Kultur

Belønner de modige teatrene

24 forestillinger er nominert til Heddaprisen for 2015/2016. For Ane Dahl Torp kan arbeidet med «Solaris korrigert» belønnes med prisen for årets kvinnelige skuespiller.

Bilde 1 av 4

– Vi ser i år at kunsten er flyttet inn på de scenene som vanligvis skal sikre teatrene økonomisk gevinst. Dette motet går også igjen i distriktene, sa Matilde Holdhus på vegne av Heddajuryen i går, da de presenterte de nominerte til årets Heddapriser, som deles ut 12. juni.

163 produksjoner har Heddajuryen, som består av Lillian Bikset, Amund Grimstad, Matilde Holdhus, Cliff Moustache, Martin Nordvik, Ragnhild Tronstad og Vidar Sandem, sett fra 1. mai 2015 til 1. mai i år. Det har ført til 34 nominasjoner til 24 forestillinger.

Selv om leder for Norsk Teater- og Orkesterforening, Morten Gjelten, viste til rekordbesøk ved Norges teaterscener i 2015 under pressekonferansen i går, er det ikke forestillingene med høyest besøk som dominerer nominasjonene. Blant sentrale, godt besøkte stykker ved Oslo-teatrene glimrer «Klassen vår» ved Nationaltheatret og «Halve Kongeriket» ved Det Norske Teatret med sitt fravær i nominasjonslisten.

Politisk teater

«Solaris korrigert» av Øyvind Rimbereid, i regi av Peer Perez Øian ved Det Norske Teatret fikk tre nominasjoner.

Les Dagsavisens anmeldelse her: En fabelaktig visjon

Også «Doppler» av Erlend Loe i regi av Tomi Janežičved Trøndelag Teater fikk tre nominasjoner.

Forestillingen med flest nominasjoner, hele fire stykker, er «Vår ære/vår makt» av Nordahl Grieg, bearbeidet av Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid, i regi av Tore Vagn Lid. Denne har vært spilt i Teaterkjelleren til Den Nationale Scene i Bergen denne våren.

Lid er kjent for å ha en politisk innfallsvinkel til teater. Og til høsten setter han opp «Fridomens vegar» ved Det Norske Teatret, med Ane Dahl Torp i hovedrollen.

– Ut fra nominasjonslisten må vel dere to være det ypperste Teater-Norge har å by på om dagen?

– Ja! Haha, ler Torp, som er nominert til beste kvinnelige skuespiller for sin innsats i «Solaris korrigert».

Følg Dagsavisen på Facebook og Twitter!

Dikt-teater

At iscenesettelsen av Øyvind Rimbereids diktsyklus fra 2004, som handler om livet i 2480, da verden er ødelagt av klimakrise og oljen er borte, skulle treffe så godt var ikke sikkert i Ane Dahl Torps hode.

– Vi hadde det veldig gøy da vi lagde forestillingen, og flere trodde den kom til å bli bra, men det slo meg en gang underveis: Hva hvis den bare blir sånn passe, liksom? Det er nesten det verste som kan skje. Sånn helt midt på treet, sier hun.

Torp mener det var svært viktig at teatersjef Erik Ulfsby valgte å bruke nettopp hovedscenen på det eksperimentelle stykket.

– «Solaris Korrigert» er nok en forestilling mange hadde sett for seg på en mindre scene, en black box, fordi den nok oppleves mest som en kunstforestilling. Men å se den så stort på hovedscenen gjør at det blir spesiell. Det er veldig gøy å høre at flere andre teatre har turt å ta mer sjanser på hovedscenen det siste året, sier hun.

Les også: Det store diktet om en framtid uten oljen

Beste kvinnelige skuespiller

Ane Dahl Torp for rollen som Aig i «Solaris korrigert» av Øyvind Rimbereid, regi Peer Perez Øian – Det Norske Teatret.

Nina Ellen Ødegård for rollen som Carol i «A Christmas for Carol» av Yngve Sundvor etter Charles Dickens, regi Yngve Sundvor – Rogaland Teater.

Marit Østbye for rollen som Helen i «Fravær» av Peter M. Floyd, regi Birgitte Victoria Svendsen – Oslo Nye Teater.

Beste mannlige skuespiller

Kåre Conradi for rollen som Richard III i «Richard III» av William Shakespeare, regi Kjersti Horn – Nationaltheatret.

Andreas Stoltenberg Granerud for rollen som Andreas Doppler i «Doppler» av Erlend Loe, regi Tomi Janežič – Trøndelag Teater.

Henrik Mestad for rollen som Karsten Bernick i «Samfunnets støtter» av Henrik Ibsen, regi Peter Langdal – Riksteatret i samarbeid med Nationaltheatret.

