Etter 13 år stenger Popsenteret, som inneholder relikvier fra hele Norges pophistorie, dørene. Det interaktive museet har gjennom disse årene tatt med sine gjester på en reise gjennom norsk musikkhistorie i form av klenodier, fortellinger og instrumenter. I høst besluttet byrådet å legge ned senteret, som er i regi av Oslo kommune.
Popsenteret ligger midt mellom øvingslokalene i Øvingshotellet og Riksscenen, rett ved Thorvald Meyers Gate på Grünerløkka. Det første som møter deg i utstillingen er en kopi av Adolf Østbyes «Parodi paa Terje Vigen», en av de første grammofonplatene som ble spilt inn i Norge i 1904. Videre går man gjennom blant annet krigstidens revyer, Roald Stensbys 60-tallsrock, visesangbølgen på 70-tallet, a-ha på 80-tallet og fram til dagens moderne popmusikk.
Les også: Anmeldelse: «Black Doves»: Blodig morsom nedtelling til jul (+)
– Trist og krevende
– Det er trist og krevende at dette tar slutt. Man får jo et sterkt forhold til både arbeidsstedet og kollegene sine. Kulturfeltet er vel på sett og vis preget av en grad idealisme og samhold, som har preget Popsenteret.
Det sier Inger Jørgensen Bertelsen, daglig leder ved Popsenteret til Dagsavisen.
Hun mener et stramt kommunebudsjett er en av årsakene.
– Man har fra politisk hold, i situasjonen Oslo er i nå, ikke sett at man har klart å få tilstrekkelig finansiering til å drive videre. Det er relativt få muligheter til å tjene mye på museumsdrift. Konkurransen med de store museene i Oslo, en by med et rikt kulturtilbud, er også krevende. Samtidig representerer Popsenteret noe helt unikt. Musikkhistorien er et «felles eie» – vi løfter ikke fram en enkelt helt, men mange, fra norsk musikkhistorie. Det er kanskje derfor vi har sett så stort engasjement nå, fordi det betyr mye for mange, sier Bertelsen.
Les også: Mistet sønnen til selvmord: – Jeg visste ikke at man skal spørre om selvmordstanker (+)
– Oslo mister en perle
Det har den siste tiden vært knyttet dramatikk til finansieringen av Oslos kulturliv. Tidligere i høst ble det stilt et mistillitsforslag mot byråd for kultur og næring i Oslo, Anita Leirvik North (H). Det er særlig byrådens håndtering av budsjettkrisen til Oslo Nye Teater som skapte misnøye blant de fire opposisjonspartiene, skrev NTB.
Fremskrittspartiet reddet imidlertid byråden tidligere i desember. Bertelsen har forståelse for fokuset.
– I media har det vært mest fokus på Oslo Nye Teater. Det er ikke rart, og de fortjener selvsagt det. Dramatikken har vært stor rundt teateret og det står mye på spill. Når det er sagt, så retter vi oss mot en andre gruppe enn teateret – skoler, spesialklasser, barnehager, frivilligheten og så videre. Mange av dem står nok ikke og demonstrerer foran rådhuset, sier Bertelsen.
Bertelsen understreker at de ansatte ved Popsenteret skal tas vare på.
– Ansatte i Oslo kommune har et sterkt vern. Vi blir overtallige med rett på lønn til man går over i ny jobb, enten i kommunen eller et annet sted. Vi er glad for at ingen trenger å være engstelig for å ikke ha jobb. Samtidig er det viktig at alle de ansatte skal komme gjennom dette på en god måte. Vi har noen vanvittig kompetente folk som har vært modige og har hatt sterk stayerevne over mange år.
– Hva vil skje med alt som er stilt ut?
– Det første vi skal gjøre nå er å kartlegge museets innhold, og det kommer nok til å ta litt tid. Vi skal ta på alvor at vi besitter materiale som betyr mye for mange og som er lån eller gitt som gaver. Det er også en rekke gaver fra sparebankstiftelser og andre tilskuddsgivere. I løpet av perioden som kommer må vi finne ut av hvordan samlinger og innhold kan brukes og tas vare på best mulig måte videre. Målet må jo være at folk skal kunne ha glede av dette videre, sier Bertelsen.
– Oslo mister en perle. Jeg tror alle som har vært hos oss har opplevd Popsenteret som viktig, raust og inkluderende.
Les også: Overlevde Hiroshima: – Det var som om sola falt ned fra himmelen
– Veldig vemodig
Hugo Gjelsvik Herrman jobber ved Popsenteret. Han synes det er leit at det nå skal legges ned.
– Det har vært vanskelig å nå ut med informasjon rundt dette. Det er veldig vemodig. Vi har visst om forslaget lenge, så det har ikke vært helt overraskende heller. Men da jeg fikk vite det er det klart jeg fikk en klump i halsen. Det finnes ikke et makent tilbud til dette i Norge.
