Kultur

Nysgjerrig på Film Fra Sør? Sjekk disse filmene

Festivalen Film Fra Sør er i full gang i Oslo, med en rekke nye stemmer og store internasjonale navn på plakaten. Her er noen av de mest sentrale filmene.

Film Fra Sør har igjen inntatt kinosalene og inviterer publikum inn etter et par vanskelige pandemiår. Filmene er hentet fra nær sagt alle kontinenter og fra de fleste sjangre, og blant dem er kjente prisvinnere side om side med nye stemmer. Disse filmene er verdt å se nærmere på under årets festival i Oslo.

Film Fra Sør

«No Bears»

Regi: Jafar Panahi

Film Fra Sør setter Iran under lupen under årets festival, og velger å gi festivalens ærespris The Silver Mirror Honorary Award 2022 til regissøren Jafar Panahi for «hans fantastiske bidrag til verdens filmkultur». Panahi er for tiden en av mange kulturpersonligheter som sitter fengslet i Iran. I sommer ble han dømt til seks års fengsel etter at han blant annet protesterte mot fengslingen av sin regissørkollega Mohammad Rasoulof. Han har også tidligere blitt dømt for «propaganda» mot det iranske regimet, og har både måttet sone og blitt idømt husarrest og arbeidsforbud, noe som han likevel har greid å omgå gjennom å lage filmer som blant annet «This Is Not A Film» (2012), om sin tilværelse i husarrest. Panahi har vunnet hovedpriser på flere av de store festivalene, og på kino i Norge har vi sett hans mest kjente filmer som «Taxi Teheran» og «3 kvinner». Også en film som 2006-produksjonen «Offside» er en stadig tilbakevendende favoritt, nå mer aktuell enn noensinne med sitt fokus på forholdene iranske kvinner lever under, i filmen spesifikt knyttet til forbud mot å spille og delta på fotballkamper.

Jafar Panahi har deltatt på en rekke filmfestivaler verden over, her fra filmfestivalen i Berlin i 2006. 11. juli ble han arrestert av iranske myndigheter.

Hans nye film av året, «No Bears», er en sterkt symbolsk film fra et landsbymiljø hvor folk lever i frykt for livsfarlige bjørner, som en parallell til for eksempel det iranske moralpolitiet. Jafar Panahi spiller selv i filmen, som Jafar Panahi, en regissør som ikke får lov å reise ut av landet eller lage film. Han rigger derfor opp en filmproduksjon i en liten tyrkisk grenseby, og skal selv «fjernregissere» fra et hus på iransk side under påskudd av å være innleid bryllupsfotograf. I en handling lagt tett opp til virkeligheten handler filmen i filmen om et ungt par som planlegger å flykte til vesten, samtidig som deres historie ikke er så ulik et par i landsbyen der Panahi er på «bryllupsoppdrag», og blir beskyldt for å ha tatt bilde av noe han absolutt ikke skulle ha kjennskap til. En metafilm som utrolig nok også er laget selv med yrkesforbudet hengende over seg.

I tillegg til flere visninger av «No Bears» blir det arrangert en panelsamtale onsdag 16. november ledet av Sidsel Wold, samt at også «Taxi Teheran» (2015) og «3 kvinner» (2018) skal vises i retrospektiv.

Film Fra Sør

«Holy Spider»

Regi: Ali Abbasi

Svensk-iranske Ali Abbasi har med «Holy Spider» laget en mørk og brutal thriller som går rett inn i debatten om hvor lite verdt kvinner er i det iranske regimets øyne. Filmen er basert på en sann historie om en seriemorder som går etter noen av de mest sårbare i samfunnet, kvinnelige sexarbeidere. En journalist ser seg lei på at myndighetene lukker øynene for ugjerningene, og bestemmer seg for å ta saken i egne hender, med en intens og livsfarlig jakt som resultat. Ali Abbasi har på kort tid blitt en av Nordens mest spennende filmskapere, etter «Shelley» (med norske Ellen Dorrit Petersen i en stor rolle) og særlig «Grensen» som fikk en rekke priser og en Oscar-nominasjon. «Holy Spider» hadde premiere i Cannes i år, og får ordinær kinopremiere 25. november.

