Kultur

Jazz: Ekte hat-trick fra Hedvig Mollestad

Gitaristen Hedvig Mollestad opptrer i stadig nye sammenhenger. For tredje år på rad gir hun ut et stort bestillingsverk på plate.

Dagsavisen anmelder

---

Hedvig Mollestad

Maternity Beat

Rune Grammofon

---

Hedvig Mollestad er tilsynelatende over alt. Ikke mange andre kunne med største selvfølgelighet spille på Tons of Rock og Kongsberg Jazzfestival med to ukers mellomrom i sommer. Riktignok med to forskjellige band, for hun har alltid mange jern i ilden.

I tillegg til platene med sin krafttrio har gitaristen Hedvig Mollestad gitt ut bestillingsverkene «Ekhidna» (2020) og «Tempest Revisited» (2021), og vunnet Spellemannprisen i åpen klasse for begge to. Nå kan hun gå for et ekte hat-trick med «Maternity Beat», som ble laget for Moldejazz i 2020, og spilt inn i studio senere.

Musikken framføres med Trondheim Jazzorkester, under ledelse av Erlend Skomsvoll. Et fleksibelt band, med 12 musikere denne gangen, men en helt annen sammensetning enn det TJO som spilte på albumet til Gurls for tre uker siden: Mai Elise Solberg og Ingebjørg Loe Bjørnstad (vokal), Adrian Løseth Waade (fiolin), Martin Myhre Olsen og Petter Kraft (saksofon), Thomas Johansson (trompet), Trine Knutsen (fløyte), Ståle Storløkken (tangenter), Ellen Brekken (bass), André Vassbø (perkusjon) og Torstein Lofthus (trommer). Flere av dem har spilt med Mollestad i forskjellige sammenhenger før.

Konseptet til «Maternity Beat» er tanker om morsrollen, familielivet og verden utenfor. – Hvordan kan vi oppdra våre nærmeste med idealer om likhet, samtidig som livsstilen vår opprettholder ulikhetene, spør hun i presentasjonen av albumet. Dette begynner med «On The Horizon», først forsiktig med stemmer som spør om det er en båt der ute, med mødre, fedre og barn. Deretter spiller Mollestad selv opp et gitarriff, før hele havet, bandet, begynner å koke med. Dette er for det meste musikk uten ord, altså ikke med et opplagt budskap, men musikk har som kjent en egen evne til å fremme omtanke og toleranse.


Albumet fortsetter i spennet mellom søkende samtidsmusikk og mer rytmisk spenning, med hele orkesteret aktivt, også med mange store solistinnslag. «All Flights Cancelled» er en låt som før er spilt inn med trioen hennes, og som også her låter som reinspikka rock’n’roll. Albumet slutter med to spor på nærmere ti minutter hver. «Maternity Beat» er melodisk nytelse, mens «Maternity Suite» dundrer av gårde med hele orkesteret for fulle segl, og hovedpersonen kommer med en av sine skarpeste gitarsoloer.

Hva blir det neste? Vi har foreløpig ikke hørt innspilt musikk fra Weejuns, som i utvidet utgave var et av høydepunktene på Kongsberg Jazzfestival i år. Neste år er hun residerende artist på Moldejazz, med muligheter for å opptre i enda flere nye sammenhenger. I mellomtida spiller Hedvig Mollestad med sin Trio på Parkteatret i Oslo 18. november, og i Verkstedhallen i Trondheim 19. november.



Hedvig Mollestad: Maternity Beat