Bøker

«Jeg er ingen jødehater, men...»

Krigen var over, og Norge feiret. Få tenkte på etterkrigstida som en etterfolkemordstid. Det gjorde tapene enda tyngre for jødene som hadde overlevd.

– Både under okkupasjonen og i årene etterpå ble det skapt et bilde av at antisemittisme var noe tyskere og NS-folk drev med, ikke gode nordmenn, sier Ingjerd Veiden Brakstad til Dagsavisen.

Hun er historiker med folkemord og folks forståelse av folkemord som spesialfelt. Nå har hun skrevet boka «Etter folkemordet 1945-», som er en av fem i Samlagets nye serie, «Krisetid».

Etterfolkemordstid

Før krigen var det rundt 2100 jøder i Norge, i 1946 kun 559. 230 familier var fullstendig utslettet. I tillegg hadde jødene blitt fratatt boliger, forretninger og eiendeler.

Ingjerd Veiden Brakstad

I «Etter folkemordet» undersøker Ingjerd Veiden Brakstad hvordan de jødene som hadde overlevd krigen, ble mottatt og behandlet i Norge. Krigen var over. Men forsto andre tapene jødene hadde lidd? Og stemte det egentlig at kun NS-folk og tyskere hadde antisemittiske holdninger?

– Jeg kaller det en «etterfolkemordstid» for at folk skal reflektere litt rundt hvordan vi forstår vår egen historie. Folkemord er ikke noe som skjer på fjerne steder med andre mennesker, men i våre egne hus og gater, sier Ingjerd Veiden Brakstad.

Identitet under angrep

I «Etter folkemordet» skriver hun om jødenes opplevelse av norsk identitet. Ble de overlevende og tilbakevendte norske jødene regnet som «helt norske»?

– De norske jødene selv opplevde at deres identitet som nordmenn var under kontinuerlig angrep, sier forskeren.

Nazismens kjerne

Under krigen var angrepet uttalt, som en sentral del av nazistisk ideologi.

– For okkupasjonsmakta og NS var det veldig viktig å hele tiden minne den norske majoritetsbefolkningen om at en jøde ikke kunne være norsk. Raseideologien utgjør kjernen i den nazistiske ideologien. Verken en persons egen identitet eller statsborgerskap betydde noe for nazistene, kun rase, forklarer Ingjerd Veiden Brakstad.

Jødehetsen, antisemittismen, og målet om fullstendig utryddelse av alle jøder, var viktig del av de tyske okkupantenes og NS' nazistiske ideologi.

«Det ble skapt et bilde av at antisemittisme var noe tyskere og NS-folk drev med, ikke gode nordmenn»

—  Ingjerd Veiden Brakstad, forsker

«Unorsk»

De illegale motstandsavisene tok avstand fra dette ved å poengtere at jødene var nordmenn, like norske som alle andre. Antisemittisme, skrev de, var grunnleggende unorsk.

Men ble jødene dermed regnet som «helt vanlige nordmenn» under og etter krigen, slik motstandsavisene hadde hevdet? «Ja og nei», er svaret Ingjerd Veiden Brakstad har kommet fram til.

– Det var stemmer i offentligheten som var opptatt av å understreke hvor norske «våre» jøder var. Men spørsmålet er i hvor stor grad dette var retorikk eller ektefølt, sier Veiden Brakstad.

«Jødebutikk»

Hun utdyper:

– Det er klart at når det settes likhetstegn mellom antisemittisme og gassing av småbarn, så settes jo standarden for hva som er antisemittisme ekstremt høyt. Dette gjør at ens eget syn på jøder som gjerrige eller annerledes eller gud vet hva framstår som veldig uskyldig. Og denne tendensen er ikke bare historisk! Jeg holdt et foredrag for noen år siden, for lærere, om antisemittisme. Da rakk en av dem opp hånden og fortalte at hun godt husket at hennes mor aldri handlet i «jødebutikker» på 50-tallet. «Men at hun absolutt ikke var noen antisemitt». Den episoden er ganske talende. Vi har alle behov for å se på oss selv som gode mennesker. Det er veldig vanskelig for oss å innse at vi har rasistiske eller antisemittiske tanker eller forestillinger.

