om det er Anette som har illustrert den her, ser man godt hvem som er opphavsmannen bak. Det gjorde hun strålende.

Stardust

Å jobbe tverrfaglig

Hilde Louise Asbjørnsen har skrevet bok før, også den delvis biografisk. I 2021 ga hun ut boka «Stardust» – en fortelling om ambisjoner, synd, skam og ekstase ispedd utdrag fra tekstene til forrige århundrets største jazzhits. Boken er en blanding av fiksjon og fakta og forteller historier om kvinnefrigjøring, musikk og showbiz.

Hun har også laget en forestilling med samme tittel, som hun selv spiller i. Forestillingen «Stardust» ble en favoritt både hos anmeldere og publikum i 2021, og i høst skal hun på turné med den rundt om i landet, før hun avslutter på Edderkoppen Teater i Oslo i november.

– Jeg trives veldig godt med å jobbe med så mange forskjellige kunstformer. Det jeg lager kommer til uttrykk på ulike måter, fra tema til tema. Det har vært helt fantastisk å lage teater og show, gå inn i jazzhistorien, få folk til å le og bli underholdt, og samtidig lure inn litt musikkhistorie underveis.

– Jeg har alltid likt å jobbe sånn. Det er prosjektet som styrer formen. Jeg får en idé, noe jeg vil ta fatt i og skrive om, og så legger det føringen for hvilket uttrykk jeg velger, sier Asbjørnsen.

Å jobbe tverrfaglig innenfor kunst og kultur har gjort at hun har blitt kjent med mange, og at hun kjenner til de forskjellige miljøene godt. Det synes hun er stas.

– Men det er jazzmiljøet som er mitt hjem.

Hilde Louise Asbjørnsen.

Ny plate i høst

Mye skjer samtidig for Asbjørnsen, som også kommer med en ny plate i september: et duoalbum med kun vokal og flygel, og stort sett nyskrevne låter. Albumet har vært planlagt lenge, sammen med pianisten Anders Årum, som har produsert Asbjørnsens plater i mange år.

– Vi hadde lyst til å gjøre noe helt nedstrippa, og hadde egentlig tenkt til å ta alle balladene fra de andre platene mine og samle dem, men så begynte jeg å skrive, og det ble det nye låter av, sier hun.

– Ga det mersmak å skrive barnebok, da?

– Ja, kanskje, hvis jeg har noe på hjertet.

Asbjørnsen opplevde arbeidet med Pushwagner-biografien og «Stardust»-boka som veldig forskjellig, og forklarer at hun brukte helt andre krefter på å skrive en barnebok.

– Det var utfordrende på lik linje som det var utfordrende å skrive «Stardust», det er bare mottakerne som er av forskjellig alder. Begge deler er biografisk, som påfører en ansvarsfølelse for å forvalte noens liv på riktig måte. Jeg får litt frysninger av å snakke om det, sier hun, lett nervøs, men med et smil om munnen.

– Det har vært spennende! Men skal jeg skrive noe mer, tror jeg at jeg vil skrive fiksjon.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen