Kultur

Nytt album: Utsøkt sangkunst

Krissy Mary høres ut som hun kommer fra en annen tid og et annet sted, men sangene hennes er gode å ha her og nå.

Dagsavisen anmelder

---

5

Krissy Mary

Feme Sole

Safe & Sound

---

Artisten som kaller seg Krissy Mary heter egentlig Kristine Marie Aasvang. Hun synger som hun var en folkesanger fra det angloamerikanske området på 60-tallet, og oppgir mer eller mindre kjente navn som Linda Perhacs, Sandy Denny og Clodagh Simonds som forbilder. Sistnevnte har jeg ikke hørt før, men det skal det bli en slutt på. De to første dukket også opp i referansegrunnlaget til Selma French da hun ga ut et likesinnet album tidligere i høst.

Kristine Marie Aasvang er utdannet lydkunstner og har studert folkesang og vokalteknikker fra flere kanter av verden. Under navnet Secret Sound ga hun i 2019 ut albumet «Klagesang» med vokalbasert samtidsmusikk. Hun har også komponert korverket «Cantus Map», som ble framført på Høstutstillingen i år med Signe Marie Rustad, Malin Pettersen, Stine Andreassen, Live Miranda Solberg, Ane Brun og Linn Frøkedal.

The Secret Sound Of Dreamwalkers beveget seg i ytterkantene av nordicana-begrepet med sin såkalte psych-folk. For å beskrive sangene til Krissy Mary er det igjen hensiktsmessig å gå til viseklassen. Sanger som framføres i sparsommelige omgivelser, der tekst og melodi ikke støter på hindringer for å høres og bli forstått, og klarer seg godt på sine egne premisser. En sang som «Thought By Thought» høres ut som den kunne vært fra den klassiske delen av dette repertoaret, og bare har ventet på at noen skulle komme og finne den. Formspråket i tekstene, ofte på den mørke siden av følelseslivet, passer også til den folkelige tonen i musikken.

Aasvang forklarer at albumtittelen «Feme Sole» viser til kvinnehistorie og rettigheter, et begrep som for tusen år siden ble brukt om ugifte kvinner som arbeidet uavhengig, ikke ved siden av en ektemann. Hun har skrevet alle sangene her, hun synger, spiller gitar, legger fløyte høyt i lydbildet, og har produsert albumet. Åpningen «Don’t Lead My Legs» overbeviser med koringer der hun gjør alle stemmene selv, en teknikk hun vender tilbake til i noen av de andre sangene også.

Kristine Marie Aasvang har med seg musikere som holder seg diskret i bakgrunnen, men likevel bidrar med detaljene som beriker lydbildet, og gir sangene større spennvidde: Thomas Bergsten (gitar, mandolin), Alexander Lindbäck (tablas) Pelle Lindstad (nøkkelharpe), og Anne Mette Hårdnes (piano). De to første er også hennes medspillere i The Secret Sound Of Dreamwalkers. Nå føyer Krissy Mary seg til på lista over hennes attraktive aktiviteter.

Krissy Mary: Feme Sole