Biblioteket i Bjørvika kappes om gjev, europeisk pris for kulturell merkevarebygging

Biblioteket i Bjørvika kappes om gjev, europeisk pris for kulturell merkevarebygging

Deichman Bjørvika er som eneste norske nominert til prisen Trend Brand of the Year, i konkurranse med Det Kongelige Teater i Danmark og et konserthus i tyske Blaibach.

Dette er en av åtte priskategorier som inngår i European Cultural Brand Award-prisutdelingen, som er ment å verdsette innovativt, trendsettende og bærekraftig kulturarbeid.

Les også: Varsler store kutt i NRK P13 – dropper musikkprogrammer (Dagsavisen+)

Prisen deles i år ut for 15. gang, og 112 prosjekter og virksomheter fra 15 europeiske land har vært vurdert.

– Å bli finalist er en ære i seg selv. Ikke minst en anerkjennelse av arbeidet som er lagt ned av mange over flere år, for Deichman generelt og Deichman Bjørvika spesielt, sier biblioteksjef Knut Skansen i en uttalelse via Kulturbyen Oslo.

Det nye, norske stasbiblioteket er nominert for hvordan man har måttet ta i bruk moderne merkevarebygging når man gikk fra å være et offentlig bibliotek til en attraktiv, kulturell destinasjon, heter det i juryomtalen.

26. november blir vinneren offentliggjort på en prisgalla i tyske Potsdam.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Dagsavisen, se våre abonnementstilbud her.