Nick Cave under presentasjonen av "Lawless" i Cannes. FOTO: ANNE-CHRISTINE POUJOULAT/AFP/NTB SCANPIX

Blodig Cave i Cannes

Hjemmebrent og blod flyter i strie strømmer i «Lawless», et stjernetungt drama fra forbudstiden i USA skrevet av Nick Cave.

I Frankrike:

Mode Steinkjer

 

CANNES (Dagsavisen): - Jeg er ikke så opptatt av når historien finner sted, det er sentimentalitet og brutal vold som interesserer meg, sier Nick Cave med et lurt smil når han presenterer filmen i Cannes sammen med et oppbud av barske menn og deres kvinner, og et familiedrama som har rot i virkeligheten.

Filmen ble etter morgenvisningen i Cannes' hovedkonkurranse møtt med både applaus og spredt buing, av et nådeløst publikum. Det affiserte ikke Nick Cave, mest kjent som en av rockens mørkeste sjeler, som også tidligere har samarbeidet med regissør og medaustralier John Hillcoat. Med «The Proposition» viste de at de behersker det loslitte dramaet, og med «Lawless» har de laget en film som igjen forsker i de mest labile driftene i mennesket. Historien er lagt til Virginia og hjemmebrentindustrien under forbudstiden.  Manuset er bygget på boken av Matt Bondurant, som forteller om et mørkt kapittel i Bondurant-familiens historie, da det var mer penger å hente i hjemmebrent – såkalt «moonshine» - enn i tobakk. Spriten selger de på det svarte markedet både i egnen og i storbyen med den lokale sheriffens velsignelse. En dag kommer en føderal spesialagent fra Chicago til regionen, og tar eierskap over alkoholflyten gjennom å kreve sin del av overskuddet. Men en familie står i mot, og det er Bondurants.

-  Jeg hadde ikke noe å gjøre med Matt Bondurant. Det var ikke nødvendig. Manuset var helt og holdent en drøm å skrive. Dialogen lå der allerede, Matt er en stor forfatter og det var en lek å skrive, rett og slett, sier Cave om historien der Forrest (Tom Hardy) og Howard (Jason Clarke) styrer butikken.

Den ene med hodet og viljen, den andre mest med nevene og store inntak av egne varer. Lillebror Jack (Shia LaBeuf)vil inn i familiegeskjeften, men får ikke mulighet før kampen mellom brødrene og spesialagentens menn fører til blodige feider.

 

Ondest i Cannes

Med seg til Cannes har Cave og John Hillcoat Tom Hardy, Shia LaBeouf, Jessica Chastain, Mia Wasikowska  og ikke minst Guy Pearce, som har den mest outrerte rollen så langt i Cannes som den hyperforfengelige føderale etterforskeren som bruker vold og tyn som overtalelse. I tidens skarpeste dresser og med et hår oljekjemmet med tannbørste, spiller Guy Pearce festivalens ondeste skikkelse.

- Jeg måtte respondere til den fyren jeg leste om på papiret. John Hillcoat og jeg diskuterte den obskure forfengeligheten som gjør at han er avskåret fra alt omkring. Han er en ekstremt creepy fyr, med et obskurt syn på verden, sier Pearce.

John  Hillcoat peker på gamle fotografier, historiske nedtegnelser og myter som omgir Appalachene som viktige inspirasjonskilder til filmen, men også en film som «Bonnie & Clyde». I kjent Hillcoat-stil er volden eksplisitt og brutal. Det er noe som appellerer til Nick Cave.

- Men det er ikke volden i seg selv jeg er opptatt av, måten Hillcoat forholder seg til vold på fascinerer meg. Det er et forhold til vold som er brutalt, kjapt og etterlater seg et kaos. Det er ikke volden i seg selv, men måten John Hillcoat gjør vold på, som er spennende og frisk, sier Cave.

På spørsmål om våpen- og slåsstrening i forkant av filmen, sier Shia Labeauf at det var det ikke noe av. Og det var bevisst.

- Vi hadde heller ikke noen slåsstrening. Slagsmålet mellom Guy og meg er rett på og direkte, ikke onnøvd i det hele tatt. Det er slik Hillcoat jobber, og det gjør det kaotisk, skittent og realistisk.  Det er ikke regissert som en ballett, men rufsete i kantene, sier Labeouf.

 

Egen musikk

Nick Cave er en av rockens store stjerner, med en rekke album bak seg sammen med bandet The Bad Seeds. Fortsatt er han nok allment mest kjent for duetten «Where The Wild Roses Grow» med Kylie Minogue, som for øvrig også er på vei til Cannes med rollen i konkurransefilmen «Holy Motor», men Cave har etter hvert laget en betydelig mengde filmmusikk. Han har selvsagt hånd om musikken i «Lawless» også, sammen med sin faste felespiller og gitarist Warren Ellis.

- Vi ville ikke lage et vanlig americana-soundtrack, det har vært gjort veldig bra tidligere med eksempelvis «Brothers Where Art Thou». Vi ville gå i en helt annen retning. Selv om handlingen i «Lawlesss» foregårunder forbudstiden er det på mange måter en moderne film. Forbud er fortsatt noe som eksisterer, med krigen mot narkotika. Vi tenkte oss noe ala Velvet Undergrouds «White Light, White Heat» som handler om å ta amfetamin, og så gjøre noe ala det på en veldig amerikansk måte gjøre den på en amerikansk måte , sier Cave, som understreker at han alltid tenker musikk når skriver manus.

Det er uunngåelig å se «Lawless» uten å tenke på TV-serien «Bordwalk Empire», som også viser populærkulturens mytiske tiltrekning til forbudstidens USA.

- «Boardwalk Empire» viser også nat denne tiden er noe vi stadig vender tilbake til. Nå er vi igjen inne i en tid med ustabilitet og usikkerhet, og det er mange paralleller til dagens situasjon både økonomisk og politisk. Denne tiden var starten på den organiserte kriminaliteten, sier John Hillcoat, australieren som er fascinert av Amerika.

- Men det er tøft for øyeblikket og spesielt i min verden der filmene har karakterer, drama og ord som ikke er lov å bruke i offentligheten lenger. TV har heldigvis tatt ballen, spesielt HBO og jeg  håper det kan gjøre at disse verdiene finner sin vei inn i filmen igjen, sier han.