Kultur

Årets beste bilde

Jens Stoltenberg er motiv på fjorårets beste pressefoto, og vinner av fotografenes «Snill gutt»-pris for 2011. Hans forhold til pressefotografer startet i Arbeiderbladet.

Tommy Ellingsen, frilanser på jobb for Stavanger Aftenblad, er fotografen bak Årets Bilde 2011. Han fikk norsk pressefotografis høyeste årlige utmerkelse for et svart/hvitt-foto som viser statsminister Jens Stoltenbergs sorg idet han klemmer AUF-leder Eskil Pedersen, få timer etter tragediene i regjeringskvartalet og på Utøya. Juryens begrunnelse lød:

«Bildet har også styrken til at vi, som jury, får en klump i magen når vi ser det mange måneder etter terrorhandlingene 22. juli 2011. Vi ser ikke terroren, vi ser ikke ødeleggelsene, men vi ser sorgen og sinnet som den etterlater.»

Må tåle Utøya-foto

Fotograf Tommy Ellingsen husker godt hvordan det var å være på jobb så kort tid etter tragedien:

- Det var godt at vi kunne holde oss litt på avstand. Det føltes mest rett akkurat der og da, sier han til Dagsavisen.

Men det betyr ikke at han tar avstand fra andre, mer nærgående bilder av tragedien. Heller tvert om. I Norge har mange, inkludert AUF og støttegruppa for Utøya-overlevende, vært svært kritiske til at at den svenske fotografen Niclas Hammarströms bildeserie fra Utøya vant andreprisen i World Press Photos prestisjefylte konkurranse om årets beste nyhetsbilder. Hammarströms bilder viser blant annet et ikke tildekkede offer liggende i vannskorpa.

- Sånne bilder må vi tåle. Det er klar dobbeltmoral at vi tolererer langt verre bilder fra hele resten av verden, men ikke disse, bare fordi de er tatt her, sier Ellingsen.

Snille Jens

Han påpeker at også folk i andre land har tilgang på fotografiene nordiske fotografer tar:

- Folk i arabiske og afrikanske land kan også gå på nett og se bildene vi tar av deres tragedier, deres nød, deres døde slektninger. Da må vi tåle bildene av hendelsene når det grusomme skjer hos oss. Niclas Hammarströms bilder er viktig dokumentasjon fra Utøya. De er allerede publisert i andre land. Her hjemme må vi klikke aktivt for å finne dem, sier Tommy Ellingsen.

Hendelsene på Utøya og regjeringskvartalet 22. juli og tida etter var, naturlig nok, tema også for flere andre av fotografiene som vant priser for årets nyhetsfoto, reportasje og portrett. Mange av bildene viste statsminister Jens Stoltenberg, som ble tildelt årets «snill gutt»-pris, en pris som norske pressefotografer gir en person som har vært god å samarbeide med og som er flink til å stille opp for fotografene.

Arbeiderblad-Jens fotoreddet

- Jens Stoltenberg sto for kraft, trøst og håp. Ikke fordi han er snill, men fordi han er sterk, klok og modig. Han ble et symbol på det gode i samfunnet i en skjebnetid for landet, sa VG-fotograf Terje Bringedal på vegne av juryen.

Jens Stoltenberg ble glad og forlegen, og røpet at hans forhold til pressefotografiet strekker seg tilbake til en tid før han selv ble motiv på pressefotografiene:

- Som ung hadde jeg tenkt å bli journalist, og fikk jobb i Arbeiderbladet, som da lå på Youngstorget. «Avisa vår», sa vi i AUF. Det var på den tida det fremdeles var orden på ting. Som journalist ble jeg sendt på katteutstilling på Furuset og på Lill-Babs-konsert på St. Hanshaugen, og lærte mye om hvordan et godt fotografi kan redde en hel sak. For jeg kan ingenting om verken katter eller Lill-Babs, og skrev saker deretter, sa Stoltenberg.

Han benyttet dessuten anledningen til å takke for at norsk presse stort sett har sluttet med «artige» arrangerte bilder:

- Til en serie om ulike mannsroller da jeg var leder i mannsrolleutvalget, ble jeg avfotografert i trangt singlet med noen manualer. Det fæle er at bildet har overlevd på nett, og jeg blir stadig konfrontert med det, sa statsministeren.

Mer fra Dagsavisen