Kultur

Berlinalen lader opp til von Trier

- Den uklippede versjon av «Nymphomaniac» er bedre enn den korte kinoversjonen, sier Charlotte Gainsbourg foran Berlin-visningen på Lars von Triers eksplisitte film i Berlin.

KØBENHAVN/BERLIN (Dagsavisen): Lars von Triers usensurerte «Nymphomaniac Vol. 1» er ett av høydepunktene når Filmfestivalen i Berlin i dag åpner med Gullbjørn-konkurranse og Hollywood-filmer side om side med europeisk og asiatisk kunstfilm. Lørdagens premiere på den danske regissørens «skandalefilm» er en halv time lenger enn versjonen som snart er sett av 5.000 på norske kinoer, et høyt tall filmens natur tatt i betraktning.

Ble skuffet

- Det er ikke to helt forskjellige filmer, men de har ulik kvalitet. Jeg så den lange versjonen på fem og en halv time først, og opplevde den som rik og kraftfull og full av energi. Det var slik jeg trodde filmen skulle være. Da jeg så den korte versjonen ble jeg skuffet. Både fordi jeg vet at det ikke er Lars’ egen versjon, og fordi det mangler halvannen time med ikke bare eksplisitt sex, men også det jeg synes er det viktigste med filmen, den psykologiske forståelsen av hvem min figur egentlig er. De har tatt ut store biter og hele scener, snarere enn å bevare rytmen og Lars’ intensjoner, kunne Charlotte Gainsbourg fortelle Dagsavisen etter lanseringen i København.

Premieren under Filmfestivalen i Berlin blir et nytt møte med filmens publikum for hovedrolleinnehaver Charlotte Gainsbourg, som spiller den nymfomane Joe i filmen. Hun er blitt Lars von Triers «muse», og benekter ikke at hun ser et bånd mellom den notoriske danske regissøren og hennes egen far, den like notoriske franske sangeren og skuespilleren Serge Gainsbourg.

- Ja, Lars minner meg i grunn mye om pappa. Jeg ser mange likheter mellom de to, hevder Gainsbourg. - Når det gjelder denne filmen ser jeg ikke skandalen i den. Det skal veldig mye til før jeg blir sjokkert, og det har nok noe med min oppvekst å gjøre. Faren min hadde denne voldsomme trangen til å sjokkere og provosere sine omgivelser, og det samme har Lars i fullt monn, forteller Gainsbourg, som er et resultat av forholdet mellom Gainsbourg og britiske Jane Birkin, og har gått i foreldrenes fotspor som en av sin generasjons fremste internasjonale skuespillere, ikke minst på grunn av Lars von Trier.

Angst

- Lars berører meg uansett hvilken rolle han gir meg, men «Antichrist» er intim og liten i forhold til «Nymphomaniac», som er formidabel. Lars var annerledes under denne innspillingen på den måten at han under «Antichrist» var langt nede personlig. Han visste ikke om han skulle greie å ferdigstille filmen på grunn av alle angstanfallene. Han var bedre under «Melancholia», og nå under innspillingen av «Nymphomaniac» var han som en helt ny person. Men uansett tilstand har vi hatt et tillitsforhold oss imellom som ikke har endret seg. Vi kjenner ikke hverandre godt. Jeg tror jeg begynner å forstå ham, men han er fortsatt mystisk og tilbakeholden, og det er noe av det jeg liker med hans måte å være på. Helt uforutsigbar, samtidig hundre prosent til å stole på.

Den ordinære fire timer lange versjonen av «Nymphomaniac» har gått på norske kinoer i et par uker. Berlin-festivalen skal vise originalfilmens første del, inkludert de eksplisitte scenene, der virkelige pornoskuespillere er digitalt «podet» inn i scener og på kjente kropper som egentlig tilhører Gainsbourg, Jamie Bell, Willem Dafoe og nykommeren Stacey Martin. Etter visningen i Berlin vil Uma Thurman, Stellan Skarsgård og Gainsbourg representere filmen og von Trier foran publikum og presse. Von Trier selv opprettholder sitt selvpålagte eksil fra offentligheten på grunn av skandalen hans naziuttalelser i Cannes etter «Melancholia» forårsaket.

- Jeg vil ikke snakke for Lars, men jeg vet han ikke har det godt med situasjonen. Han er såret og skuffet, han nekter å snakke offentlig. «Nymphomanic» er ikke en reaksjon på episoden i Cannes, men det er mange ting han har lagt inn i filmen som refererer til hendelsen. Lars er ekstremt ærlig mot seg selv, og ikke redd for å snakke om sin egen sårbarhet, sier Gainsbourg.

- Humoristisk aspekt

For henne er ikke «Nymphimaniac» en ny skandale fra Lars von Trier.

- Selvsagt er provokasjonen en viktig del av Lars’ filmer, men det gjøres med humor, vidd. Se bare på scenen der jeg står mellom to svarte, erigerte menn. Selvsagt er den scenen langt over kanten etisk sett, men den har også et humoristisk aspekt som gjør at den tjener en hensikt. Men Lars forklarer ikke noe av det han gjør. Jeg fikk vite at han hadde oppsøkt virkelige nymfomaner, som jeg forestilte meg var noe positivt. Så feil kan man ta. Det han beskrev var kvinner som lider, ødelegges og er ute av stand til å leve et normalt sosialt liv. Han lærte meg at sexavhengighet er utelukkende negativt, sier Gainsbourg.

Hun spiller Joe som voksen kvinne, og er gjennomgangsfiguren i hele «Nymphomaniac», mens britiske Stacey Martin har de mest krevende scenene i den første delen av filmen som vises i Berlin. Gainsbourg skjønner at de andre skuespillernes behov for å ta forholdsregler forut for innspillingen.

Nakenkontrakt

- Jeg hadde ikke en kontrakt angående nakenhet og sexscener slik de andre har. Etter «Antichrist» visste jeg at jeg ikke ville bli utnyttet på noe vis, og jeg kunne til og med beholde noen klær på fordi det mest nakne og eksplisitte i det visuelle ble skapt i etterproduksjonen. Jeg var naken i enkelte scener, men mye mindre enn de rundt meg på settet. Min rolle handler mer om lidelsen, om smerten både fysisk og psykisk. Når det er sagt, så ble jeg pålimt en plastikkvagina, og jeg skal fortelle deg at det å sitte to timer i stolen for å bli sminket og pålimt en falsk vagina er noe jeg vil huske for all ettertid, sier hun og ler sin karakteristiske latter.

mode.steinkjer@dagsavisen.no

Mer fra Dagsavisen