Ikke «helt norske»

I boka refererer hun et leserinnlegg skrevet av norsk-jødiske Bernhard Goldberg i 1947. I innlegget spør Goldberg om straffeutmålingene mot noen av folkemordets øverste gjerningsmenn ville vært strengere om det hadde vært en gruppe bønder fra Hedmark som ble deporterte og gasset i hjel i Auschwitz.

– Min vurdering av det spørsmålet, er at ja, jødene ble ofte betraktet som noe annet enn helt norske. Ikke av alle, men av mange. Sånn er det etter et folkemord: Ofrene står faktisk i en enda mer utsatt posisjon, fordi majoritetsbefolkningen har vært gjenstand for intens propaganda som sier at ofrene er annerledes, og at det er derfor de har måttet gjennomgå det de har gjort. Vi tenker oss gjerne at offer for en slik forbrytelse skal bli møtt med udelt sympati, men slik er det ikke. Ofrene kan bli en ubehagelig påminnelse vi ikke ønsker å forholde oss til, sier hun.

Når er det over?

Ett av de overordnede spørsmålene Ingjerd Veiden Brakstad stiller i boka, er spørsmålet om når et folkemord er over. Hun har ingen enkle svar.

– Er det når den siste overlevende dør? Når den siste gjerningspersonen får sin straff? Når ideologien bak folkemordet er død og begravet? Et folkemord er ikke over i det øyeblikket den siste massakren er over, i alle fall. Fornektelsen og benektelsen som alltid følger drapsprosessene er også en del av folkemordet, og denne pågår gjerne i flere tiår etter det siste skuddet, forklarer forskeren.

Stjålne ting

Et helt konkret følge av storsamfunnets manglende evne eller vilje til å se jødene som «helt norske», og samtidig anerkjenne deres helt spesielle situasjon og behov for vern, var at mange jøder hadde store problemer med å få tilbake eiendeler – alt fra mindre gjenstander til forretninger og boliger – som nazistene hadde tatt fra jødene, og gitt til andre. Mange orket eller turte ikke å kjempe.

– Dette var noe som utpekte seg i flere av de intervjuene jeg bruker i boka. Folk nærmest ber om unnskyldning for å ville ha tilbake tingene sine. Husk at tingene var mer enn materielle verdier – de var minner om et liv som var sprengt i filler og håndgripelige bånd til familiemedlemmer som var drept. Å si at det «ikke er så farlig» med tingene, kan tolkes som en helt nødvendig strategi for en sårbar minoritet. Jødene vil ikke provosere majoritetsbefolkningen, ikke leve opp til antisemittiske fordommer, sier Veiden Brakstad.

Jødehetsen, antisemittismen, og målet om fullstendig utryddelse av alle jøder, var viktig del av de tyske okkupantenes og NS' nazistiske ideologi.

Rettferdighet

Hun har forsket på folkemord også andre steder, til andre tider, og gjort seg tanker om hva som er viktigst for at samfunnet kan leges etterpå.

– Rettferdighet for ofrene er etter mitt syn det viktigste. De menneskelige tapene kan jo aldri rettferdiggjøres eller gjøres godt igjen, men når gjerningspersonene går fritt omkring legger dette en ekstra byrde på ofrene. Det blir umulig å gå videre. Gjerningspersonene må anerkjenne egne handlinger og hva disse har betydd for ofrene. En av de jeg skriver om i boka snakker om å få tryggheten tilbake. Noe jeg sannelig ikke er sikker på om han fikk i sin levetid, sier Ingjerd Veiden Brakstad.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen







Mer fra Dagsavisen