Kultur

Jo Nesbø i godt slag: Hardkokt USA-krim med mørkt bakteppe

Jo Nesbøs nye bok tar oss med til et norskættet miljø i Minneapolis i USA. Handlingen som som utspiller seg der er vaskeekte amerikansk i all sin gru.

Dagsavisen anmelder

---

ROMAN

Jo Nesbø

«Minnesota»

Aschehoug

---

Samtidig som han jobber som produsent for den første TV-serien om Harry Hole kommer Jo Nesbø med enda en roman utenfor Hole-universet. Bare sju måneder etter «Kongen av Os», som var en erketypisk fortelling fra Bygde-Norge. Nå skal vi til «et Amerika som står på kanten av stupet», ifølge forlaget. Boka lever opp til denne forhåndsomtalen. At handlingen foregår i ukene før Donald Trump ble valgt til president i 2016 bidrar til å gjøre mørket dystrere, og boka blir ekstra aktuell før den nye innsettelsen.

Som tittelen antyder flytter Nesbø oss langt av gårde. Til det norskeste området i USA, til Minneapolis i Minnesota, der de fleste vi møter har norskættede navn. Andre norske krimforfattere har vært der før. Først og fremst Vidar Sundstøl med sin såkalte «Minnesota-trilogi» som begynte med «Ravnene» for 16 år siden, fortjent belønnet med Rivertonprisen for årets beste norske krim. Bortsett fra geografien hadde den ingen likheter med Jo Nesbøs nye bok. Denne kunne i stedet vært et utkast til en ny sesong av TV-serien «Fargo», som foregår i den samme staten, med like bisarre, ofte bestialske hendelser.

Les også: Anmeldelse: Jo Nesbø: “Kongen av Os”

Til å begynne med møter vi den norske forfatteren Holger Rudi i passkontrollen på vei inn i USA i 2022, for å skrive true crime om en omfattende sak fra seks år tilbake. Vi følger ham litt rundt i Minneapolis, men han forsvinner så fort ut av beretningen at vi skjønner at han kommer sterkere tilbake for å forklare sin rolle.

Rudi forteller en drosjesjåfør om Ronald Knox, en katolsk prest som for rundt 100 år siden formulerte krimromanenes ti bud. Det første budet forutsetter at morderen må introduseres tidlig i historien, men at vi ikke får vite hva han tenker. Som sagt så gjort. Vi blir med en hevnende seriemorder fra det ene drapet til det andre, men forstår ikke hvem han er, hvorfor han er så besatt, før en politimann etter hvert begynner å forstå sammenhengen.

Denne etterforskeren er Bob Oz, sannsynligvis fra en familie som en gang het Aass. Han er skilt, ensom, også kalt One-Night-Bob, drikkfeldig, med dårlig impulskontroll og har lite igjen å tape. Men han er også vel bevandret i byens underverden, med sine kriminelle gjenger og store narkotikaproblemer. «Moral handler om hvordan vi vil at verden skal fungere, økonomi er hvordan den faktisk fungerer», sier Oz. En erketypisk antihelt, som i løpet av fortellingen blir suspendert på grunn av sin framferd. Like oppskriftsmessig er en av hans kolleger kjøpt og betalt av de kriminelle de skal bekjempe.

Les også: Jørn Lier Horsts “Tørt Land” – stille, men intenst drama

I noen hundre sider kan dette se ut som en ganske vanlig historie i den hardkokte krimsjangeren. Så begynner Nesbø sakte, men sikkert å vise sin klasse, med å vri plottet i stadig nye retninger. Jeg er vanligvis ingen tilhenger av de grusomste fantasiene i krimbøker, men Nesbø gjør dette med en skrekkblandet fryd som har mye felles med folkeeventyrenes mest imponerende overdrivelser.

«Minnesota» knytter seg tett opp til begredelige amerikanske tilstander, med en kontinuerlig strøm av relevant bakgrunnsinformasjon. Først og fremst om våpenlovgivningen, som preger mye av handlingen. Budskapet i boka er konkret formulert at «våpenet du smir, før eller siden vil bli rettet mot deg selv». Er det hele den nasjonale våpenlobbyen som burde settes bak lås og slå?

En av personene i romanen forteller desillusjonert om den amerikanske drømmen. «Om hvor heldige de var som bodde i et land med så mange muligheter for dem som var villige til å gjøre en innsats. Et land som ga deg en sjanse uansett om du var svart, brun eller hvit, om du satt i rullestol eller ikke hadde rike foreldre. Ja, du kunne til og med klare deg om du ikke hadde immigrasjonspapirene i orden ennå, for bare du ville, kom alt til å ordne seg». Og likevel går det altså helt galt for så mange.

Les også: Harry Hole til Netflix – Oslo som et downtown Detroit

Boka forklarer det amerikanske begrepet gated community, lukkede boligområder der privilegerte mennesker bor under bevæpnet bevoktning, for å beskytte seg mot mindre bemidlede naboer: «Mens de rike de siste tretti årene var blitt ekstremt rike, hadde middelklassens disponible realinntekt stått stille samtidig som prisene på utdannelse, helsetjenester og husvære hadde skutt i været». Bokas borgermester forstår at å utjevne de økonomiske forskjellene hadde vært en like enkel løsning, men som vi nettopp igjen har fått bekreftet på ordentlig er ikke flertallet av velgerne i USA enige i dette.

Nesbø har som vanlig satt seg inn i litt av hvert for å skrive en ny roman. Denne gangen er det håndverket taksidermi, utstopping av dyr, som blir forklart både teknisk og filosofisk. Denne kunnskapen er med på å sy sammen intrigen, med en bakenforliggende advarsel om at USA er i ferd med å gå ut av sitt gode skinn. Handlingen er satt på spissen på forfatterens mest utspekulerte, spektakulære måte, men bakteppet er likevel realistisk og skremmende nok. Og likevel er «Minnesota» underholdende så det suser!

I salg fra 8. januar.


Jo Nesbø: «Minnesota»