Kultur

Black metal gir liv til popsenter

Burzum, Mayhem og Darkthrone havner på utstilling. De svartkledde skal hjelpe det dårlig besøkte Pop­senteret i Oslo.

I kveld åpner Popsenteret sin første store temautstilling siden åpningen i november i fjor. Gjennom tekst, videoopptak og installasjoner fortelles historien om pionerene i det norske black metal-miljøet. Flere av de private konsertopptakene som publikum får se på utstillingen, er aldri blitt vist tidligere. Blant annet et amatøropptak av en bandøving og en påfølgende konsert med bandet Old Funeral, som senere skiftet navn til det mer kjente Burzum. Utstillingen er basert på samlingen til black metal-entusiasten Kenneth Anker Nilsen, grunnlegger og eier av Neseblod Records.

- Black metal kan nesten å være den eneste musikksjangeren som er utviklet i Norge. Det er nettopp starten på denne utviklingen vi ser på. Vi tror utstillingen også vil ha et stort nedslagsfelt ut over dette miljøet, sier Paal Ritter Schjerven, kunstnerisk leder ved Popsenteret i Oslo.

Jobber i det stille

Utstillingen åpner i kveld og er timet opp mot black metal-festivalen Inferno, som arrangeres hvert år i påsken. Med tusenvis av tilreisende black metal-fans fra inn- og utland håper Popsenteret på et oppsving i besøkstallene. Det kan komme godt med, for så langt har Paal Ritter Schjerven ikke hatt så gode tall å slå i bordet med. Etter en trøblete oppstart og en rekke utsettelser, åpnet dørene 25. november i fjor. Men da det var gått to måneders tid, hadde bare litt over 4.000 besøkende funnet veien til bakgården til det nedlagte Schous-bryggeriet i bunnen av Trondheimsveien.

Det nasjonale popsenteret Rockheim i Trondheim og det regionale Rock City i Namsos kan vise til langt bedre oppslutning. «Selv hvis vi tar bort åpningshelgen så har vi hatt flere besøk enn dem», triumferte lederen av Rock City overfor Trønder-Avisa da det ble kjent at Namsos hadde dobbelt så mange besøkende som Oslo. Mens Ap-politiker Andreas Halse sa til avisen DN at den lave oppslutningen om hovedstadens popsenter var en «pinlig affære».

Schjerven tar de negative oppslagene med knusende ro, samtidig som han kritiserer medienes forsøk på å konstruere en konflikt mellom landets relativt nyetablerte pop- og rockmuseer.

- Vi har ingen interesse av å være i konflikt. Tvert imot, vi har et felles mål om å samarbeide. Det gjør oss bedre i stand til å oppnå hovedmålet: Å få full uttelling av de offentlige bevilgningene og gi publikum gode opplevelser.

I stedet for å fokusere på dårlige besøkstall, konsentrerer Schjerven og de ni andre medarbeiderne ved Popsenteret seg om å jobbe langsiktig og metodisk for å skape oppmerksomhet og interesse i bransjen så vel som blant musikkinteresserte. Når det er gjort, regner han med at besøkstallene vil følge etter.

Savner eget utested

Å finne en restauratør som kan tenke seg å drive stedets eget utested står også høyt oppe på ønskelista. Den første anbudsrunden for leie av det 350 kvadratmeter store lokalet må gjøres på nytt, fordi den første leietakeren trakk seg.

- Vi var hele tida klar over at det ville bli en rolig oppstart fordi vi åpnet midt i julestria. Men det har gitt oss mulighet til å finjusterere underveis og jobbe for at alle detaljer skal falle på plass.

Så langt ser denne strategien ut til å lykkes, mener Popsenterets kunstneriske leder. Musikkbransjens foreningsliv har meldt sin ankomst og legger nå gjerne møter og konferanser til Popsenteret. Blant annet arrangerte Norsk Rockforbund sitt 30-årsjubileum på senteret, mens Oslo Musikkråd la sine årlige workshops hit. Senteret har også knyttet til seg musikere som skal bidra med ulike kurs og konserter. Bare i vinterferien registrerte senteret 1.050 besøkende og arrangerte kurs for barn som fikk lære hvordan man kan lage musikk ut av bare skrot. Byens skoleklasser har også begynt å få øynene opp for hva Popsenteret har å by på.

I løpet av inneværende år er det planlagt to-tre andre begivenheter i samme kategori som utstillingen med black metal-pionerene. Men hva dette er ønsker han ikke å gå ut med ennå.

- Vi har ikke landet alle kontraktene ennå, men regner med at vi kan fortelle mer om halvannen ukes tid.

Så inntil videre er det utstillingen «Norwegian Black Metal - Part one» som skal få publikum til å strømme til Schous kulturbryggeri.

- Litt av utfordringen er at vi ligger i en bakgård i et område som har vært litt sånn «svart høl» i Oslo sentrum. Men nå ser vi at dette området er i ferd med å etablere seg som et knutepunkt mellom Grünerløkka og sentrum, sier Paal Ritter Schjerven.

jonas.braekke@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen