---
5
FILM
«Ski»
Regi: Nikolai Schirmer
Norge – 2024
---
Nikolai Schirmer er en profesjonell skikjører som har fått mye oppmerksomhet med sine halsbrekkende (og trolig det meste annet-brekkende) «freetouring»-videoer – flere av dem har oppnådd over en million klikk på YouTube. Nikolai risikerer bokstavelig talt livet for å lage disse videoene, og det harde arbeidstempoet er en egen helserisiko. Nå debuterer Nikolai som filmregissør med en dokumentar som har fått den konsise tittelen «Ski», og er en naturlig forlengelse av det han har gjort på YouTube de siste sju årene.
Den er en uformell, personlig, humoristisk og veldig polert opplevelsesreise med førsteklasses filmfoto og planker på beina, som sikter inn et internasjonalt publikum med (i hovedsak) engelsk dialog. Nikolai er godt vant til å være foran kamera og har en sympatisk utstråling, men legger ikke skjul på at han er veldig ambisiøs – og har flere av de forventede personlighetstrekkene til en høyprofilert Youtuber. En ganske annerledes personlighet enn eks-bestekompisen Vegard Rye, som tok en annen retning i livet. I oppveksten hang de ustanselig sammen i skibakkene mens de drømte om proffkarrierer, men Vegard var ukomfortabel med rampelys, sosiale medier og offentlig oppmerksomhet. Han var det lovende skitalentet, mens Nikolai var bestekompisen som hang etter og mest var med på reisen.
Les også: Spiller opp «Once» med hjerte og smerte
De mistet gradvis kontakten mens Vegard trakk seg unna, isolerte seg og viet tiden til å oppleve naturen i ensomhet. Den typen fyr som plutselig kunne forsvinne et år, leve i et lite Hobbit-hull ute i villmarken og ikke gi livstegn til engang sin nærmeste familie. Vegard ser ut til å være introvert og veldig komfortabel i sitt eget hode, mens Nikolai gjør et levebrød av lidenskapen for skisport. For den ene er skikjøring en livsstil, for den andre en karriere.
Etter flere år oppdager Nikolai at «snøkriger-munken» Vegard akter å utføre utfordringen han har hardtrent til i flere år: offisielt døpt «The Greatest Ski Tour of All Time». Han skal bestige 27 fjell rundt Lyngsalpene i Tromsø under en sammenhengende skitur over fire dager. En beinhard styrkeprøve som tilsvarer fire maratonløp eller å bestige Mount Everest fra havnivå tre ganger på rad. Uten stopp, uten søvn.

Vegard går motvillig med på at Nikolai dokumenterer denne bragden, selv om han i utgangspunktet har null interesse av å være foran kamera. Det krever samtidig at Nikolai selv må gå igjennom et hardt treningsprogram for å ha en sjanse til å holde tritt med det kompisen, parallelt med at han stabler en hel filmproduksjon på beina og samtidig slipper YouTube-videoer i høyt tempo. En sponsoravtale med skiprodusenten Black Crows har ikke noe budsjett til en dokumentar som dette, med mindre Nikolai gjør seg selv til en hovedperson.
Han legger målbevisste planer om å følge i fotsporene til klatrefilmen «Free Solo» (2018) – som ble tildelt en velfortjent Oscar-statuett i kategorien beste dokumentar. Hvis alt klaffer kan han kanskje også hanke inn prisen som «European Skier of the Year». Noe som betyr å ta stadig større sjanser, brenne lyset i alle ender og kjøre på gjennom sykdom, skader, lettvegger, depresjoner og kronisk utbrenthet. På et tidspunkt uttaler freeride-legenden Cody Townsend at Nikolai tar sjanser han selv er veldig ukomfortabel med, og er den typen utøver han ikke ville ha dratt ut på skitur med. Noe som må svi litt fra et forbilde som har inspirert hele karrieren din.
Les også anmeldelsen av «Emilia Perez»: Et spetakkel som er noe helt for seg selv
Vi finner gradvis ut at Nikolai ikke alltid er like glad og positiv som han fremstår foran kamera: og sliter med suicidale tendenser som muligens driver ham til å risikere livet med helt uforsvarlige skikjøringer – men mest manifesterer seg utenfor snøen. Det presser samtidig folkene rundt ham til å ta større sjanser, noe som åpner opp for potensielle tragedier.
Flere øyeblikk her gir virkelig sug i magen, svette håndflater og en ubehagelig fornemmelse av at alt når som helst kan gå skrekkelig galt, noe som forsterkes av det forholdet disse folka har til å plassere seg selv i livsfare. Jeg avslører forhåpentligvis ikke for mye ved å si at «Ski» unngår de fastlagte skiløypene, og ikke ender opp der vi (eller Nikolai) forventer.
Les også: Disse TV-seriene vil du se i 2025
Fremfor å være et oppløftende dokumentardrama om personlige seire, presse sine egne grenser og trosse elementene, blir «Ski» mer en indre reise om å lære av nederlag, finne ut hvorfor man gjør det man gjør – og gjenoppdage gleden i noe man gjør profesjonelt. Finne balansen. Fra tid til annen kan man mistenke at Nikolai manipulerer bitte litt, skur opp spenningsnivået og bygger opp usikkerhet rundt utfallet av noen hendelser. Han forteller en historie her, men det er en interessant historie – helt uavhengig av hvor opptatt man er i ekstrem skisport. Enkelte elementer forblir litt uforløste, inklusive vennskapet mellom Nikolai og Vegard, sikkert fordi de også er det i virkeligheten – men det føles friskt at «Ski» våger å unngå lettvinte triumfer og baner seg en egen vei på snølaget.