Kultur

Lykkes på dypt vann

Lauritz Skeidsvoll spenner opp et rikt musikalsk lerret med havet som bakteppe.

---

Lauritz Skeidsvoll/Quite a View:

«Ocean Currents»

Jazzland

---

Folk som leser Dagsavisen vil kanskje kjenne igjen navnet Lauritz Skeidsvoll fra band som Master Oogway og Bangkok Lingo, som begge har markert seg på den mer hardtslående delen av den norske jazzscenen. Når den unge saksofonisten nå debuterer under eget navn, med prosjektet Quite a View, beveger han seg over i et mer dempet landskap, der ungdommelig råskap og breiale riff må vike for et mer poetisk uttrykk.

Skeidsvoll har vokst opp i Kleive, innerst inne i Fannefjorden i Molde, med to brødre som også har satt sitt preg på den norske jazzscenen de siste årene. Han har med seg en av dem på «Ocean Currents», et musikalsk dykk ned i havet der Skeidsvoll også har alliert seg med Heidi Ahonen ved Norsk Polarinstitutt. Hun har servert saksofonisten lydopptak forskere har gjort under havoverflaten, her får vi alt fra grønlandshval og hvalrosser til trykkbølger fra menneskelig jakt på olje og gass, det er lyder som aldri dominerer, men flettes inn i musikken og bidrar til et rikt klangbilde. Slik spennes det opp et musikalsk lerret med havet, klimaendringer og tap av biologisk mangfold som bakteppe.

Kollektivet «Quite a View» består i tillegg til bandlederen selv av Peder Skeidsvoll (trompet), Fride Nøstdahl Hjelle (piano), Torstein Slåen (gitar), Henrik Sandstad Dalen (bass) og Steinar Mossige (trommer). Det er et kollektiv som åpenbart skjønner hvor saksofonisten vil, som bidrar til å drive musikken framover og samtidig utnytter rommene som åpner seg til å sette sitt avtrykk på reisen, slik for eksempel Dalen og Slåen gjør på nydelig vis på fine «Arctic Bottom Water».

Det er et ambisiøst prosjekt dette, men du verden som det unge kollektivet lykkes når det legger ut på denne stemningsmettede reisen, som starter neddempet, forsiktig, på «Underwater Currents Pt. 1», før undervannsstrømmene driver musikken framover og det bygger seg opp gjennom «Underwater Currents Pt. 2». De sju sporene glir sømløst over i hverandre, i en sammenhengende jazzomseiling under havet, lavmælt og vakkert i et øyeblikk, en smak av råskap i det neste.


Lauritz Skeidsvoll/Quite a View: «Ocean Currents»


Mer fra Dagsavisen