Fjorårets tall for de siste månedene viste at folk langt på vei har funnet veien tilbake til kinoene. På listen over annonserte filmer i løpet av de første månedene i 2025, er det også mye å glede seg over, i hvert fall på papiret.
Fortsatt er det en rekke titler som ikke har fått dato, og strømmekanalene er som vanlig tilbakeholdne med langtidsplaner. Mange av de aller største titlene er også planlagt til sommeren, som «Superman», eller til høsten og opp mot jul, som ny «Flåklypa»-film, de potensielle norske storfilmene «Kraken» og «Blücher», og internasjonale filmer som «Avatar:; Fire And Ash», «Jurassic World Rebirth» og Danny Boyles «28 Years Later».
Her er filmene vi har visse forhåpninger til med premiere i løpet av 2025s første måneder.
«Babygirl»
Regi: Halina Reijn
En av de første imøtesette strømmepremierene i 2025 er Halina Reijns erotiske thriller «Babygirl», filmen Nicole Kidman vant skuespillerprisen for under Venezia-festivalen i fjor. Kidman spiller en toppsjef for et techselskap som risikerer både jobb og ekteskap når hun innleder et forhold til en mye yngre praktikant (Harris Dickinson) som jobber for henne. En film om maktstrukturer og kjønnsroller lagt i et thrillerleie med sex og begjær som drivkraft. (10. januar)
Les også: Tett, trykkende og truende «Nosferatu»
«Parthenope»
Regi: Paolo Sorrentino
Den italienske filmskaperen Paolo Sorrentino har fått mange fans både blant publikum og kritikere etter filmer som «Den store skjønnheten» (2013), «The Hand Of God» (2021). Hans nye film har fått noe blandet mottakelse etter festivalpremierene i 2024, men vant også prisen for beste foto i Cannes. Filmen er nok en utforskning av det erkeitalienske, nærmere bestemt en historie lagt til Napoli og med Celeste Dalla Porta som Parthenope, i mytene oppkalt etter sirenen som skal ha gitt Napoli navn. Parthenope bergtar alle med sin skjønnhet, og lynende intellekt. (10. januar)
«Back In Action»
Regi: Seth Gordon
Skuespiller Cameron Diaz er «Back In Action» på film for første gang på 10 år i denne actionkomedien, som har strømmeperiode på Netflix. At filmen er regissert av Seth Gordon («Horrible Bosses») behøver ikke bety at dette er stor kunst, men kanskje blir det morsomt når Diaz og Jamie Foxx spiller et ektepar som plutselig får sin fortid som CIA-agenter avslørt og de tvinges til å gjenoppta gamle kunstner. (Netflix 17. januar)
Les også: Dagsavisens favoritter - dette er årets beste filmer fra 2024
«Emilia Perez»
Regi: Jacques Audiard
Fransk films prissanker framfor noen returnerer med en musikal med narkobaroner og kjønnskorrigering som tema. De fire skuespillerne Selena Gomez, Zoe Zaldana, Karla Sofía Gascón og Adriana Paz delte skuespillerprisen i Cannes for dette musikaldramaet om en toppadvokat (Zaldana) som får i oppdrag å bistå en mexicansk narkobaron (Gascón) som vil realisere drømmen om å skifte kjønn. (31. januar)
«Kneecap»
Regi: Rich Peppiatt
Denne er dømt til kultstatus, og allerede kalt (den irske) hip hop-ens svar på «Trainspotting». En oppdiktet historie om «bakgrunnen» for den rapgruppa Kneecap fra Belfast, som slett ikke er oppdiktet. Medlemmene spiller seg selv og det går over stokk og stein mens Michael Fassbender spiller en slags mentorprest i et fiksjonsdrama som handler om språk, identitet, dopsalg og dårlige rim. Regissør Rich Peppiatt debuterer i dette formatet etter å ha laget musikkvideoer for Kneecap. (7. februar)
«No Other Land»
Regi: Basel Adra, Yuval Abraham, Rachel Szor og Hamdan Balal
Den palestinsk-norske dokumentaren «No Other Land» har vunnet en rekke priser allerede, og regnes som et nærmest sikkert kort når det kommer til Oscar-nominasjon. Filmen er laget og regissert av et palestinsk-israelsk kollektiv og dokumenterer israelske bosetteres okkupasjon av Vestbredden. Filmen er dels norsk gjennom produsentene Fabien Greenberg og Bård Kjøge Rønning. (7. februar)
Les også: «Kjærlighet» er den sterkeste av filmene i Dag Johan Haugeruds trilogi «Sex Drømmer Kjærlighet»
«Captain America: Brave New World»
Regi: Julius Onah
