
---
5
LÅT
Most Likely Marlin
«Fake Scenarios/Jesus FOMO»
---
Vi skrev nylig at Most Likely Marlin, eller Malin Isabel Disco Guleng, er en artist som vil prege året 2025. Her får vi allerede første bekreftende svar i form av singelen «Fake Scenarios/Jesus FOMO». Det er en nydelig og nedpå låt hvor Guleng virkelig får fram stemmen over et enkelt komp hvor gitarene er elegant slentrende og trommene skrudd skarpt, Hi-hat-raslende og framoverlent. Det bidrar til at låten har et ørlite ferniss av jazz over seg. Legg til noen små psykedeliske drops i det hele, og Just Likely Marlin står der med sin hittil fineste låt, med mye personlighet og underliggende følelser.

Det handler om å ville være til stede, men så er «hjernen for opptatt med å spille hovedrollen i sin egen såpeopera av overtenkning», som hun selv forklarer, og gir oss snurrige små telststrofer som «I’m a believer/Heavenly to the core/Too bad that I revealed I’m a liar». Mikhael Paskalev har produsert og spiller også gitar på kuttet sammen med Guleng selv, som står for tekst og melodi. Hun spiller for øvrig i bandet til Bo Milli, som har tatt presse- og omslagsbilde til «Fake Scenarios/Jesus FOMO». Most Likely Marlin har nå entret bransjefestivaltoget, med Vill Vill Vest i Bergen hvor hun bor unnagjort, mens Trondheim Calling 2025 samt The New Colossus-showcasefestivalen i New York er like rundt hjørnet. Det stanser garantert ikke der.

Nye låter: Ora The Molecule danser og KingSkurkOne er enig
Hildá Länsman & Tuomas Norvio

---
6
LÅT
Hildá Länsman & Tuomas Norvio
«Dajan»
---
Kautokeino-baserte Hildá Länsman har sammen med den finske lydkunstneren Tuomas Norvio sluppet flere smakebiter fra albumet som foreligger denne uka, med tittelkuttet «Dajan» som utvalgt singel. Låten er representativ for en plate som er grenseløs og kompromissløs, et sted mellom kunstmusikken, den samiske tradisjonsmusikken og joiken, og elektronika- og klubbmusikk. På «Dajan» er Länsman utsøkt leken og dansende både vokalt og sjangermessig, hele tiden med blikket på detaljene og den drivende pulsen i Norvios elektronika. Det handler om mental helse, og lite føles så helbredende som dette selv om bakteppet hun drar opp er både mørkt, lummert og underveis nærmest konfronterende.

Hildá Länsman selv er en del av en ny bølge musikere, kunstnere og artister fra Sápmi, og har bakgrunn fra band som Gájanas og Solju. Hun har også støttet de ulike aksjonene for samiske rettigheter og kultur, men sier i forbindelse med albumet at «gjennom utgivelsen av «Dajan» ønsker jeg å minne oss på å ta vare på vår egen mentale helse og vår selvbestemmelse. Vi må starte med individuell helbredelse før vi virkelig kan begynne å lege og gjenreise vårt hjemland, Sápmi». Låten «Dajan» går inn i det samiske på et dypere plan, og i måten musikken blir både en reflektor for følelser og et nav i et større hele, minner Länsman på mange vis om Björk på sitt mest eksperimenterende, samtidig mest dansbare og tilgjengelige. Med tittelkuttet i front kan fort dette bli et album som setter store spor etter seg i året som kommer.

