Kultur

«Leave» er mer knep enn knask

Den norske filmen «Leave» fungerer knapt som grøsser, men er et helt brukbart ungdomsdrama ikledd Halloween-kostyme.

Dagsavisen anmelder

---

3

FILM

«Leave»

Regi: Alex Herron

Norge – 2022

---

Årets Halloween-skrekkfilm er for en sjelden gangs skyld norsk, selv om dialogen stort sett er på engelsk og hovedrolleinnehaver Alicia von Rittberg er tysk. Hun er trolig mest kjent som Elizabeth Tudor i kabelserien «Becoming Elizabeth», men har også dukket opp i blant annet Brad Pitt-krigsfilmen «Fury» (2014) og krigsdramaene «Balloon» (2019) og «Resistance» (2020). Så ja, mye krig. «Leave» er ellers skapt av drevne fagfolk: Tommy Wirkola er en av produsentene, mens manuset er av Thomas Moldestad – som også skrev de to første «Fritt vilt»-filmene. Filmen er dessuten utstyrt med et musikkspor av Harald «Demonaz Doom Occulta» Nævdal fra det bergenske black metal-bandet Immortal, som har komponert et skikkelig kraftfullt åpningstema.

Til tross for sitt amerikansk-klingende navn er Alex Herron fra Drøbak, men han har tilbragt mye tid med å regissere musikkvideoer i Los Angeles. Herron har en lang og fruktbar karriere på dette feltet, så selv om «Leave» er fyrens første langfilm har han mye erfaring bak kamera. Forventninger og føreforhold ligger dermed godt til rette for at dette vil en førsteklasses norsk grøsser, og som livslang fan av sjangeren vil man jo gjerne at hjemmelagde skrekkfilmer virkelig lykkes. Men det gjør dessverre ikke «Leave». I alle fall ikke som grøsser, men til gjengjeld fungerer dette helt brukbart som et ungdomsdrama ikledd et fotsid Halloween-kostyme.

«Leave», regi: Alex Herron

Thomas Moldestad har huket tak i et tema mesteparten av landets manusforfattere på et eller annet tidspunkt har planlagt å skrive manus om: satanist-panikken, svartmetall og kirkebrenning på nittitallet. Som baby etterlates Hunter på en regnfull kirkegård i Massachusetts, tyllet inn i et svart klede dekket av satanistsymboler og med et opp-ned-kors i sølv rundt halsen. Hunter blir adoptert av politimannen Raylan (Clarence Smith), og vokser opp i en trygg middelklassefamilie i USA. Nå står 25-årige Hunter White (Alicia von Rittberg) klar til å starte studiene på Georgetown-universitetet i Washington DC, men isteden tar hun i all hemmelighet en flytur til Norge. Planen er å finne ut mer om den mystiske fortiden hennes, og avdekke informasjon om de biologiske foreldrene i Bergen. Rockevokalisen Cecilia (Ellen Dorrit Petersen) kjente dem begge, men har ingen gode nyheter.

Faren Kristian (danske Morten Holst) ble dømt for å ha brent moren Anna levende i en kirkebrann, overbevist om at hun hadde myrdet datteren. Han er fortsatt innelåst på en psykiatrisk klinikk. Hunter har større hell med å spore opp morens velstående og dypt vestlandsreligiøse familie, som ønsker henne velkommen med åpne armer. Bestefaren Torstein (Stig R. Amdam) er lite lysten på å rippe opp i gamle familietragedier, og enda mindre interessert i å la Hunter lese den avdøde datterens gamle dagbøker. Hennes privilegert-klysete søskenbarn Stian (Herman Tømmeraas) tilbyr seg å hjelpe Hunter med å finne svar, men har muligens uhederlige hensikter. I mellomtiden er Hunter plaget av tilbakevendende mareritt og visjoner av en sprøstekt spøkelseskvinne som beordrer henne til å «Leave!». Man er ikke akkurat nødt til å ha doktorgrad i skrekkfilmhistorie for å skjønne hvor filmen i grove trekk er på vei.

«Leave», regi: Alex Herron

Jeg er tilbøyelig til å sette pris på at «Leave» ikke utnytter satanistpanikken for å skape spenning, og at trusselen her ikke er djevelske demonkrefter. Men det hadde vært en klar fordel om spenningen kom fra et eller annet sted. «Leave» har et påfallende fravær av nerve, og under store deler av spilletiden er vi i publikum mange skritt foran hovedpersonen. Jeg mistenker at en del regissører velger å debutere med lavbudsjett-skrekkfilmer i troen av at de er enklere å lage, og kan være en snarvei til større ting. Det stemmer kanskje, sånn halvveis. Det er overkommelig å skape grøssere som får kinodistribusjon, men å lage virkelig bra filmer i denne sjangeren er langt mer krevende.

Her hjemme er ofte manusarbeidet det svakeste leddet i lenken, men «Leave» har i det minste (og i motsetning til den kinoaktuelle, norske grøsseren «Forbannelsen») en sammenhengende historie. Mot slutten får vi et par uventede vendinger jeg ikke helt klarte å forutsi, inklusive en ordspill-relatert overraskelse forbundet til filmens tittel – men det er vanskelig å påstå at de er udelt vellykkede. «Leave» er altfor kompetent iscenesatt til å avvises, og samtidig altfor reservert, uambisiøs og forutsigbar til å kunne beskrives som en suksess. Jeg tviler veldig på at dette vil tilfredsstille skrekkfilmentusiaster, eller at selve mysteriet vil fascinere dem som foretrekker å se «Leave» som et tradisjonelt drama. Så dette faller litt mellom alle stoler.

«Leave», regi: Alex Herron

Regissør Alex Herron ser ut til å sikte inn et internasjonalt marked her, så for hans del er dette trolig bare et trappetrinn på veien videre til bedre ting. Han har allerede rukket å fullføre opptakene av i sin neste film: grøsseren «Dark Windows», som i likhet med «Leave» er solgt til en rekke land (også den med engelsk dialog og danske Morten Holst i en av rollene). Så som forretningsplan er det godt mulig at disse filmene vil leve opp til forventningene, men for oss som setter pris på skikkelig skrekkfilm er dessverre ikke dette helt tilstrekkelig.