---
5
KONSERT
Fay Wildhagen
Den Norske Opera & Ballett
---
Med to fulle hus Operaen søndag gjør Fay Wildhagen sine største opptredener så langt. Hun sto riktignok for en jubelforestilling på hovedscenen mot slutten av Øyafestivalen i august, men helt egne konserter er noe annet. I disse dager er det ti år siden Fay Wildhagen var en av våre utvalgte 11 av 110 unge og lovende på Bylarm. Senere det samme året kom hennes første album. Hun har spilt og spilt siden, men fjorårets «Let’s Keep It In The Family» var likevel bare hennes tredje. Til gjengjeld satte vi det her i avisa øverst på lista over de beste norske fra 2024.
Les også: Dette var årets beste norske album i 2024
For bare to uker siden var det Sondre Lerche som fylte Operaen to ganger. Hans show var stort og visuelt spektakulært. Fay Wildhagen gjør det litt enklere. Først dekkes sceneteppet av et stort bilde fra gården i Valdres, der mange av sangene har blitt til. Foran denne sommerstemningen setter hun seg på en gammel stol, med akustisk gitar, og synger «When I Let Go»: «So here we are…» Nå skulle farmor har vært her, sier hun, og fortsetter med en gripende sang til henne i «Don’t Know Where To Go».

Underveis går sceneteppet opp bak henne, et fullt band og to strykere begynner å spille med. Fortsatt kan vi høre innspilt fuglekvitter i lydbildet. Men etterpå tar hovedpersonen på seg en elektrisk gitar, framfører «Echoes» og «Awake», og gir oss kveldens første eksempler på noe som kommer bedre fram på konsertene hennes enn på plater: At hun er en fantastisk sologitarist. Hun har i tillegg med seg én til som kan kunsten, Tommy Kristiansen, og vi ser hvor godt de koser seg sammen når de slår seg løs.
Les også: Marianne Faithfull - en av de fineste stemmene i vår tid
Det er mye god humor mellom sangene. Wildhagen forteller om barndommen da hun og moren gikk i Operaen sammen, og klarer faktisk å få til en kort samtale med henne langt der ute i salen. Så kommer det hun kaller en gammel slager, og legger til at «jeg er ikke er Åge Aleksandersen ennå, altså». Denne er «Leave Me To The Moon» fra hennes forrige album, fra 2018.
«Coming Home» er den første påminnelsen om artistens fortreffelige popteft. En sterk saksofoninto fra Petter Kraft setter i gang «Borders», tyngre og mer massivt enn noe vi har hørt hittil. Konserten er allerede i ferd med å bli ganske så variert. Dette understrekes ettertrykkelig med skildringen av overgrep i «Wet Pants», som hun framfører like alene som hun føler seg i teksten.

Den langt mer oppstemte «Reason» kommer også ganske nedstrippet, og så er det noe helt annet igjen: I fjor falt Fay Wildhagen for en cover av hennes vakre «Hymn», som det svenske koret Cikora hadde lagt ut på Instagram. Nå kommer de hit for å framføre den sammen med henne, og vi skjønner godt hvorfor hun ble så begeistret.
Les også: Laura Nyro - den beste sangeren du kanskje ikke har hørt

Fay Wildhagen var pådriver og produsent for minnealbumet «Møtested» som kom i 2023, med sanger av Anne Grete Preus. Her sang hun selv «Når himmelen faller ned» sammen med Hilde Skaar, som kommer inn og gjentar duetten i Operaen. Det blir en rørende stund. Det kan man også si om «Let’s Keep It In The Family». Kanskje fordi jeg der og da blir oppmerksom på noe som ser ut som et ørlite palestinsk flagg bakerst på scenen. Sangen handler ikke om denne tragedien, men jeg innbiller meg at hun synger den for Palestina likevel. Fay Wildhagen var også med på den store solidaritetskonserten for Gaza i Oslo Konserthus forrige helg.

Les også: Norske artister har sunget for Palestina i 50 år
I «Fire On The Mountain» kommer hovedpersonen med enda en av sine gnistrende gitarsoloer, før Tommy Kristiansen følger på med en av sine. «Ohmygod» får fram en partystemning Operaen ikke er bortskjemt med ellers, hele salen er på beina, og så er det formelt slutt. Men Fay Wildhagen har et ess til gjemt oppe i ermet: Selveste Sigrid kommer inn og synger med i «I Can Be Strange With You», langt mer livlig og lystig enn på fjorårets album. Helt til slutt ble «Vár» en høytidelig måte å takke for seg på, men som nevnt, dette var en konsert med store kontraster.
I vinter har vi også hørt Fay Wildhagen i en gjesteopptreden i «Hver gang i møtes», som duettpartner med Astrid S i Thomas Dybdahls «A Lovestory». Hun er forhåpentligvis snart klar for dette programmet selv. Og bare én ting til: Har de bestemt seg for hvem som skal kåres til (fjor)årets spellemann ennå?
Etter to utsolgte hus i Den Norske Opera & Ballett søndag blir det ekstrakonsert med Fay Wildhagen samme sted lørdag 8. mars.