Les også: Anmeldelse Melodi Grand Prix-låter 2025: Store stemmer og en hard nøtt
Les også: Peter Pan flyr høyt på Nye Hjorten og på Stargates musikk
Lille Caesar danser med djevelen

---
4
LÅT
Lille Caesar
«Gått for langt»
---
Lille Caesar danser med djevelen på sin nye låt, «Gått for langt». Det er enda en låt fra en ung artist som handler om det å skulle finne seg til rette i voksenlivet. Nå er ikke Adam Gryting så «liten» lenger som artist. Snarere er han en av de mest talentfulle i gamet, med hits som «Hva om jeg slutta å bry meg», «Brenner». «Gått for langt» er en annen kopp te, en helt nedstrippa låt med kraftfull vokal og en like kraftfull tekst som røsker tak i deg som den soullåten den også er. Alt han lener seg på mens han både synger og rapper piano og helt enkel programmering og mye himmel og horisont.

«Nå har jeg gått for langt, kan du følge meg hjem?/Skulle trodd jeg hadde lagt meg for lenge siden/men jeg er oppe og danser med djevelen et sted/Hvor ingen har en aning om hvem som danser med hvem», er anslaget på teksten og etablerer tematikken på låten fra første strofe. «Gått for langt» er modig produsert av Benjamin Folkvord Pedersen, og rommer imponerende mye desperasjon og refleksjon til å komme fra en artist på 19 år.
Les også: Pop i 2024: Det store kvinneåret
Röyksopp med nytt album

---
6
LÅT
Röyksopp
«What Else Is There (True Electric)»
---
Et nytt album med Röyksopp er alltid en begivenhet. Norges fremste elektronikaartister slapp nettopp «Nebulous Nights – An Ambient Excursion Into Profound Mysteries», med nye mikser av albumtrilogien «Profound Mysteries» (2022). Det kommende «True Electric» er også en justering av tidligere materiale, rettere sagt nye studioinnspillinger av låtene de nå har turnert med de siste to årene, blant annet i Norge.

«What Else Is There (True Electric)» er en av Röyksopps virkelig store låter, en drømmende, surrealistisk, drivende, mørk og lekker komposisjon med fantastisk vokal fra svenske Karin Dreijer (The Knife, Fever Ray). Opprinnelig var låten på andrealbumet «The Understanding» (2005). Den nye versjonen er hardere, mye mer distinkt og tyngre både i produksjon og arrangementer, nå som noe nær en funklåt med stor kjølig eksplosivitet og en tydeliggjøring av det drømmende også i måten stemmen mikses på. At Röyksopp spiller (inn) gamle sanger om igjen er mer enn velkomment når det gjøres på denne måten.
Les også: David Lynch (1946-2025): Mannen som vandret med ilden
Morgan Sulele med svensk hjelp

---
4
LÅT
Morgan Sulele
«Meg før deg»
---
Morgan Sulele, eller Magnus Clausen fra Bærum, trenger knapt noen introduksjon. Få har levert så mange og store hits de siste årene til andre artister, som John Legend, Matoma og Alan Walker, og han har ikke vært snau på egen hånd som soloartist heller siden debuten for ti år siden med «Bare Min». Nå gir han ut «Meg før deg» som den første av flere singler i tida som kommer, godt timet til den i skrivende stund nesten utsolgte solokonserten på Rockefeller den aller siste kvelden i januar. En relasjons/brudd-låt med et universelt budskap og et lite hint av country i miksen. Mer oppdatert kan det ikke gjøres.

«Meg før deg» er skapt over en sikker hit-lest med enkle halvakustiske gitarer, en litt marsjaktig beat og Clausens klare og medrivende vokal som dukker rett inn i et forhold som er på vei til å være over. Låten er et resultat av et samarbeid med den svenske produsenten Kristofer Strandberg, ellers kjent fra metalcore-bandet Eyes Wide Open. Her holder både han og Sulele litt igjen, noe som kler en litt kraftfull poplåt som handler om en trist slutt.
Les også: Zupermaria legger de harde tjueåra bak seg med albumet «Det tørker i solen»
Et av Norges beste band

