Kultur

Alt blir OK med Askjell

Askjell Solstrand har jobbet i kulissene for mange av Bergens største popstjerner. Med sitt første album lager han het annerledes, men like flott musikk.

---

5

Askjell

Everything Will Be OK

GEMS

---

Askjell Solstrand, artisten som snart er mer kjent som bare Askjell, begynner debutalbumet sitt med et eskalerende lydbilde i «Thanks For Listening To My Album, Hope You Like It». Jo, takk selv, jeg er godt fornøyd. Så kommer «You Look Like Summer», med dempede pianotoner, og antyder at dette skal bli litt av hvert.

Vi har hørt Askjell i mange år allerede, som medhjelper til Aurora, Sigrid, og en rekke andre bergensbaserte artister. Han er også produsent for de nye singlene til Arif og Amanda Delara. For seg selv lager han noe helt annet enn tidstriktig popmusikk. For dette ble han belønnet med en egen konsert på Festspillene i Bergen i fjor. Albumet hans er hovedsakelig et instrumentalverk, definitivt i åpen klasse.

«Som artist i eget navn høres det ut som han kommer med en melodiøs instrumental elektronika, med påvirkning fra klassisk musikk». Denne setningen kommer fra vår anbefaling av 14 av 140 artister før Bylarm i 2019. Da hadde vi ikke hørt så mye av ham, men Askjells album bekrefter antagelsene. Albumet har mye fint pianospill, melodiske tema med medfølgende ambiens og kontentum, lyder som ikke hører med i komposisjonen, men gir egenart til innspillingen. Andre spor utvides med større orkestrering, både elektronisk og akustisk, til et større panorama, med store og små påfunn i produksjonen som gjør musikken til kunst. Det er et langt album, som varer i rundt 70 minutter, men det skaper en stemning som det er godt å være i.

Sentralt på albumet kommer en trilogi som allerede har vært ute som singler. «Atomic Bombs Atomic Bonds I Love You» har barnestemmer som ser inn i apokalypsen. Dystre framtidsvisjoner om miljøødeleggelser og krig, som leder over i neste spor: «Dear Past, I’ve Seen The Apocalypse And I Wanna Go Home» er den eneste sangen i vanlig forstand, med Emilie Nicolas ved mikrofonen. Pessimistisk så det holder, men også så uendelig vakker at den nesten er en «After The Goldrush» for det nye århundret. Denne syklusen slutter heldigvis med «Fate Came Back To Say Everything Will Be OK», en trøstevise der gitaristen og medkomponist Fredrik Svabø slår an tonen.

Stemmen vi hører mest på albumet, i forskjellige bearbeidede tilstander, tilhører Iris (Hartveit Kolltveit). Det er kanskje hun som får sin hyllest i låten som bare heter «Iris»? Saksofonisten Jonas Hamre bidrar med intenst spill på de mer heftige «I’m A Nerd» og «Higherdimensionalclubbing».

«Nietzsche Was Right» er basert på stemmen til Aurora, fra et spor de aldri gjorde ferdig en gang for lenge siden. Her blander Askjell progreferansene sine med orkestral eufori, i hans egne ord: – Hvis verden går under i morgen er det denne jeg spiller på den siste festen jeg skal ha med alle vennene mine, på taket av det gamle fylkeskommunebygget i Bergen, forklarer han. Vi får håpe det blir en stund til, og når han til slutt kommer med det korte tittellåten til «Everything Will Be OK», med sitt eget synthesizerorkester, høres det ganske betryggende ut.

Askjell: Everything Will Be OK




Mer fra Dagsavisen