Anmeldelse påskekrim på radio: «Isblind»: Ugler i isen

«Isblind»

Av Knut Nærum

Regi: Kim Haugen

Med: Trond Høvik, Torgny Aanderaa, Lena Kristin Ellingsen, Charlotte Frogner, Iselin Shumba, m.fl.

NRK Radioteatret

NRK Radio slipper hele serien onsdag 8. april, premiere NRK P1 onsdag 8. april

Det er 17. mai, og et team med klimaforskere har kommet sammen for et ekstraordinært møte ledet av detektiven Oberon Qvist. Noen har lekket en konfidensiell forskningsrapport mot et større pengebeløp, og Qvist peker ut forskeren Tom Salanger som den skyldige. Så dør Tom Salanger i en bilulykke. Eller var det nå egentlig en ulykke?

Knut Nærum har skrevet flere fortellinger om sin detektivhelt Oberon Qvist, og senest i fjor lagde Radioteatret påskekrim av hans roman «Voodoo på Vestkanten». Nå har Nærum skrevet en helt ny kriminal for Radioteatret, og som i «Voodoo på Vestkanten» er det våre to helter Oberon Qvist (Trond Høvik) og den middelmådige krimforfatteren Kjell Nilsen (Torgny Anderaa) som etterforsker en mystisk sak. I «Isblind» må de to løse mordmysterier i et forskningsmiljø fullt av både slue og fascinerende karakterer.

Krim også på TV: «Deadwater Fell»: Påskens grimmeste høydepunkt

Størstedelen av fortellingen foregår i Polhavet, nordøst for Svalbard, på forskningsskipet Sonja Henie. Oberon Qvist har havnet der etter å ha fulgt sporene etter Tom Salangers død, og han treffer mer eller mindre tilfeldig sin venn Kjell Nilsen, som er utstasjonert for å rapportere for Verdensbladet og lage podcast. Forfatter Nilsen har fått ferten av at noe ikke er som det skal være i forskningsmiljøet og at flere om bord kan ha noe å skjule. Under turen med forskningsskipet forsvinner så et halssmykke, og døden kommer igjen på besøk. Snart er også Kjell Nilsen i fare, og Oberon Qvist er bekymret. Rekker Qvist og Nilsen å oppklare de første dødsfallene før flere liv går tapt?

Isbjørner, droner, sorte båter i det fjerne og et forskningsskip som seiler under falskt flagg er viktige ingredienser i denne krimfortellingen. Og etter å ha hørt de to første av denne krimmens fire deler, oppleves det som både tilfredsstillende og spennende å lete etter et mønster i alle tråder og spor som legges ut. Allikevel er det ikke lett å gjette på en eller flere mulige mordere. Her kan alt plutselig vende, og sporene kan vise seg å dekke over hvem som er den egentlige forbryteren.

Les om påskens første TV-krim: «Tilståelsen»: Gripende, omstendelig «true crime»

Handlingen foregår på klassisk maner i et lukket miljø, som den også gjør i f.eks. Agatha Christies roman «Og dermed var det ingen». Alle fortellingens involverte er altså på samme sted, uten fluktmuligheter. Den fortettede stemningen er veldig godt skapt både gjennom tekst, spill og lydeffekter, og fungerer ypperlig i en teaterform som kommer så tett på øret. Det gjør det ekstra spennende. Det lukkede miljøet gjør også fortellingen oversiktlig og enkel å følge, og dette er en krim som passer for hele familien, også de yngre som kanskje hører radiokrim for første gang. Man kan holde imot «Isblind» at den er noe gammeldags, og at selv om kriminalgåten er kompleks, er både den og karakterene teg-net ganske overtydelig og sier veldig klart at «dette er en kriminalfortelling». Men det er jo noe sjarmerende over dette her også.

Vi hører mange kjente radioteater-stemmer i denne produksjonen. I tillegg til Torgny Anderaa og Trond Høvik, hører vi bl.a. også Terje Ranes, Anne Ryg og Lena Kristin Ellingsen. Charlotte Frogner er skipets serviceleder Galina Semitjova som med sin gebrokne russiske aksent må være en passe fjern slektning av Harald Heide Steens snurrige ubåtkaptein. Frogner er en fabelaktig stemme-skuespiller, og hennes merkelige karakter her passer svært godt inn i Nærums noe skrudde univers. Vel er forskningsskip noe vi kjenner igjen fra vår egen virkelighet, men Nærum klarer å gjøre selv velkjente miljøer og elementer til noe litt annerledes når han skriver. I Kim Haugens regi er nettopp det fiktive godt understreket, og akkurat nå trenger vi de solide fiksjonene å krype inn i, når vi ikke kan ta en pause fra hverdagen gjennom reiser og andre aktivitetstilbud.

Derfor er det bare å slå seg ned foran PCen, radioen eller telefonen og lytte til årets påskekrim fra Radioteatret. For den er spennende fra første sekund.

Anmeldelsen er basert på de to første episodene. Sendes på NRK P1 fra 8. til 11. april hver kveld kl. 22.03. Alle episoder tilgjengelig på NRK Radio og Podkast fra fredag 3. april.