Årets bidrag til Melodi Grand Prix er sluppet fri. 15. februar skal de ni artistene slåss om førsteplass i MGP-finalen i Oslo Spektrum, og med det turen til Basel og Eurovision Song Contest i Sveits senere i år. Her er både nykommere, gjengangere og tre ikke ubetydelige comeback fra artister som alle kan kalle seg «folkekjære». Her er nok å hente for den som liker de store stemmene, samt et hardrock-innslag det spruter ild av.
Låten er anmeldt i henhold til rekkefølgen vertskanalen NRK annonserte dem i.
Bobbysocks klare for MGP 40 år etter

---
4
LÅT
Bobbysocks
«Joyful»
---
At noe låter som veldig mye man har hørt før, er vanligvis et dårlig tegn. Men ikke nødvendigvis i Melodi Grand Prix-sammenheng. Og her snakker vi om legendene Bobbysocks, hele førti år etter at duoen Hanne Krogh og Elisabeth Andreassen vant den internasjonale finalen med «La det swinge». «Joyful» har et snev av samme vinneroppskrift, gledesfylt og som snytt ut av åttitallets ubekymrede tilværelse. Den er da også laget med et ønske om å spre glede i vår tid. Mindre komplisert blir det ikke. Melodien er skrevet av Andreassen, Hanne Krogh har skrevet teksten.

Tar man på seg MGP-brillene kan sangen kan få mange fans på kommersiell voksenradio, selv om produksjonen er litt for sedat 80-tallsaktig og ikke så umiddelbar som man kanskje skulle ønske. Tross det gledesfylte budskapet blir det noe reservert over det hele. Men bare tanken på Bobbysocks i Eurovision alene kan bringe dem langt av sted. Og uansett utfall blir det selvsagt mye «joyful» 40-årsjubilering, feiring og turné med Bobbysocks.
Les også: Peter Pan flyr høyt på Nye Hjorten og på Stargates musikk
LLL i Melodi Grand Prix

---
2
LÅT
LLL
«Parasite»
---
Denne trioen består av Augusta Thoresen, Rebecca Pleym og Elisabet Drøsdal, eller årets SoMe-gruppe i MGP som alle har syslet med musikk på egen hånd forut for låten «Parasite» og samarbeidet med Olli Äkräs, Nora Foss Al-Jabri, Subwoolfer/A1-ringrev Ben Adams og artisten Jim Bergsted. Å sette sammen «supergrupper» er en velkjent oppskrift fra både 90-tallet og Eurovision, og trioen selv er store fans av britisk og amerikansk 90-tallspop, skal vi dømme etter hva de selv sier. Her har vi tre stemmer som flyter inn i hverandre uten påtakelig friksjon. Vi snakker tidlig 2000-talls klubb- og partypop uten en eneste original idé, og attpåtil har noen oppdaget Darudes «Sandstorm» femten år for seint. «Parasite» er overivrig produsert og en smått enerverende partylåt, men har også MGP-faktor nok til å sanke stemmer fra dem som virkelig er i partystemning.
Nora Jabri med doble sjanser

---
5
LÅT
Nora Jabri
«Sulale»
---
Nora Jabri dobler sjansene i årets Melodi Grand Prix. Hun er en av låtskriverne til LLL; men stiller også på egen hånd med låten «Sulale», skrevet av henne selv og Emma Louise Gale, Ovidiu «Ovi» Jacobsen og MGP-gjenganger Ola Frøyen. Sangen reflekterer hennes egen bakgrunn, og da tenker vi ikke på at hun ble småberømt etter å ha vunnet «Norske Talenter» som 12-åring, og valgt ut til å opptre på Oprah Winfreys show. Eller at hun vant «Stjernekamp» i 2014. Etter mange år i USA, blant annet på Berklee College of Music i Boston, er hun nå tilbake i Norge og på den store scenen med en låt inspirert av sin arabiske bakgrunn, og sangen er lagt opp som en dialog mellom far og datter. «Sulale» betyr blodsbånd og sangen er en elegant lek med arabiske musikkimpulser, drivende rytmisk håndklapping og perkusjon med lyse tangenter, fine detaljer og eksplosive anslag og refrenger. Som låt kanskje den beste i årets MGP-bunke, men vi vet jo at i denne konkurransen spiller ofte helt andre faktorer inn.
Nye låter: Ora The Molecule danser og KingSkurkOne er enig
Nataleen spiller høyt i MGP

---
4
LÅT
Nataleen
«The Game»
---
Madeleine Nataleen Tverberg fra Stokke og Sandefjord kom langt i The Voice for tre år siden. Det er da også stemmen som sammen med en «større enn stort»-innstilling gjør denne powerpoplåten til en kraftfull sak som klasker til med tordentrommer, et refreng som strekker seg opp mot de øverste skylagene og et akkompagnement som bygger på den typen marsjtakt som garantert vil pumpe opp ethvert vorspiel.

«The Game» er en låt hun har skrevet selv, sammen med Starlab (Stanley Ferdinandez og Henning Olerud) som komponerte Alessandras vinnerlåt «Queen of Kings» i 2023. Og den er også et godt benkemerke for «The Game», hvor Nataleen virkelig får tøyd stemmen sin over en trommefest som får «Stomp» til å blekne. Selv om det blir ensformig med full guffe hele veien, vil den avhengig av showet være en udiskutabel joker dette i årets MGP-finale.
Sondrey er tilbake

---
4
LÅT
Sondrey
«Vagabond»
---
Sondrey, eller Sondre Mulongo Nystrøm fra dalsiden i Øyer i Gudbrandsdalen, har en av landets vakreste RnB-stemmer. Mange fikk han med seg sjarmetappen hans i «Farmen kjendis», som han vant, samt i både «Stjernekamp» og i Melodi Grand Prix i 2020. Noen fikk kanskje også sett han i Riksteatrets oppsetning «Bonnie & Clyde». Og det er stemmen som kommer mest til sin rett på «Vagabond», en etter hvert kjapp RnB-låt med innslag av afrobeat og med et lyst og fengende refreng.