Film Fra Sør

«Min vakre stjerne»

Regi: Hirokazu Kore-eda

Mange ble kjent med den japanske mesteren Kore-eda gjennom hans Gullpalme-vinner «Shoplifters», som manifesterte hans helt unike og innimellom skrå blikk på hverdagens små og store trusler i form av dulgte følelser, hemmeligheter og drømmer i tidligere titler som «Som far, så sønn» (2013), «Søstre» (2015) og «Etter stormen» (2016). Hans nye film «Min vakre stjerne» vil være tematisk og stemningsmessig gjenkjennelig for de som så den tragiskmuntre «Shoplifters». Filmen kan ses som en slags fortsettelse hvor historien nå handler om to menn som med utgangspunkt i strøjobber for en lokal kirke stjeler nyfødte barn som blir etterlatt anonymt i en såkalt «babyboks» i kirken. Disse selger de så på det illegale adoptivmarkedet. Men en dag returnerer en av mødrene etter å ha forlatt barnet. Hun er en drapsettersøkt som sammen med de mennene legger ut på veien for å finne velegnede adoptivforeldre til barnet hennes.

Film Fra Sør

«Neptune Frost»

Regi: Saul Williams og Anisia Uzeyman

Filmen «Neptune Frost» er en slags virkelighetens science fiction-drømmeutgave av Wakanda, med hackere og musikalske innovatører i stedet for superhelter. Filmen som er laget i Rwanda men har handlingen lagt til et mildt sagt alternativt Burundi, er blitt kalt en afrofuturistisk musikal, men sjangermessig er det ikke en musikal i tradisjonell forstand, snarere er filmen drevet av musikken, av poesien og de drømmeaktige sekvensene med aktører som både er vanlige arbeidere og medlemmer av et hackerkollektiv med fantastiske futuristiske detaljer i klær og kroppspynt. Den amerikanske musikeren og lyrikeren Saul Williams har skrevet manus basert på egen musikk, og regissert sammen med kona Anisia Uzeyman. Det starter i de brutale, åpne coltan-gruvene der en vakt dreper broren til hackeren Matalusa. Filmen utforsker så forholdet mellom Matalusa og den interseksuelle Neptune, spilt av både Cheryl Isheja og Elvis Ngabo, mens de som en del av en større bevegelse i en mystisk landsby bygget opp av elektronisk avfall, aksjonerer for alt fra politisk til seksuell frihet, og mot undertrykkelse, miljøforurensning og rovdrift på naturen på jakt etter verdifulle mineraler av den arten som gjør at du etter filmen vegrer deg for å slå på mobiltelefonen. Musikalsk er filmen fascinerende, visuelt er den til tider formidabel, innholdsmessig er den utfordrende og intrikat, men også fascinerende annerledes.

«Hunt»

«Hunt»

Regi: Lee Jung-jae

Ja, det kan hende du drar kjensel på navnet Lee Jung-jae. Han er en av Sør-Koreas store kulturpersonligheter og en forgrunnsfigur i den såkalte K-kulturen etter suksessen med «Squid Game», den mye omtalte og kontroversielle TV-serien om et realityshow som bokstavelig talt blir blodig alvor. Lee Jung-jae spiller hovedrollen i «Squid Game», og når han her regisserer sin første spillefilm står ikke energien og tempoet noe tilbake for serien som har gitt han internasjonal berømmelse. Han spiller hovedrollen i filmen som sjefen for landets etterretningstjeneste under militærdiktaturet på 1980-tallet under jakten på en nordkoreansk spion i systemet. Det er duket for hyperunderholdning og action.

