Kultur

Invitert til Toronto:– Quislings siste dager er en norsk Oscar-kandidat

Erik Poppes spillefilm om landssvikeren Vidkun Quisling ventes å bli en internasjonal suksess, og mulig norsk Oscar-kandidat. Mandag ble det klart at den får internasjonal premiere på filmfestivalen i Toronto, og verdenspremiere på Haugesund filmfestival.

Toronto International Film Festival (TIFF) rangerer blant de mest prestisjefylte internasjonale filmfestivalene i verden og en viktig døråpner for norske filmer til det nordamerikanske markedet. Og før TIFF åpner den Haugesund filmfestival med sin verdenspremiere.

– Quisling så jeg i september i fjor, og jeg er fortsatt imponert over det fantastiske skuespillet og hvor god filmen er, sier Stine Oppegaard i Norsk filminstitutt til Dagsavisen.

– Viktig for Oscar

Quislings siste dager er ikke den eneste storfilmen som lanseres i disse dager, som har et historisk fokus. Oppegaard tror imidlertid ikke at filmene vil konkurrere om publikums oppmerksomhet på en dårlig måte.

– Også i Nr. 24, som handler om «Kjakan» Sønsteby, er historien lagt til krigen. Disse filmene gir publikum noe nytt, og jeg tror både norsk og internasjonalt publikum vil glede seg over dem. De gir et yngre publikum en intensiv innføring i historien, og vil gi dem et annet bilde på det som skjedde, mener Oppegaard.

Bare minutter etter at hun publiserte nyheten om Quisling-filmens Toronto-invitasjon på sin Facebook-side, ble hun kontaktet av nok en filmfestivalarrangør.

– Palm Springs Film Festival ønsker å vise Quisling-filmen. Arrangøren skriver at deres publikum elsker filmene til regissør Erik Poppe. Akkurat den festivalen kan være viktig for en eventuell Oscar-kampanje, forteller Oppegaard, som tidligere har sittet mange år i komiteen.

– Tror du Quislings siste dager er en Oscar-kandidat?

– Produsenten tenker jo allerede i de baner, og Erik Poppe ble kortlistet med Kongens nei. Den norske Oscar-komiteen har allerede begynt jobben med å se filmene som har hatt eller skal ha premiere innenfor de datoene Oscar-akademiet bestemmer. Jeg tror denne er en aktuell norsk kandidat, sier hun og påpeker at hun i dette tilfellet uttaler seg som privatperson, og ikke som tidligere komitémedlem eller representant for Norsk filminstitutt.

– Det er mange norske filmer som kan være aktuelle i år, så komiteen får ingen enkel jobb med å velge ut årets norske Oscar-kandidat, legger Oppegaard til.

Les også: Festivalsommeren: Stor oversikt

Utenlandsk interesse

Quislings siste dager skal vises i seksjonen special presentation som er for høyprofilerte spillefilmer. Tidligere har norske filmer som Hodejegerne, Kon-Tiki og Liv Ullmanns Miss Julie blitt vist i den samme seksjonen, heter det i pressemeldingen.

– Ute i verden er det mange som er opptatt av norsk film og nordisk historie. Det er en fantastisk start for denne filmen at den starter med å åpne Haugesund filmfestival, der den har verdenspremiere, og måneden etter har den internasjonal premiere i Toronto, sier Oppegaard.

– Hva er forskjellen på verdenspremiere og internasjonal premiere?

– Verdenspremiere er første gang filmen vises for et betalende publikum, enten det er som en del av et festivalprogram, eller som ordinær kinovisning. Det kan være hjemme, eller i utlandet. Med internasjonal premiere, menes når filmen for første gang vises for publikum utenfor Norge, dersom verdenspremieren allerede har funnet sted i hjemlandet, forklarer Oppegaard.

Erik Poppe er en av Norges mest kjente og produktive regissører, med titler som Kongens nei, Utøya 22. juli, De usynlige og Schpaaa i katalogen.

Også produsentkorpset er takknemlige for Toronto-invitasjonen.

– Dette er virkelig en ny og betydningsfull milepæl for oss. Toronto-festivalen er den viktigste nordamerikanske filmfestivalen. Den medfører ofte amerikansk distribusjon, og er også en avgjørende introduksjon til Oscar-akademiet om vi blir valgt som norsk kandidat, uttaler filmens produsenter Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae i pressemeldingen.

Quislings siste dager får sin verdenspremiere som åpningsfilm av den 52. norske filmfestivalen i Haugesund søndag 18. august. Toronto filmfestival finner i år sted fra 5. til 15. september og Quislings siste dager får norsk kinopremiere den 13. september.

Det er første gang regissør Erik Poppe og produksjonsselskapet Paradox er i Toronto med en spillefilm i Special Presentation-programmet.

Les også: Mener Wolt gjemmer seg bak uføretrygdede (+)

Les også: Ekspert om forsikring: – Disse tilbudene sier jeg alltid nei til

Les også: Sexolog: Slik påvirker porno hjernen og sexlivet

---

Om Quislings siste dager

Fem år med okkupasjon ender den 8. mai 1945. Gjenreisingen av nasjonen kan begynne, men først må siste kapittel skrives. I en mørk celle på Akershus festning sitter han som hadde gjort det største sviket av alle; Vidkun Quisling.

Nå skal han stilles til ansvar for sine handlinger og uhyrlighetene nazismens ideologi førte til. Men først skal han møte sjelesørger og prest Peder Olsen. Kan presten, som selv er merket av krigens brutalitet, klare å hjelpe mannen som var på fornavn med Hitler selv, til sjelefred? Er landsforræderen med storhetstanker om seg selv og sin misjon, i stand til å angre?

Det sterke manuset bygger på grundig research, og er blant annet basert på hittil ukjente og unike kilder. En film om Quisling vil åpenbart vekke debatt 75 år etter hans død, også internasjonalt. Paradox rettigheter AS og regissør Erik Poppe har mottatt 18.000.000 kroner i produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt til Quislings siste dager av et totalbudsjett på ca. 85 millioner kroner.

---

---

Om filmen

Skuespillere: Gard B. Eidsvold, Anders Danielsen Lie, Lisa Loven Kongsli, Lisa Carlehed

Regi: Erik Poppe

Manus: Siv Rajendram Eliassen og Anna Bache-Wiig, etter en historie av Ravn Lanesskog, basert på en idé av Stig Svendsen og Finn Gjerdrum

Produsenter: Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae for Paradox Rettigheter AS

Distributør: SF Norge Internasjonal salgsagent: Reinvent

Om regissør Erik Poppe

Erik Poppe er en av Norges mest erfarne og produktive regissører, med Kongens nei, Utøya 22. juli, Per Fugelli siste resept, Tusen ganger god natt, De usynlige, Hawaii, Oslo og Schpaa i katalogen sin som regissør.

Paradox rettigheter AS er et av de mestproduserende produksjonsselskapene i Norge, med Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae som produsenter. Paradox har produsert alle Poppes siste filmer.

---



Mer fra Dagsavisen