Ellen Dorrit Petersen er nominert til beste kvinnelige hovedrolle for «Blind». Nå stikker hun til Hollywood for å prøve seg der. FOTO: KIMM SAATVEDT/MOTLYS

Amandas øyne opp for «Blind»

Ellen Dorrit Pedersen jubler over Amandapris-nominasjon for «Blind». Selv om hun er lei av å snakke om nakenhet. Juryleder Bente Erichsen gleder seg over mange kvinneroller, men savner flere brede filmer.

- Nominasjonen betyr fryktelig mye, egentlig. «Blind» var et veldig spesielt prosjekt. En risikorolle. Regissør Eskil Vogt tok en risiko da han valgte meg, og jeg tok en risiko da jeg sa ja til å levere noe så vanskelig. Jeg var redd for å skuffe. Spiller du dårlig når du skal være blind, blir alt så utrolig dårlig, sier Ellen Dorrit Pedersen til Dagsavisen.

Hun er nominert til Amandapris for beste kvinnelige hovedrolle for innsatsen i «Blind», som hadde verdenspremiere på Sundance-festivalen i USA i januar i år.

 

«Perfekt» Ellen

«Blind» er også nominert til flere av de andre mest prestisjetunge prisene: Beste regi og beste manus ved Eskil Vogt, beste mannlige birolle ved Marius Kolbenstvedt, i tillegg til lyddesign og klipp. Dessuten den gjeveste av alle: Amanda for beste kinofilm.

- Jeg er i utgangspunktet veldig skeptisk til sånne kåringer, siden det er så få i juryen. Men klart jeg er stolt for at «Blind» er nominert til så mange priser. Det ville jo vært veldig underlig om Ellen Dorrit ikke var nominert, etter det hun presterer i den rollen. Noe så perfekt! sier Eskil Vogt til Dagsavisen.

 

Nakenmas i media

Ellen Dorrit Pedersen har fått mye omtale både i norske og utenlandske medier for rollen som blinde Ingrid, blant annet rosende interesse i det amerikanske underholdningstidsskriftet «Variety». Her hjemme har imidlertid mye av fokuset vært på en scene der skuespilleren kler helt av seg. «Valser naken rundt», skrev for eksempel Aftenposten.

- Verken filmpublikum eller bransjefolk har gitt uttrykk for at nakenheten forandrer noe som helst. Det er kun pressen som er opptatt av akkurat det der. Noen ganger er det frustrerende, at det bare er det mediene tar tak i. Nakenscenen er viktig i «Blind». Men det er ingen film om nakenhet. Det bare virker sånn i tabloide medier, sier Pedersen.

 

Drar til L.A.

Hun poengterer at hun ikke er eneste skuespilleren i filmen.

- Vi er fire karakterer, som alle har det til felles at vi er ensomme, på ulike måter. Først og fremst er filmen en lek med dette at alle mennesker består både av et ytre og et indre. Eskil har laget en sår og intelligent observasjon av mennesket, sier Pedersen.

I høst drar skuespilleren til Los Angeles for å prøve seg der.

- Jeg har signet med et agentselskap, og drar bort for å se hva vi kan få til. Jeg aner ikke hva det blir til. Man lærer sikkert ett og annet uansett. Hvis ikke, blir det sikkert en herlig ferie for hele familien, både meg, mann og barna på sju måneder og fire år, sier Ellen Dorrit Pedersen.

 

Gledelig mange kvinner

Den andre filmen som er nominert i mange klasser, inkludert beste film, beste regi og beste kvinnelige skuespiller, er Erik Poppes «Tusen ganger god natt», med franske Juliette Binoche i hovedrollen. Den tredje nominerte i klassen beste film, er - kanskje noe uventet - familiefilmen «Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa», som også er nominert i klassen for beste barnefilm.

Ifølge juryleder Bente Erichsen har nominasjonsjuryen hatt en vanskelig jobb spesielt i klassen for beste kinofilm.

- Det gledelige, i år som i fjor, er at det er så mange sterke, gode kvinnelige skuespillerprestasjoner å velge blant. Men der vi i fjor hadde problemer med å finne gode barnefilmer, er det i år sterk manko på brede, gode voksenfilmer, sier hun til Dagsavisen.

 

For mange filmer

Bente Erichsen var den som i sin tid tok initiativet til Amanda-prisen, og har følgelig fulgt den gjennom de 29 gangene den hittil er delt ut. Hun er dessuten den første som har sittet som juryleder to ganger, i år på grunn av en omlegging i jurysystemet som hun selv foreslo i fjor.

- Det er klart man må se trender over flere år enn kun ett. I fjor etterlyste vi barnefilmer, i år er det en sterk kategori. Men personlig tenker jeg at 35 filmer som i år nok er for mange for Norge. Man ser det på besøkstallene. Mange har dessuten private investorer, som kan se langt etter pengene sine. Det er synd. Men alt dette er åpenbare temaer for den kommende Filmmeldingen, sier Erichsen.

gerd.elin.sandve@dagsavisen.no

 

Amanda-­
nominerte 2014

Beste norske kinofilm

«Blind»

«Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa»

«Tusen ganger god natt»

Beste barnefilm

«Doktor Proktors prompepulver»

«Kule kidz gråter ikke»

«Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa»

Beste kvinnelige skuespiller

Ellen Dorrit Petersen, «Blind»

Amrita Acharia, «Jeg er din»

Juliette Binoche, «Tusen ganger...»

Beste mannlige skuespiller

Pål Sverre Hagen, «Kraftidioten»

Samakab Omar, «Natt til 17.»

Aksel Hennie, «Pionér»

Beste kvinnelige birolle

Ivan Anderson, «Brev til kongen»

Kristin Zachariassen, «Kule kidz gråter ikke»

Lauryn Canny, «Tusen ganger god natt»

Beste mannlige birolle

Marius Kolbenstvedt, «Blind»

Hassan Demirci, «Brev til kongen»

Herbert Nordrum, «Pornopung»

Beste filmmanus

Eskil Vogt, «Blind»

Hisham Zaman, Mehmet Aktas, «Brev til kongen»

Iram Haq, «Jeg er din»

Beste regi

Eskil Vogt, «Blind»

Hisham Zaman, «Brev til kongen»

Erik Poppe, «Tusen ganger god natt»

Beste dokumentarfilm

«En prest og en plage»

«Light Fly, Fly High»

«Love City, Jalalabad»

Beste kortfilm

«Amasone»

«Club 7»

«Det gode livet, der borte»

Beste foto

«Gåten Ragnarok»

«Supervention»

«Tusen ganger god natt»

Beste lyddesign

«Blind»

«Gåten Ragnarok»

«Natt til 17.»

Beste musikk

«Hokus Pokus Albert Åberg»

«Natt til 17.»

«Tusen ganger god natt,»

Beste klipp

«Blind»

«Gåten Ragnarok»

«Tusen ganger god natt,»

Beste scenografi/produksjons­design

«Gåten Ragnarok»

«Pionér»

«Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa»

Beste visuelle effekter

«Død snø 2»

«Gåten Ragnarok»

«Pionér»

Årets utenlandske film

«Blå er den varmeste fargen»

«Den grønne sykkelen»

«Den store skjønnheten»

«Gravity»

«Nebraska»