Han merker seg at de besøkende alltid har satt pris på opplevelsen.
– Folk har det stort sett alltid gøy her, i alle aldre. De voksne stopper gjerne på bestemte steder i utstillingen, avhengig av i hvilket tiår de finner utstyret de selv brukte da de var unge. Til det yngre publikum har vi også bydd på alt fra-DJ-kurs til en rekke forestillinger, de har fått prøve seg i studio og så videre. Det har vært en stor bredde. Ungdomsskolene har også fått velge i flere omvisninger vi har hatt, som konseptet «musikk på resept», som handler om hvordan musikk påvirker både humøret og hjernen generelt, sier Herrman.
– Veggen er i forbindelse med et samarbeid med RITMO, eller Senter for tverrfaglig forskning på rytme, tid og bevegelse ved Universitetet i Oslo, sier Herrman.
Han sier de har fått mange reaksjoner på nedleggelsen.
– Folk synes det er veldig synd. Tilbakemeldingene har kommet fra folk som har vært her flere ganger opp gjennom årene, men også fra folk som har besøkt for første gang. De blir overrasket over at vi legges ned. Det har også kommet tilbakemeldinger fra en rekke turister som har tatt turen innom.
Herrman sier han er glad for at Popsenteret har blitt godt brukt.
– Mange har brukt huset aktivt, og det er veldig trivelig å se. At for eksempel barna som besøker tar seg til rette her synes vi er veldig hyggelig. De oppfører seg som de er hjemme, og finner seg fort til rette.
Han understreker bredden i Popsenterets utstillinger.
– Man har punken på den ene siden og revykulturen under krigen på den andre. Gjennom den samme ytringsformen har man kunnet vise ulik tilhørighet, motstand og kjærlighet, sier Herrman.
Les også: Hedvig Montgomery: – Det lager problemer når foreldre snoker på barna sine (+)
Lite penger spart for kommunen
– Vi har hatt barne- og ungdomstilbudene som har vært den viktigste driften vår. Det har vært gratis for alle opp til 18 år i feriene, blant annet, og gratis for alle Osloskolene, påpeker Herrman.
Herrman tror ikke nedleggelsen vil føre til særlig med besparelser for kommunen.
– Jeg sitter med en følelse av at byrådet har ønsket å vise handlekraft med denne beslutningen. Men det kan ikke være stort sparer, gitt at alle de ansatte inntil videre vil bli lønnet av kommunen og husleien gjelder fram til 2029. Til tross for nedleggelsen så forsvinner ikke pengene ut av budsjettet av den grunn. Sett i lys av kommunens budsjett er det svært lite penger det er snakk om.
– Man kutter i praksis et barne- og ungdomstilbud som har gitt unge fra både vest og øst samme referanser og en felles plattform, og det er et tap. Man har hørt de samme låtene, fått kjennskap til samme sted. Det er få slike steder som er like samlende, mener Herrman.
Les også: Ekspert om Donald Trump-effekt i Nato: – Min store frykt (+)
Krevende budsjett
– Oslo kommune er i en krevende økonomisk situasjon, og vi har måttet kutte i alle sektorer. Popsenteret har over flere år hatt stramme driftsrammer og kulturetaten har gjennom flere år meldt oss at det er behov for økte bevilgninger for å sikre en forsvarlig drift av museet, og med mulighet for videreutvikling av utstillinger.
Det skriver Byråd for kultur og næring, Anita Leirvik North fra Høyre, til Dagsavisen.
Hun mener det ikke har vært rom for å oppdatere samling eller utstillinger, som igjen påvirker kvalitet og attraktivitet i tilbudet. De siste årene har museet da også hatt stadig lavere besøkstall og derav lavere inntekter, påpeker hun, og sier at alternativet til å legge ned hadde vært å øke rammene betydelig.
– Jeg er glad for at bystyret vedtok sammen med budsjettet at byrådet skal kartlegge hva som kan og bør gjøres med utstyr, gjenstander og samlinger, med mål om å legge til rette for at andre aktører som ønsker å overta samlingene eller andre deler av Popsenterets utstilling skal få mulighet til det. Det følges nå opp. De som er interessert og har mulighet kan kontakte kulturetaten. Kommunens forpliktelser ovenfor de ansatte fortsetter også, skriver North.
Henrik Haraldsen Sveen er tidligere ansatt ved Popsenteret, og har bestemt seg for å ta turen innom på aller siste åpningsdag. Han også synes det er trist at byrådet har kuttet støtten til senteret.
– Det er vemodig. Det er veldig synd at det stenger, men det er fint og gøy å se stedet igjen. Det er mulig huset stenger, men musikken stopper aldri, sier han.
Les også: Pop i 2024: Det store kvinneåret
Les også: Musikkåret 2024: Dette er årets beste norske album