Kultur

Frihetens veier

To saksofonbautaer serverer intense utblåsninger fra ulike tiår.

---

Brötzmann/Van Hove/Bennink

«Jazz in der Kammer Nr. 71»

Trost

---

---

Fire w/Stephen O’Malley & David Sandström

«Requies»

Rune Grammofon

---

Det er et historisk sus over den ferske utgivelsen «Jazz in der Kammer Nr. 71», fra det tyske plateselskapet Trost. Utgivelsen fanger frijazzlegende Peter Brötzmann på det som var saksofonistens første offisielle konsert i Øst-Tyskland. Året er 1974. På Deutsches Teater i Berlin står Brötzmann på scenen som en del av konsertserien Jazz in der Kammer. Han er flankert av den belgiske pianisten Fred van Hove og den nederlandske perkusjonisten og trommisen Han Bennink. Trioen hadde sin første innspilling sammen som en del av oktetten på Brötzmanns banebrytende album «Machine Gun», fra opprørsåret 1968, men nå har de for alvor brøytet seg vei inn på den europeiske jazzscenen som trio.

Året etter konserten skal de spille inn sitt siste album «Tschus», men denne kvelden handler alt om det som skjer på scenen i Deutsches Teater. Det åpner forsiktig, nærmest prøvende, på låten «Schwarzspecht», men det går bare minutter før det eksploderer og publikum fanges i trioens univers av frihetssøkende råskap, der Brötzmanns intense utblåsninger møter Hoves kreativitet og Benninks ustoppelige driv. «Det var total frihet i musikken, og det var tiden for det», som Brötzmann selv sier det i albumnotatene for en utgivelse som gir et godt innblikk i dette universet. Nå i juli er det mulig å få med seg en annen del av Brötzmann-universet på Kongsberg Jazzfestival, der han skal spille en solokonsert. For de som vil vite hva de muligens kan forvente anbefales det fine albumet «I Surrender Dear», fra 2019.

Fra en saksofonbauta til en annen. I 2006 sto Brötzmann på scenen sammen med den svenske saksofonisten Mats Gustafsson og trommis Paal Nilssen-Love, under en konsert i Molde, som er utgitt som albumet «The Fat is Gone». Gustafsson er aktuell med nok en utgivelse i front for den svenske krafttrioen Fire!, med bassist Johan Berthling og trommis Andreas Werliin.

Fire! begeistret med fjorårets album «Defeat». Nå har den hardtslående trioen, som siden debuten i 2009 har servert kontrollert råskap i møtet mellom fritt improvisert jazz og mer rocka uttrykk, alliert seg med gitarist Stephen O’Malley fra amerikanske Sunn O))) og trommis David Sandström fra hardcorepunkerne i bandet Refused. Resultatet er 21 sammenhengende minutter der dype og såre hyl fra Gustafssons barytonsaksofon flettes sammen med O’Malleys knitrende gitar til et dystopisk og hypnotiserende teppe av lyd, mens det sakte, men sikkert bygges opp til et klimaks av seigtflytende groove. Dette er musikk som kryper under huden og blir sittende.

Mer fra Dagsavisen