Kultur

Poetisk jazz: Jeg vet ikke om jeg tror helt på dette

En poet, en pianist og en sanger kommer med stemningsfulle sanger fra ensomhetens hoteller. Nesten for godt til å være helt sant.

Dagsavisen anmelder

---

Ketil Bjørnstad/Anneli Drecker/Lars Saabye Christensen

Between Hotels And Time

Grappa

---

Vi kunne fortalt så mye om trioen Anneli Drecker (sang), Ketil Bjørnstad (piano) og Lars Saabye Christensen (forfatter) at det ville fylle hele internettet. Bjørnstad og Christensen ble konfirmert sammen i Frogner kirke, og har vært venner siden en middag på Bagatelle i 1975. Den aktuelle trioens felles historie går tilbake til da Christensen sendte sine første dikt på engelsk til Bjørnstad, for å høre om de gikk an å sette musikk til. – Jeg tror ikke han hadde vært komfortabel med å synge dette. Melodiene mine har gjerne store oktav-sprang, og er ikke blant de letteste å synge, sa Bjørnstad høflig i et intervju her i avisa. Derfor hadde han fått med Anneli Drecker, stemmen fra Bel Canto og mye annet, som begynte å samarbeide med Bjørnstad allerede på albumet «Grace» 20 år før.

Den nye trioens «A Suite Of Poems» kom ut i 2018 på det tyske selskapet ECM. Med dikt Christensen hadde skrevet i ensomhet på hotellrom rundt i verden, og stemninger som bar preg av denne tilværelsen. Fremgangsmåten er den samme her. Åpningslinjene i «On Tour (Take Away Dreams)» tar oss rett inn i situasjonen: «Cheap hotels/bad reviews/broken mirrors/blues on the news/someone is knocking at the door/my take away dreams/doń't work no more».

Vi skal ikke tolke dette som selvbiografiske betroelser fra Christensen, for tekstene synges fra en rekke forskjellige perspektiver. Som «The Pawn Shop Band» med en fortellerstemme som har opplevd det meste, og sunget de store standardlåtene, «always out of style/but I’m never out of tune». Det kan være en beskrivelse av musikken her også, som ikke tilpasser seg noen trender. Av og til er det jazzballader, noen ganger høres det ut som cabaretviser eller musikalsanger. En herlig blanding der hver tekst får sin egen fine melodi, sitt eget musikalske uttrykk.

Bjørnstad forteller i omslagsteksten om en spesiell opplevelse i studio, der Drecker og han hadde forberedt seg hver på sin kant, kom sammen for å begynne på innspillingene, og ba teknikeren om å la båndet gå fra første gjennomgang. Det ble ikke nødvendig med flere opptak. Jeg vet ikke om jeg tror helt på dette, for albumet høres ut som perfeksjon hele veien.


Ketil Bjørnstad/Anneli Drecker/Lars Saabye Christensen
Between Hotels And Time