Låten har han skrevet selv sammen med danser, koreograf og musikalartist Magnus Emaka Einang. Låten er generelt en av de beste bidragene her, men selv om den også har kvaliteter som kan få den til å lette også i MGP, blir den litt for anonym til at den skiller seg ut. Om Sondrey kan løfte den showmessig gjenstår å se.
Les også: Forbløffende kveld med Sondre Lerche i Operaen
Iris Severine Mikalsen, aka Ladybug

---
4
LÅT
Ladybug
«Hot as Hell in Paradise»
---
Det er gjort et aldri så lite poeng ut av at Iris Severine Mikalsen, aka Ladybug, har stått i baren på Oslo Spektrum. Den er stor, og det er også Ladybugs musikk. Hun kommer opprinnelig fra øya Lovund rett ut vest fra Mo i Rana, men kan krysse av både Hønefoss og Oslo på CV-en, samt en litt brokete artisttilværelse som har fått både form og stil de siste årene, blant annet som en sceneartist med standard powerrock og -pop på repertoaret. Med andre ord 4 Non Blondes, Lady Gaga og dess like, samt at hun i MGP-bidraget vsiser et aldri så lite Kate Bush-gen paret med Christina Aguilera. Om man kan se for seg en musikalsk vindmaskin på full styrke i snaue tre minutter, med har du «Hot as Hell in Paradise» i et nøtteskall. Og ut fra den nøtta kommer en fandenivoldsk sjangerpreppa kraftpoplåt med forbudte følelser, fyldige rekviem-aktige koringer, fullt trøkk og finurlige små rimevers som vil kunne feste seg hos et internasjonalt publikum. Stemmen er stor, låten enda større og refrenget aller størst. Hun er definitivt klar for ny jobb i Oslo Spektrum.
Tone Damli for tredje gang

---
3
LÅT
Tone Damli
«Last Song»
---
Det er tjue år siden Tone Damli slo gjennom med «Idol». Nå deltar hun i Melodi Grand Prix for tredje gang, med «Last Song». Kanskje handler det om at enten er alle gode ting tre, eller så er dette siste forsøk. Dette er nok en «stor» poplåt i årets MGP-sirkus, en rett fram og fengende sak som viser at Tone Damli har energien som skal til, men er låten original nok? Hun vil selvsagt score poeng på gjenkjennelseseffekt og på MGP-rutinen fra «Butterflies»-suksessen i 2009.

Sjangermessig er ikke «Last Song» så langt unna, bare med mye mer tempo og positiv sjarm, om enn litt mindre egenartet. Låten er for øvrig skrevet av Kiss-legenden Gene Simmons datter, Sophie Tweed Simmons, i samarbeid med Kristoffer Tømmerbakke (fra Erik og Kriss) og superprodusenten Erik Smaaland. Den som har hørt Simmons egne låter «Black Mirror» og «Lovesick» med Alan Walker, vet hvor i landskapet «Last Song» befinner seg. Men både Ladybug og Nataleen har nok større gjennomslagskraft enn «Last Song» på oppløpssiden.
Les også: Pop i 2024: Det store kvinneåret
Luke Alessandro tenner lighteren

---
4
LÅT
Kyle Allesandro
«Lighter»
---
18 år gamle Kyle Allesandro er faktisk ikke nykommer i dette sirkuset. Han sto på scenen i sin første TV-konkurranse som tiåring, og deltok i Melodi Grand Prix for to år siden med låten «Geronimo» med gruppen Umami Tsunami. Det gjør ikke noe at den navnekonstruksjonen er forkastet, og Steinkjer-artisten greier seg helt fint på egen hånd. «Lighter» er skrevet sammen med Adam Wood, og er en til MGP å være sammensatt sak med en fin opprinnelse. Tittelen «Lighter» spiller ild, og Kyle Alessandro har skrevet sangen til moren sin som har blitt frisk av kreft. Det er en håpefull og lys låt, med et «banger»-refreng som klistrer seg til øret og fine arrangementsmessige detaljer med innslag av blant annet langeleik. Man skal ikke se bort fra at Alessandros stemme gjør at ellers nokså tradisjonell poplåt har potensial til å nå mange, men om den er skrudd sammen slik at den når opp i denne konkurransen, det gjenstår å se.
Les også: Dette er årets beste norske album i 2024
Wig Wam rocker med «Human Fire»

---
5
LÅT
Wig Wam
«Human Fire»
---
Store trommer, forrykende gitarsoloer fra Trond Holter, formidable refrenger og en tekst som formelig skriker på mye pyroeffekter med Åge Sten Nilsens vokal som slikker flammene hele veien. Wig Wam er tilbake i Melodi Grand Prix med en låt som sjongler frykt og fare som om det skulle være drops kjøpt på nærbutikken i Halden. «Human Fire» oser av Scorpions og Wig Wams egen glammikstur, og er noen hakk tyngre og noen alen bedre enn «In My Dream», som ga bandet og Norge en 9. plass i Kyiv for nøyaktig 20 år siden. Comebacket viser et band som har det i seg å fortsatt trekke store låter opp av hatten, denne med et budskap som handler om å gå sine egne veier, slik de alltid har gjort, og med en liten melankolsk streng som vibrerer i det hele. Legg til stor allsangappell og et lydbilde som treffer nostalgibølgen for glam- og hardrock midt i hjertet.