---
5
LÅT
Restore To Past
«Your Song Again»
---
Denne gjengen fra Oslo er fortsatt et av de beste norske popbandene du kanskje ikke har hørt, og det til tross for at Restore to Past albumdebuterte allerede i 2014 etter mange års interne stridigheter og tautrekking om rettigheter. Andrealbumet «Who You Could Be If You Could Be With Me» kom 2018, og før tredjeskiva «In A Haze Of Second Thoughts» i 2023 hadde søstrene Tora og Ragna Engstad på vokal blitt erstattet av Solgunn Ivana Valstad. Og nå går det virkelig unna. Låtskriver, gitarist og bandleder Kristian Romsøe kommer allerede i år med nytt album, «Fred & Jenny», og singelen «Your Song Again» lover nok et lite mesterverk innen den gitarbaserte og litt skranglete popen, med store harmoniske bilder både i musikk og tekster.

Restore to Past består fortsatt av Valstads nydelige og drivende vokal, samt Jo Schumann (gitar), Simon Malm (bass) og Bjørn Einar Hanstveit på perkusjon, og igjen har de med seg et strålende gjestelag, denne gangen også bandgjenganger Anders Møller (Ulver, Gluecifer) på trommer på denne singelen, samt at hele Ævestaden er med i ulike funksjoner når resten av albumet foreligger. «Your Song again» er en tidløs poplåt så fullendt velprodusert at det er en fryd, og med en melankolsk kjerne som løfter de finstemte harmoniene. Nok en låt signert en låtskriver og et band som atskillig flere bør få øynene opp for.
Les også: Forbløffende kveld med Sondre Lerche i Operaen
The Impossible Green fra Trondheim

---
5
LÅT
The Impossible Green
«25 Hours»
---
Trondheims nye rockehelter The Impossible Green følger opp suksessen fra det solide debutalbumet «In Technicolor». Låten «25 Hours», en første livsbejaende smakebit fra et kommende album som vil få tittelen «Quicksilver Daydream». Akkurat det kunne også vært en slags beskrivelse av dette bandet, som plasserer seg i et drømmende rockelandskap hvor de doble gitarene og det medrivende sounden sender tankene til den tidløse rocken slik den ble skapt på 1970-tallet i USA. The Impossible Green er likevel ikke et nostalgiband, snarere svarer de på en nåtidig søken etter det grunnleggende og episke, godt hjulpet av Alexander Pettersen som har ivaretatt produksjonen.

Pettersen spilte i The South, har jobbet med Ida Jenshus og en rekke andre artister i tillegg til å utgi plater under eget navn. Han passer som hånd i hanske i en The Impossible Green-dreining mot den drønnende, fuzzglaserte og store folkrocken hvor gitarist Johannes Konstad Breviks strenger skrus godt til og Mathias Angelhus’ vokal understreker det narrativt melodiøse.
Les også: Disse artistene vil prege norsk musikk i 2025
Anna Lille og en DeLorean

---
4
LÅT
Anna Lille
«DeLorean»
---
Anna Lille fra Eid kickstarter det nye året med å bli nominert til Musikkforleggerprisen for Årets Gjennombrudd, og hun svarer med singelen «DeLorean». Denne gitardrevne og ettertenksomme låten viser nettopp hvorfor hun er en artist å regne med i dagens musikkbransje. Anna Kristina Lillestøl Naustdal er nok ikke den eneste som har opplevd at når man når en alder hvor man både skal tenke og oppføre seg som voksen, så er man fortsatt bare fjortis i hodet.

«I’m still a Shit kid looking for my playground», som hun synger, mens hun ramser opp alt fra Barbie til nettopp DeLorean-referansen til «Back To The Future»-bilen som var en tidsmaskin. Igjen en låt med Preben Sælid Andersen og Erlend Mokkelbost som bakkemannskap, litt nostalgisk i måten hun synger på og i den sømløse poprpoduksjonen. I hvert fall Mokkelbost er såpass mye eldre enn Anna Lille at han kunne gjøre rede for DeLorean-symbolikken når det kommer til ønsket om å foreta en tidsreise.