Marvel Studios har levert så ymse de siste årene, men Captain America-serien er ikke blant de største skuffelsene. Det gir visse forhåpninger foran denne fjerde filmen, den første etter at Chris Evans kaset skjoldet for siste gang. Nå er det Anthony Mackie som ikler seg rollen som Sam Wilson og kapteinhabitten som han overtok i miniserien «Falcon and the Winter Soldier», som er forløperen til denne filmen hvor Harrison Ford spiller president Thaddeus Ross/Red Hulk. (12. februar)
«A Different Man»
Regi: Aaron Schimberg
Renate Reinsve bringer «A Different Man» til norske kinoer. Det handler om identitet og vårt syn på de som ikke passer inn i det vedtatt konforme, med Reinsve i hennes første amerikanske spillefilmproduksjon. En svart satirisk dramakomedie med den norske skuespilleren som Ingrid, dramatiker, og nabo og venn til Edward (Sebastian Stan), som går gjennom en kirurgisk prosess når nevrofibromatose fører til store utposninger i ansiktet. Når Ingrid setter opp et teaterstykke basert på Edward, spiller han seg selv, men inn fra sidelinjen kommer Oswald, spilt av Adam Pearson («Under The Skin», «DRIB»), som har samme tilstand som Edward, men også en helt annen selvsikkerhet. (14. februar)
Les også: «Vi har ennå i morgen» er et folkelig, følelsesladet melodrama fra etterkrigstidens Roma
«A Complete Unknown»
Regi: James Mangold
Stjerneregissøren James Mangold er kjent for sluggere som «Logan» og «Wolverine», men også Johnny Cash-biografifilmen «Walk The Line». Nå gir han seg i kast med en levende legende innen musikkhistorien, Bob Dylan. Timothée Chalamet ikler seg rollen som (og stemmen til) Dylan i 1960-tallets New York, med Elle Fanning og Edward Norton i andre store roller. (21. februar)
«Spermageddon»
Tommy Wirkola («Død snø») og Rasmus A. Sivertsen («Flåklypa»-filmene, «Helt super») har fått lov (?) å være alene på gutterommet, og der har de laget verdens mest usannsynlige animasjonskomedie om sædcellene Simen og Cumilla. De lever i pungen til tenåringen Nils. Når han treffer en jente og det er sex på gang, går alle alarmer inne i hovedsentralen til Nils, og det er duket for det som tegner å bli den mest hysteriske filmkomedien noensinne (det er vel strengt tatt den første i sitt slag) om syngende sædceller, skumle prevensjonstrusler, kampen om egget og et språk så saftig at det spruter av det også. (28. februar)
«The Brutalist»
En av favorittene foran vinterens Oscar-nominasjoner, med manus av norske Mona Fastvold sammen med regissør Brady Corbet. En film om hvem som eier historien. Adrien Brody spiller den ungarske Bauhaus-inspirerte arkitekten László Toth (Adrien Brody), som kommer til Amerika etter å ha vært internert av nazistene under andre verdenskrig. Han søker arbeid, og kona Erzsébet (Felicity Jones). En mystisk rik mann tilbyr han jobben med å bygge et helt spesielt monument. (28. februar)
Les også: «Conclave» på kino: Tarvelig tronespill
«Mickey 17»
Regi: Bong Joon-ho
Denne svarte science fiction-komedien er et rent stjernetreff, nærmere bestemt den første engelskspråklige filmen skrevet og regissert av Oscar-vinner Bong Joon-ho («Parasitt», «Snowpiercer»), produsert av blant andre Brad Pitt og med Robert Pattinson i hovedrollen som en utskiftbar arbeider på en koloni som skal befolke en fremmed isplanet. Hvis han omkommer kan han bli erstattet med en ny kropp uten at minnet går tapt. Eller? Basert på Edward Ashtons roman «Mickey7». (7. mars)
«Den stygge stesøsteren»
Regi: Emilie Blichfeldt
Emilie Blichfeldt spillefilmdebuterer med «Den stygge stesøsteren», en film som snur opp ned på brødrene Grimms eventyr «Askepott». Her handler det om Askepotts stesøster, som er av det mindre pene slaget skal vi tro denne svarte horrorkomedien, og heller ikke særlig sympatisk på innsiden. Elvira gir alt for å kapre prinsen, både endring av utseende og selvsagt må Askepott ryddes av veien. Med Lea Myren («Kids In Crime») som Elvira, Thea Sofie Loch Næss («So Long Marianne», «La Palma») som Askepott og Flo Fargerli som lillesøsteren. Ane Dahl Torp spiller den onde stemoren. (7. mars)
«Alt skal bort»
Regi: Arild Østin Ommundsen.