Beste kvinnelige medspiller

Mari Hauge Einbu for rollen som Louise i «Armod og edelt sinn» av August von Kotzebue, regi Sigrid T'Hooft – Trøndelag Teater.

Tone Mostraum, for rollen som Leonora i «Den stundesløse» av Ludvig Holberg, regi Laurent Chétouane – Nationaltheatret.

Silje Storstein for rollen som Ellida Wangel i «2 x Ibsen» etter Henrik Ibsen, regi Anders T. Andersen – Hålogaland Teater.

Beste mannlige medspiller

Christian Ruud Kallum for rollene som Bongo og Gregus i «Doppler» av Erlend Loe, regi Tomi Janežič – Trøndelag Teater.

Bartek Kaminski for rollene som Casparus van Houten, Ivan, Pauseprataren m. fl. i «≈[TILNÆRMA LIK]» av Jonas Hassen Khemiri, regi Peer Perez Øian – Det Norske Teatret.

Per Schaanning for rollen som Karl i «Fulle folk» av Ivan Vyrypajev, regi Sigrid Strøm Reibo – Det Norske Teatret.

Beste regi

Maren Bjørseth for «Romeo og Julie» av William Shakespeare – Det Norske Teatret.

Tomi Janežič for «Doppler» av Erlend Loe – Trøndelag Teater.

Tore Vagn Lid for «Vår ære/vår makt» av Nordahl Grieg, Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid – Den Nationale Scene.

Årets forestilling

«A Christmas for Carol» av Yngve Sundvor etter Charles Dickens, regi Yngve Sundvor – Rogaland Teater.

«Forbrent» av Wajdi Mouawad, regi Kjersti Horn – Den Nationale Scene.

«Solaris korrigert» av Øyvind Rimbereid, regi Peer Perez Øian – Det Norske Teatret.

«Vidas Extremas» av Sigbjørn Skåden, Veronica Salinas, Rosa Chávez og Angel «Kame» Canas Ambrosio, regi Jon Tombre – Beaivvás Sámi Nasunálateáhter.

«Vår ære/vår makt» av Nordahl Grieg, Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid, regi Tore Vagn Lid – Den Nationale Scene.

Årets barne/ungdomsforestilling

«Den sommeren pappa ble homo» av Endre Lund Eriksen, regi Petter Næss – Hålogaland Teater.

«Jorda rundt på 80 dager» av Jules Verne, regi Morten Joachim – Teater Ibsen.

«Nå løper vi» av Pia Maria Roll, Sara Baban og Buzhan Baban, regi Pia Maria Roll – Pia Maria Roll i samarbeid med Brageteatret og Teater Ibsen.

«Othello» av William Shakespeare, regi Philipp Stengele – Teatret Vårt/Barneteatret Vårt.

«Romeo og Julie» av William Shakespeare, regi Øyvind Osmo Eriksen – Brageteatret

Beste scenografi/kostymedesign

Signe Becker, Tilo Hahn og Mia Melinder for scenografi og kostymer til «Cosmic Body» av Ingri Fiksdal – Ingri Fiksdal i samarbeid med Black Box teater, BIT Teatergarasjen, Teaterhuset Avant Garden, apap-nettverket, BUDA Kortrijk og MDT Stockholm.

Gjermund Andresen for scenografi til «Den sommeren pappa ble homo» av Endre Lund Eriksen, regi Petter Næss – Hålogaland Teater.

Olav Myrtvedt for scenografi og kostymer til «Vår ære/vår makt» av Nordahl Grieg, Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid, regi Tore Vagn Lid – Den Nationale Scene.

Beste audiovisuell design

Martin Viktor Langlie og Roy Knudsen for lyddesign- og avvikling i «Fri» av Goksøyr & Martens – Goksøyr & Martens i samarbeid med Nationaltheatret, Festspillene i Bergen og Dramatikkens hus.

Sjur Miljeteig for musikk til «Solaris korrigert» av Øyvind Rimbereid, regi Peer Perez Øian – Det Norske Teatret.

Øyvind Wangensteen for lysdesign til «Andre verdskrigen – natt i verda» av Lukas Bärfuss, David Grieg, Oleg Bogaev og Maria Tryti Vennerød, regi Erik Ulfsby – Det Norske Teatret.

Beste scenetekst

Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid for tekstarbeid til Nordahl Griegs «Vår ære/vår makt», regi Tore Vagn Lid – Den Nationale Scene.

Toril Goksøyr og Camilla Martens for sceneteksten til «Fri», regi Toril Goksøyr og Camilla Martens – Goksøyr & Martens i samarbeid med Nationaltheatret, Festspillene i Bergen og Dramatikkens hus.

Philipp Stengele for tekstarbeid til «Othello» av William Shakespeare, regi Philipp Stengele – Teatret Vårt/Barneteatret Vårt.

Mer fra Dagsavisen