Kultur

Den utfordrende roen

To nye album kombinerer blåserinstrumenter med store elektroniske klanger. Musikken er både vakker og annerledes.

Dagsavisen anmelder

---

John Derek Bishop/Inge Weatherhead Breistein

Ro

Jazzland

---

---

Arve Henriksen/Kjetil Husebø

Sequential Stream

Smalltown Supersound

---

Inge Weatherhead Breistein og John Derek Bishop er begge musikere innen elektronika-området, førstnevnte også en god saksofonist. Deres nye album sammen er basert på opptak fra fem kirker i deres hjemtrakter i Rogaland. Konserter der Breisteins saksofon ble elektronisk bearbeidet av Bishop på direkten, med tilhørende romklang.

Dette høres dristig eksperimentelt ut på papiret. Ingen grunn til uro. Albumet heter jo «Ro», og lever opp til tittelen. Albumet sies å være inspirert av langstrakte kystlandskap på Vestlandet, og når de først legger slike føringer på innholdet, også med titler som «Spurv», «Lyng», «Havlys» og «Stim» er det lett å lene seg tilbake, lukke øynene og lage sine egne bilder.

Breistein sørger for melodisk kontinuitet mellom albumets mange korte spor, og spiller gjerne med «sirkulær pust», som også er så effektivt på mange av Bendik Giskes innspillinger. Sammen med Bishops elektroniske atmosfære tar musikken oss inn i en tilstand av velvære. Jeg har gitt meg selv lov å bruke ordet «vederkvegelse» én gang i året i denne jazzspalten, og nå er tiden inne.

Det samme ordet bruker jeg gjerne også om albumet «Sequential Stream» med Kjetil Husebø og Arve Henriksen. Fremgangsmåten er annerledes, siden de har spilt inn albumet i hver sitt studio, sendt lydfilene fram og tilbake, og bearbeidet dem videre elektronisk. Albumet har piano og trompet i ren form, men også mer abstrakte ambiente lydflater. I «Single Sentence» får vi til og med høre Henriksen synge som en slags crooner.

På tross av likheter er dette to album som går hver sin vei innenfor det samme rammeverket, og kompletterer hverandre utmerket. Og så tar de på hver sin måte meg tilbake til en av mine store ungdomsopplevelser på dette feltet: Side 2 på albumet «Gandhava» fra 1971, der Gerry Mulligan og Bud Shank spilte saksofon med de elektroniske pionerene Beaver & Krause i en katedral i San Francisco. Da er det ikke mulig å ønske seg mer.

John Derek Bishop/Inge Weatherhead Breistein: Ro
Arve Henriksen/Kjetil Husebø: 
Sequential Stream