Sammen med livsledsager, skuespiller og filmskaper Silje Salomonsen har Stavangerbølgens far Arild Østin Ommundsen blant annet laget «Tottori! Sommeren vi var alene» og NRK-serien «Evy og alltid». Nå kommer de med «Alt skal bort», som kalles en «coming of middle age»-film om søskenkjærlighet og familieroller. Thomas Dybdahl har laget musikken og en rekke av Stavangers skuespillere blir å finne foran kamera sammen med Salomonsen. (14. mars)
Les også: Disse artistene vil prege norsk musikk i 2025
«The Seed of the Sacred Fig»
Regi: Mohammad Rasoulof
Mohammad Rasoulofs «The Seed of the Sacred Fig» konkurrerte i Cannes I 2024, hvor den hentet hjem juryens spesialpris. Det skjedde samtidig som Rasoulof ble dømt til åtte års fengsel i hjemlandet Iran for å ha skadet rikets sikkerhet. Han har også tidligere blitt dømt i Iran for sine regimekritiske filmer, men rakk denne gangen å flykte før han ble pågrepet. «The Seed of the Sacred Fig» er en nær thriller av en politisk film, en familie som utfordres av det patriarkalske systemet i etterdønningene av opptøyene og protestene etter drapet på Mahsa Amini. (21. mars)
«Snehvit»
Regi: Marc Webb
Disney gir seg i kast med å levendegjøre nok en klassiker, kanskje den største av dem alle. var Tegnefilmmusikalen om Snehvit fra 1937 la på mange vis grunnlaget for hele den eventyrlige historien til det amerikanske underholdningsselskapet. Nå blir også denne ikoniske tittelen innspilt på nytt som «live action»-film, altså «levende film», med Rachel Zegler i rollen som Snehvit og Gal Gadot som den onde stemoren. Så får vi se hvordan de løser filmens store sidegalleri med Brille, Lystig, Søvnig, Blygen, Prosit, Sinnataggen og Minsten. (21. mars)
«The Legend of Ochi»
Regi: Isaiah Saxon
Denne fantasyfilmen fikk en del oppmerksomhet, og ikke bare av det gode, etter at traileren avdekket selve «Ochi» – en figur i en fantasiverden som er dels moderne samfunn, dels middelalder i «det høye nord» – som mest av alt ligner på barneversjonen av Yoda med lydene til E.T. Men det påkostede eventyret ser ut som noe som kan fenge bredt, med jenta Yuri (Helena Zengel) finner en såret liten skapning som hun bestemmer seg for å bringe hjem til sine egne før den blir tatt hånd om av hennes livredde medborgere. Willem Dafoe og Emily Watson spiller sentrale «voksenroller». (11. april)
«Maria»
Regi: Pablo Larrain
Den chilenske filmskaperen Pablo Larraín veksler gjerne mellom systemkritiske dramaer og subjektive fiksjonsportretter av virkelige berømtheter, med Pablo Neruda-filmen «Neruda» som et slags bindeledd. «Maria» føyer seg inn blant de sistnevnte celebritetsfilmene, og forteller historien om operadivaen Maria Callas’ siste dager før hennes død i Paris i 1977. Angelina Jolie har i tittelrollen som den feterte stjernen som på vei inn i skyggene hallusinerer om fortiden. Fra før har Larraín laget Jackie Kennedy-filmen «Jackie» og «Spencer», med Kirsten Stewart i rollen som prinsesse Diana. (11. april)
Les også: Dette var årets beste norske album i 2024
«Sinners»
Regi: Ryan Coogler
Etter «Black Panther»-filmene er forventningene til en ny Ryan Coogler-film naturlig nok skyhøye. Denne gangen leverer han et periodedrama han selv har skrevet, med Michael B. Jordan i hovedrollene som to tvillingbrødre i de sterkt segregerte sørstatene rundt forrige århundreskifte. En film som ryktes å være noe i nærheten av en vampyrhistorie med blodig ondskap og demoner. Eller som den lovende traileren forfekter: «Om du stadig danser med Djevelen, vil han en dag følge deg hjem». (16. april)
«Mission Impossible: The Final Reckoning»
Regi: Christopher McQuarrie
Tom Cruise returnerer til rollen som Ethan Hunt for åttende gang. Eventyret som er regissert av Cruise-favoritt Christopher McQuarrie, er mer globalt anlagt og spektakulært enn noensinne, skal vi tro traileren. Igjen er Norge en del av settet, nærmere bestemt Svalbard der Cruise og teamet forårsaket en aldri så liten disputt med norske myndigheter. Først trakk Kulturdepartementet tilbake tilskuddet til innspillingen over fordi insentivordningen ikke gjelder for innspilling gjort på Svalbard. Så ble de av miljøvernhensyn nektet helikopterlandinger på de planlagte innspillingsstedene. Cruise og selskapet Paramount tok regningen selv, og scenene fra Svalbard er med. (25. mai)