Film Fra Sør

«Decision to Leave»

Regi: Park Chan-wook

Dette krimdramaet som faktisk er inspirert av Maj Sjöwall og Per Wahlöös bøker om Martin Beck, er både en utforskning av den klassiske detektivtypen, den loslitte, kjederøykende og stille machofiguren, og et psykologisk mysterium. Politietterforskeren Hae-jun (Park Hae-il) blir besatt av Seo-rae (Tang Wei), som er blitt enke etter at den langt eldre ektemannen døde i en fallulykke. Seo-rae blir mistenkt for å ha noe å gjøre med mannens død, men lar seg ikke knytte til åstedet. Etter hvert innleder de to et forhold, og det hele drar seg til med Park Chan-wooks mesterlige psykologiske klo i rene og klare bilder og med neonoir-inspirasjonen oppi dagen. Park vant regiprisen i Cannes i år for filmen, og er på ingen måte fremmed verken for Film Fra Sør eller på norske kinoer generelt etter filmer som «Odlboy», «Kammerpiken» og «Stoker».

Film Fra Sør

«Mali Twist»

Regi: Robert Guédiguian

Den franske veteranen Robert Guédiguian er mest kjent for sine sosialrealistiske arbeiderklassedramaer fra Marseille, men nå har han vendt blikket mot Mali og tiden like etter revolusjonen i 1960 som gjorde slutt på rundt åtti års fransk koloniherredømme. Guédiguian følger den unge Samba som reiser rundt i Mali på oppdrag fra sosialistpartiet og snakker deres sak. Han elsker dessuten å danse, og nå kan han gjøre det i et land som tilsynelatende er fritt og demokratisk, men drømmene er nok større og mer vidunderlige enn virkeligheten. Mest populær på dansegulvet er vestlig musikk, og den dominerer også det gryende motebildet, noe som både regnes som kontrarevolusjonært og syndig, alt etter hvem man spør. Samba møter Lara, og de forelsker seg, men komplikasjonene tårner seg opp både for den sosialistiske drømmen og for Samba og Lara, som er på rømmen fra et tvangsekteskap. Politikk, islamisme, dans, frihet, konfrontasjoner og afrikansk twist blandes sammen i dette romantiske dramaet som også bærer preg av Guédiguians som alltid sterke politiske engasjement hvor referansene til dagens situasjon i Mali er synlige. Filmen er for øvrig inspirert av fotografen Malick Sidibés bilder fra Vest-Afrika på 1950- og 60-tallet, som førte til den viktige utstillingen og boken «Mali Twist», en tittel lånt fra Mali-legenden Boubacar Traorés sang fra 1963.

Film Fra Sør

«Mars One»

Regi: Gabriel Martins

Vi er i etterdønningene etter valget på Jair Bolsonaro i denne brasilianske filmen som handler om en arbeiderfamilies frykt, framtidsdrømmer og hverdagslige eskapisme. Om en mor som blir traumatisert etter en svært dårlig spøk, om framveksten av ytre høyre, om en gutt som for en gangs skyld drømmer om å ikke blir fotballproff selv om evnene han har er den tørrlagte farens store håp. En søster vil ikke fortelle at hun er lesbisk, i et land der homofile i stadig større grad forfølges, og hverdagslivet tar murrende vendinger etter hvert som familien graver seg ned i stadig større ringer av håpløshet og dels mentale utfordringer.

Hold deg oppdatert. Få daglig nyhetsbrev fra Dagsavisen

---

Film Fra Sør

Årets festival er den 32. utgaven av Film fra Sør

Viser det nyeste av filmer fra Midtøsten, Afrika, Asia og Sør-Amerika, mange av dem plukket fra de store festivalene som Cannes, Venezia, Sundance og Berlin.

Daglige filmvisninger fram til og med søndag 20. november, på ulike kinoer i Oslo: Vika Kino, Ringen Kino, Vega Scene, Cosmopolite, Symra og Nasjonalmuseet.

For program, billettinfo, filmomtaler etc., se https://www.filmfrasor.no/no

---






Mer fra Dagsavisen