Kultur

Lysende flamencohybrid fra Ingrid Jasmin

Det ble både månelyst og feststemt da Ingrid Jasmin lanserte debutalbumet «Luna» under Oslo World.

Dagsavisen anmelder

---

5

KONSERT

Ingrid Jasmin

Victoria Nasjonal Jazzscene

Oslo World

---

Når norsk folkemusikk, elektroniske impulser og ikke minst flamenco møtes på scenen i Ingrid Jasmins uttrykk, lover det svært mye for framtida. Jasmin har lenge vært et navn innen flamencomiljøet, så selv om debutalbumet kommer først nå var det ingen debutantnerver å spore på lanseringskonserten for «Luna» på Victoria Nasjonal Jazzscene. Tvert imot ble det en sikker og følelsesladet oppvisning fra en artist som åpenbart er født for scenen, som behersker publikums minste vink og som er i ett med sine dedikerte musikerne.

Det er et imponerende lag som leder Ingrid Jasmin ut på scenen foran en publikumsmiks av folk som kjenner (til) henne fra før og mange som åpenbart er nysgjerrige. Felespiller Tuva Færden er ikke fremmed for sjangerblandinger etter en rekke samarbeidsprosjekter utover sine egne, med hardingfela som hovedinstrument også i denne sammenhengen. Hun blir sentral i Jasmins rike lydbilde i de låtene hvor den norske folkemusikken er en indre drivkraft. En av norsk musikkliv mest erfarne, multiinstrumentalist og trompetist Mathias Eich, blåser jazzimpulser og elektronika inn i helheten, mens Eyolf Dales tangenter er like kontant myke som nyansene i flamencogitarene og i Sidiki Camaras perkusjon.

Med et utvidet lag med gitar, trommer og belg mønstrer Jasmin alt fra voldsomme, rytmiske og vokale utblåsninger der hele scenen med henne i sentrum er i bevegelse, til det helt essensielle som kun omfavnes av publikums nesten åndeløse stillhet.

Ingrid Jasmin

Ingrid Jasmin, med etternavnet Vogt, forteller og småprater mellom hovedsekvensene, og hun er den første til å innrømme at hun på en kveld som denne blir litt språkforvirret. Hun snakker og delvis synger på norsk, forholder seg til publikum og dels musikerne på engelsk og spansk. Og hun synger for det aller meste på spansk. En forenklet biografi kan fortelle at hun har vokst opp i Telemark, i hjertet av folkemusikken, men med familie på Costa Rica. Etter å ha bodd på Cuba og i Spania var veien kort til flamencoen i samklang med folkemusikken, men det er særlig førstnevnte hun dyrker live til fingerspissene også visuelt sett. Gjennom dansingen, de komplekst emosjonelle vokale «cante»-fraseringene, samt flørtende og rytmiske «palmas» som publikum spontant istemmer.

Ingrid Jasmin

Både vokalen og iscenesettelsen omfavnet denne kvelden spennet mellom musikkens dramatiske ytterkanter, enten man tenker følelseskokende spansk flamenco eller hardingfelas underjordiske klangbunn. «Norske» låter som «UHH», «Safir» og førstesingelen «Pilgrim» utgjør tverrsnittet av sangene, mens konserten vel å merke domineres av det spanskspråklige. Hun åpner hele konserten i hvitt, avslutter i rødt, og uansett emosjonell farge fanger hun også for publikum desperasjonen i kjærlighetstragediene eller i folkevisetradisjonen hvor døden lokker i det fjerne, som på «Underleg er vegen». I flere av låtene og spesielt i en gitt suite blandes sødmen med malurt, kun med nydelig akustisk akkompagnement fra Jésus Morente, den Oslo-baserte flamencogitaristen som Jasmin tidligere har turnert med i duosammenheng.

Ingrid Jasmin

På «Luna», som er produsert av Jonas Kroon, knyttes det hele kontrollert sammen i smektende scenarioer av folkemusikkpreget flamenco, med Ingrid Jasmins vokal som naturlig veiviser inn i et nesten poppreget landskap med overlappende temposkifter og språklige nyanser. På scenen virker det som om hun er mer intuitiv, innimellom nesten improviserende i hvordan hun lar sangene og samspillet med musikerne utfolde seg. Ikke minst slipper hun seg selv løs, enten virvlende rundt seg, dansende med musikerne eller på kne på «catwalken» ut blant publikum.

Ingrid Jasmin

Ikke minst plasserer Ingrid Jasmin seg med denne konserten og med denne besetningen helt i front innen dagens fornyelse av folkemusikktradisjonene, enten man ser dem fra Spania eller Norge. Innimellom underveis minnes man hvordan spanske Maria José Llergo under fjorårets konsert på Oslo World strakk flamencosjangeren i nye retninger under innflytelse av Rosalía-mentor José Miguel «Chiqui» Vizcaya. Jasmin gjør svært mye det samme, med en vokal som er vel så sterk som de to verdensstjernene. Og Ingrid Jasmins norske utgangspunkt blir samtidig så overbevisende naturlig i sjangerleken at man lett kan se for seg hvordan hun kan bli den neste store flamencoinspirerte artisten ut også internasjonalt.

Ingrid Jasmin spiller foruten på Oslo World også i Nøtterøy Kulturhus, Ibsenhuset i Skien og Stormen Konserthus i Bodø i forbindelse med albumlanseringen.

Ingrid Jasmin
Ingrid Jasmin